Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frysa eller torka gula kantareller?  (läst 15902 gånger)

La Ladin

• Västergötland
Frysa eller torka gula kantareller?
« skrivet: 30 aug-10 kl 19:19 »
Har fått flera kilo kantareller som jag gärna vill ta tillvara på. Vad är bäst, att frysa eller att torka dem?

Hur ska jag göra om jag tex. ska frysa dem? Rensa och förvälla först eller?

Canis Lupus

• Bor på en liten skånegård i kanten av Österlen
    • Skåne
SV: Frysa eller torka gula kantareller?
« Svar #1 skrivet: 30 aug-10 kl 19:24 »
hej!
Torkar alltid mina på tidningspapper, så blir det mer plats i frysen för annat:-)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 30 aug-10 kl 19:29 »
Här är en till tråd om kantareller, helt ny också: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=94801.0

Jag tycker att resultatet blir bättre om man förväller. Om man lägger dem i lämplig portionsstorlek i plastpåsar, som man sedan stoppar i en burk, så tar de lite plats, samtidigt som man kan ta upp en liten mängd.

Champinjoner och karljohan blir bättre torkade, även om de också blir godare förvällda tycker jag...

Har man mycket svamp kan man såklart torka, för att spara plats i frysen. Det gäller att torka snabbt, och att förvara torrt och mörkt, för att bevara smaken så bra som möjligt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

La Ladin

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 30 aug-10 kl 19:32 »
Ok. Tack ska ni ha.  :)

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 30 aug-10 kl 19:38 »
förvälla och frysa rekomenderar jag, tycker att de blir godast ;D
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

sini

• Hej jag älskar att sticka, strumpor, benvärmare mm
« Svar #5 skrivet: 04 okt-10 kl 17:58 »
Hej
Jag har oxå plockat mkt trattkantareller i år. Jag hittade ett recept på Syltade trattkantareller på nätet. P4 Västernorrlands sida. Gjorde dom och de är fantastiskt goda, testa. Mums mums..
hälsningar: sinikka
Ha det.....sini
"Må du använda de gåvor
som du har fått, och ge vidare  den kärlek som har givits till dig" En del av Sankta Theresas Bön

Dela detta:

* Inloggade just nu

702 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser