Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utedusch - smartaste lösningen?  (läst 6892 gånger)

Miranda

Utedusch - smartaste lösningen?
« skrivet: 29 aug-10 kl 15:58 »
Hej!

Vi har precis flyttat till ett litet hus utan dusch eller möjligheter att sätta in dusch inomhus.

Vi har tänkt oss en utedusch under höstmånaderna och tvättlapp+balja under vintern  ;D

Så, hur gör man en smart utedusch? Vår plan hittills är att undvika tunga lyft med vattenfyllda behållare genom att placera duschen utanför badrumsfönstret med en fast behållare.
Tanken är att man ska kunna sätta på vattnet i badrummet och leda det ut med en slang som fyller behållaren. Sen kan man traska ut i lugn och ro och duscha från behållaren utan att man ska stressa för att springa in igen och stänga av vattnet.

Låter det som en bra lösning? Har ni någon tips på bra behållare?
det enda jag kommer på är en vanlig plastdunk med ett ingångshål för slang och en sån där liten kran. Fast helst hade man ju velat haft ett riktigt duschmunstycke...

En campingdusch med "pumptryck" kunde ju vara något, men roligast vore att kunna lösa det på ett billigare sätt.

Väntar spänt på många bra råd  ;)
Hälsningar Miranda och Micke

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Utedusch - smartaste lösningen?
« Svar #1 skrivet: 29 aug-10 kl 18:06 »
Är det inte enklare att duscha via slangen direkt utan att gå via en behållare?

Naturliv

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 29 aug-10 kl 19:44 »
När jag tidigare periodvis hade problem med avloppet skickade jag helt enkelt ut duschslangen genom fönstret och stod utanför och duschade. Det fungerade alldeles utmärkt. Jag saknade bara möjligheten att stänga av vattnet på duschmunstycket. Men sånt finns ju att köpa.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Miranda

« Svar #3 skrivet: 30 aug-10 kl 09:45 »
Jaha? finns det så att man kan sätta på en slang på handfatskranen. och ett munstycke som går att stänga av så funkar det ju. Men blir det inte ett tryck i dusch slangen om kranen står på hela tiden?

Ett litet problem är också att det är svårt att ställa in temperaturen rätt, har bara en 30 literstank så det är väldigt varmt i början och sen svalnar det ganska snabbt. Så vill gärna undvika att behöva springa in i badrummet varje gång det blir för kallt/varmt  :-[

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 30 aug-10 kl 19:26 »
http://www.trebema.se/handy_allround-dusch.html

Vi har haft sådana sedan många år tillbaks. Sätts på handfatskranen. När du använder duschhandtaget så slutar det rinna från kranen.

Miranda

« Svar #5 skrivet: 31 aug-10 kl 10:24 »
Men då står alltså vattnet och rinner från kranen när du inte använder duschmunstycket?
Och så är det ju problemet med temperatur skillnaden. Fyller jag på en behållare kan jag ju stå inne i badrummet och kontrollera temperaturen hela tiden.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 31 aug-10 kl 12:43 »
Temperaturskillnad: löses med termostat.

Tryck i slangen: löses genom att koppla loss den när den inte används.

Raveluskan

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 31 aug-10 kl 14:12 »
Vi har en sån typ dusch i våran gäststuga, kallas väl för bidé-dusch, kopplas aldrig loss från kranen för det finns ju inget tryck i slangen. Vattnet rinner ju ut genom kranen om slangen inte används och så stäng man av kranen - eller förstår jag nåt fel?
Das Grosse ist nicht, dies oder das zu sein, sondern man selbst zu sein.
Sören Kierkegaard

Dela detta:

* Inloggade just nu

661 gäster, 3 användare (1 dolda)
MickeMård, KJE

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser