Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Väder efter fjäder...  (läst 918 gånger)

DaisyMalone

• Västergötland
Väder efter fjäder...
« skrivet: 29 aug-10 kl 21:05 »
Är på gång med höns, äntligen.  :) De kommer naturligtvis ha en isolerad stuga att vara i, med allt de behöver, samt en inhägnad uteplats. Några frågor till er erfarna hönsägare...
Ska de få vara ute i alla väder, året runt, om de vill?
Och ska man ta in dem i hönshuset om nätterna även då det är varma sommarnätter??
Tacksam för alla tips så mina framtida vänner får må så bra de bara kan!
Herren gav oss djuren till att vårda och ta god hand om.
2 blandrashundar, 3 katter, Brahma och loman höns, 2 getter, 3 barn.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Väder efter fjäder...
« Svar #1 skrivet: 29 aug-10 kl 22:09 »
Mina höns har alltid fått gå ut oavsett väder (undantag när det har varit storm och folk har uppmanats att stanna inne :P ) Det finns dock en del höns som inte gillar snö och regn och föredrar att stanna inne eller bara gå ut en kort stund. Men dom får välja själv.

Att stänga om hönsen på natten oavsett årstid är att rekomendera då det annars finns risk att hönsen faller offer för något rovdjur (kan förvisso hända på dagen också men alltid störst risk på natten)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

DaisyMalone

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 30 aug-10 kl 08:50 »
Tusen tack!

Det låter ju sunt. Vad gott att få svar på det. Då passar jag på att fråga lite mer!

Jag ska ju göra en inhägnad runt en bit på gården. För att inte tex räven ska gräva sig under, måste jag ha nät på marken också? Eller räcker en bit in? Eller ska jag gräva ner en bit?
och...
Någon som har haft höns påstod att de värper bara tills de är ett år ungefär, stämmer det?
Och han sa att då finns ingen anledning att ha dem kvar efter det...det låter fruktansvärt tycker jag! Även då de slutar värpa-när de nu gör det, så måste de väl kunna leva länge om de får god omvårdnad och ett gott liv!?
och...
När man avlivar dem...alltså jag har bara tänkt att ha några stycken, som husdjur typ, för de är mysiga, inte måste man väl ta död på dem själv? Vore det förfärligt konstigt om man ringde sin vetrinär och bad honom låta den somna in?

Många funderingar!
Ni får sträcka på er och vara stolta ni som har så bra kunskap!
Therese
Herren gav oss djuren till att vårda och ta god hand om.
2 blandrashundar, 3 katter, Brahma och loman höns, 2 getter, 3 barn.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 30 aug-10 kl 09:43 »
Jag är lat och gillar inte att gräva utan har eltråd (=typ häststängsel) 10 och 30 cm över mark på utsidan. Det håller räv och grävling borta :D Annars gräver man ner kraftigt nät och viker det utåt längs marken ca 40-50cm

Höns värper bäst de första två åren och därefter minskar värpandet men dom flesta hönor värper tills dom är både 7 år och äldre. Hade en granne som hade en höna som blev 14 år hon värpte 3 ägg det året hon fyllde 13 och 1 ägg sista året hon levde. Inte precis högproduktiv på ålderns höst men en duktig höna som ung och en väldigt rolig och tam höna som gammal  ;) De som slaktar efter 1 år har produktionshöns och då kostar det för mycket att låta hönsen ha sin naturliga ruggningsperiod och viloperiod på hösten vintern. Det är helt enkelt mer ekonomiskt att köpa nytt. Det är ju dock  inte på det viset de flesta driver sin hönshållning på hobbybasis, tack och lov. :D

Att ringa veterinär om man inte kan avliva själv eller har någon som kan hjälpa en är något man måste göra och en kostnad man måste vara beredd att ta.  Det händer ju tyvärr att djur blir sjuka eller skadar sig så illa att man inte kan rädda dem. Att låta djur plågas tills de självdör för att man inte an avliva själv och inte har råd att gå till veterinär är både grymt och oansvarigt.

Även om jag som kan avliva själv aldrig skulle betala en vet. för att göra det, så föraktar jag bara dem som av snålhet och okunskap låter djur lida i onödan. Aldrig dem som betalar dyra pengar för en avlivning som dom inte kan göra själv!

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 2 användare (1 dolda)
karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser