Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minimått fåglar  (läst 1508 gånger)

Sebbar

• Gäst
Minimått fåglar
« skrivet: 31 aug-10 kl 17:19 »
Kan vi inte göra en lista med minimåtten i fåglarnas burar, höns,kalkoner,gojjor,vaktlar m.m hoppas ni vill hjälpa

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Minimått fåglar
« Svar #1 skrivet: 31 aug-10 kl 22:37 »
När man måste ha minimi mått är det bättre att kolla på Jordbruksverkets hemsida. Då har man alltid den uppdaterade informationen över vad som gäller nu. För vissa av de djur som du nämner finns inga lagstadgade minimimått och då handlar det bara om olika människors tyckande.

Här är en länk till SJV sida där du hittar info om höns och kalkoner i sammandrag samt länkar till den utförligare texten i lagar och förordningar:
http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/fjaderfan/mattforstallbyggnaderochburar.4.67e843d911ff9f551db80002552.html
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

peppz

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 15 okt-10 kl 12:26 »
För vissa av de djur som du nämner finns inga lagstadgade minimimått och då handlar det bara om olika människors tyckande.

Vänta här nu...    vilka djur är det du inte kan hitta lagstadgade mått för?

Det finns miljöbestämmelser för ALLA djur hos SJV.
Kalkoner har egna mått,  2.5 djur /m2 om det är avelsdjur och 30kg/m2 om det är slaktdjur
höns har olika mått beroende på vikt,  9 eller 7,5 höns/m2beroende på om dom väger över eller under 2,4 kg
gojjorna mäts efter längd och har olika mått beroende på hur långa dom är från näbb till stjärtspets
och vaktlarna räknas som hönsfågel under 2.4 kg dvs max 9 djur/m2

Men jag håller med, bäst är att alltid kolla på SJV´s sida för de aktuella måtten. Så är man säker på att det blir rätt
« Senast ändrad: 15 okt-10 kl 12:44 av peppz »
Kennel SweetCaileanz

Sebbar

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 nov-10 kl 16:23 »

Vänta här nu...    vilka djur är det du inte kan hitta lagstadgade mått för?

Det finns miljöbestämmelser för ALLA djur hos SJV.
Kalkoner har egna mått,  2.5 djur /m2 om det är avelsdjur och 30kg/m2 om det är slaktdjur
höns har olika mått beroende på vikt,  9 eller 7,5 höns/m2beroende på om dom väger över eller under 2,4 kg
gojjorna mäts efter längd och har olika mått beroende på hur långa dom är från näbb till stjärtspets
och vaktlarna räknas som hönsfågel under 2.4 kg dvs max 9 djur/m2

Men jag håller med, bäst är att alltid kolla på SJV´s sida för de aktuella måtten. Så är man säker på att det blir rätt
Mått för fasan,påfågel och pärlhöns har jag inte hittat..

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser