Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa placering av vinranka?  (läst 7348 gånger)

TouchOfRed

• Skåne
Bästa placering av vinranka?
« skrivet: 30 aug-10 kl 14:26 »
Jag skulle vilja plantera vinrankor vid någon av husväggarna, men vilket väderstreck trivs de bäst i?
Ska det vara sol eller skugga?
Jag bor i Zon I..

Mvh Ida
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Huggorm

• Gäst
SV: Bästa placering av vinranka?
« Svar #1 skrivet: 30 aug-10 kl 15:11 »
Sol skall det vara, men jag är osäker på om sydost eller sydväst är bäst.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 30 aug-10 kl 17:34 »
Du måste veta om det är staketdruva eller vanlig vindruva, staketdruvan är härdigare och ska stå i lågt ph-värde, medan vanlig druva vill ha kalkrik jord.

Båda ska stå vindskyddat och soligt. De bör skyddas på våren, så att de inte börjar växa innan tjälen gått ur jorden, då får de torkskador och kan spricka och börja blöda. Så själva stammen får gärna skuggas, särskilt på vårvintern, men bladen och druvorna ska ha så mycket sol som möjligt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 03 sep-10 kl 09:23 »
Tack så mkt för era svar!
Jag har en vägg som står i söderläge och relativt vindskyddat (så gott det går i skåne ;) ), men däremot är det inte så mkt skugga på den platsen...
Men kan man kanske skydda stammen på något annat sätt på vårvintern än att skugga den?

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 sep-10 kl 14:16 »
Tack så mkt för era svar!
Jag har en vägg som står i söderläge och relativt vindskyddat (så gott det går i skåne ;) ), men däremot är det inte så mkt skugga på den platsen...
Men kan man kanske skydda stammen på något annat sätt på vårvintern än att skugga den?
Jag har sett träd i parker få stammen invirad i grovt tyg, typ säckväv. Kanske fungerar för vindruvor också? Men jag kan tänka mig  att den lilla tjäle som blir i Skåne tinar tidigt om våren när det dessutom är söderläge

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 04 sep-10 kl 21:25 »
Jag skulle vira in i säckväv. Både vindruva och mullbärsträd m fl har blivit skadade av vårsolen, Lund som har bland de bästa odlingsförhållandena i hela Sverige...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 17 sep-10 kl 22:58 »
Tack så mkt för svaren!
Nu får jag hoppas att jag lyckas med mitt projekt! :)

glurren

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 04 nov-10 kl 15:04 »
spännande!
mina svärföräldrar har mängder med druvor på altanen, med tak över förvisso, så kan inte svara på hur det klarar sig utan.

däremot blev jag lite nyfiken på om någon vet hur man ska göra om man har vindruvor i växthuset. är detta alls en bra idé?
« Senast ändrad: 08 nov-10 kl 10:54 av glurren »

Trivial

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 nov-10 kl 09:05 »
Det enda jag vet om druvor i växthus är att mina föräldrar har det och att det funkar bra för dem. Det är ett växthus i kanalplast, som ju hindrar en del av solljuset,  och de gör ingenting för vindruvan annat än att vattna, och beskära när den är för stor. Gödsel får den lika mycket av som tomaterna de har i samma växthus. De bor i zon 3, i Östergötland.

ElinaAnderzzon

• Norrbotten
    • våningsregister
« Svar #9 skrivet: 22 dec-10 kl 15:02 »
Vi fick ett gäng plantor förra året. De står i växhuset och kommer nästa vår planteras längs en liggande "stege" på husväggen. Bären var underbara och nu längtar vi till våren!

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser