Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får och tjurkalv(ar) tillsammans?  (läst 1034 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Får och tjurkalv(ar) tillsammans?
« skrivet: 31 aug-10 kl 17:55 »
Jag kommer att ha en tacka, en bagge och deras ev. lamm i vår. Men vi funderar även på att köpa någon/några tjurkalvar av grannen för att göda upp och sen slakta framåt hösten.

Kan får och kalvar gå ihop? Hur är det med resp foder (tänker kraftfoder ifall det är dåligt med bete), saltstenar, sjukdomar och ohyra...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Får och tjurkalv(ar) tillsammans?
« Svar #1 skrivet: 02 sep-10 kl 11:14 »
Verkligen ingen som vet? Kom igen nu  ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Birgit

« Svar #2 skrivet: 02 sep-10 kl 14:45 »
Det går säkert bra att ha dem ihop. Kanske är de lite rädda för varandra i början. Annars är nöt och får tämligen ointresserade av varandra.

De betar ju lite olika och ur parasit hänseende är det ju bara bra med sambete.
vill du ge kalvarna kraftfoder så kan du ge dem på en nivå som fåren har svårt att nå.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 sep-10 kl 15:11 »
Jag har haft tjurkalvar och får betandes tillsammans lite till och från under sommaren, numer är det mest "från" som gäller då det var i princip omöjligt att utfodra kalvarna med kraftfoder med fåren närvarande.. När fåren väl fått smak på kraftfodret var de som besatta och det spelade ingen roll vad jag gjorde för att försöka hålla dem på avstånd och låta kalvarna äta. Tilläggas kan väl också att de fåren som var mest besvärliga var de som var tamast, har man lite mer skygga får kanske det funkar bättre. För min del får det i.a.f. bli separata hagar framöver..

anne-lie50

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 sep-10 kl 15:15 »
jag har mina får o en ko med kalv i samma hage, men på sommaren behöver du väl inte ge dem kraftfoder, hur gammla kommer kalvarna att vara när du tar hem dem?

Sano

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 02 sep-10 kl 15:48 »
Kan bara instämma. Inga problem att ha djuren ihop, bra ur betes- och parasitsynpunkt,, men svårt om du ska ge extra kraftfoder. På dig lät det som du tänkte ge extra foder vid eventuell betesbrist - då är det väl snarare grovfoder som behövs? Och då för kalvar likaväl som för får.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser