Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Deklaration  (läst 1537 gånger)

Draken

Deklaration
« skrivet: 27 aug-10 kl 17:53 »
Kan du någon förklara..

Underskott av egen verksamhet står det 59 000 kr. Betyder det då att nu när jag hugger så 59000 kr kan jag kvitta å då slippa skatta för?

Och vad betyder:

Det återstående avdragsutrymmet för skogavdrag var vid 2008 års utgång 112000. ??

timjan86

• Västergötland
SV: Deklaration
« Svar #1 skrivet: 03 jan-11 kl 19:08 »
Det återstående avdragsutrymmet för skogavdrag var vid 2008 års utgång 112000.

Skogsavdraget baseras på vad du en gång har betalt för skogsmarken och du hade 112000 kr kvar att dra av på skogsavdraget. Hur mycket du får dra av beror dels på hur du gjort när du köpte fastigheten, ett vanligt köp (där du betalat köpeskilling) eller ett retionaliseringsförvärv (där du betalat avgift för fastighetsreglering istället) och dels på vad för typ av avverkning du gjort, avverkningsrätt (när någon annan hugger åt dig) eller leveransvirke (du hugger själv och säljer).

Du får dra av med:

Vid "vanligt" köp får du dra av 50% av inkomst från avverkningsrätt samt 30% av inkomst från leverensvirkesförsäljning.

Vid rationaliseringsförvärv får du dra av 100% av inkomst från avverkningsrätt samt 60% av inkomst från leveransvirkesförsäljning.
Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 2 användare
Nataks, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser