Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  torka lingon  (läst 10860 gånger)

växtnörden

  • Inlägg: 53
    • Småland
    • http://www.flickr.com/photos/cicci_thorin/
torka lingon
« skrivet: 30 aug-10 kl 08:30 »
Hur torkar man lingon på bästa sätt, för att så mkt av näringsämnena ska vara kvar och för att få lingonen hållbara? Hur förvarar man dem sedan på bästa sätt?
Utbildad trädgårdsmästare med motorsågskörkort. Har studerat traditionellt textilhantverk på Bäckedal. Ska nu odla grönsaker på heltid i Småland :) Vill driva en liten gård med djur, odling, hantverk, och förädling av diverse produkter. Vill lämna ett så litet ekologiskt fotavtryck som möjligt.

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: torka lingon
« Svar #1 skrivet: 30 aug-10 kl 09:23 »
Lingon har väldigt bra hållbarhet, redan som de är. Innehåller bensoesyra som fungerar som konserveringsmedel.

Bara lägga dem i kallt vatten ger några månaders hållbarhet. Som sylt, konserverat med socker, håller de ju i åratal  :)

Om de ändå ska torkas, tror jag du behöver ha sönder skalen, eftersom det är ganska tjockt på lingonen. Sen är det väl soltorkning eller tex ugn, max 30 gr varmt, som gäller.
Landsflykting i storstan...

Comarum

  • Inlägg: 49
  • Skogseremit
    • Dalarna
SV: torka lingon
« Svar #2 skrivet: 16 sep-10 kl 23:36 »
Hej!

Har provat att torka lite lingon nu i höst. Att lägga dem som de är på en torkolla och sätta den på ställningen ovanför vedspisen gick inte bra. Lingonen blev bara uppspända och kladdiga, grötade ihop sig i stora klumpar. Skalet verkade inte släppa igenom någon fukt.

Så, precis som tidigare skrevs här, lingonen måste mosas innan de torkas. Jag lade de mosade lingonen på en vanlig slät plåt, kanske 0,5 cm tjockt, och ställde den ovanför vedspisen. På någon dag hade det torkat till lite och det gick att lossa kakan och flytta den till en torkolla, där det sedan fick torka vidare några dagar till. Hade inte fungerat att lägga lingonmoset direkt på nätet i ollan, saft hade runnit igenom och moset hade väl torkat fast på nätet.

Har ingen erfarenhet av förvaring av torkade lingon. Men jag paketerade dem i mindre papperspåsar som jag sedan lade i plastpåsar. Hoppas det fungerar!

Torkade tidigare i höst lite blåbär. Det fungerade att lägga dem direkt på torkollan. Man får skaka den ofta och peta loss bär som vill torka fast vid nätet. Men till skillnad från lingon så klarar fukten att passera ut genom skalen på blåbären. Så efter ett tag har man små blå blåbärsrussin!

Kan försöka återkomma framåt vintern med rapport om hur de torkade bären klarar förvaringen.

/M
Träd, stjärnor och stenar.

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
SV: torka lingon
« Svar #3 skrivet: 17 sep-10 kl 21:34 »
Min bror brukar mixa dem med lite socker eller banan för att få dem lite sötare. Sen torka i ugn tills det går att riva i mindre bitar, och sen i torkapparat. Det blir sega läderartade bitar som smakar tranbär!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

218 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser