Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utrustning till mjölkgetter  (läst 7535 gånger)

Jegra

  • Inlägg: 17
    • Småland
Utrustning till mjölkgetter
« skrivet: 25 aug-10 kl 23:30 »
Jag och maken har börjat få funderingar på om vi inte skulle tycka det är roligt med mjölkgetter.

Då jag har tidigare erfarenhet av mjölkkor är jag rätt väl insatt i vad för utrustning som krävs till dem, men jag har förstått att man behöver antingen andra eller anpassade maskiner till getterna. Så långt allt väl.

Det jag grunnar på är resten, tank t.ex. Hur stor tank har ni som har mjölkgetter?
Hur ofta lämnar ni mjölk till mejeri (eget eller externt)?
Om ni har rörledning istället för spann - är det samma grovlek och utrustning som till kor eller krävs det mindre rör?

Och så lite frågor om hur getterna hålls:

Antar att de går ute på sommaren, hur mycket mark har ni då och hur är den beskaffad?
Är de inne på nätterna eller ute dygnet runt sommartid?
Är de ute på vintern eller inne dygnet runt?

Ja, jag skulle antagligen kunna radda upp ett antal frågor till men jag börjar så här och hoppas att det finns någon här som känner för att hjälpa mig en bättre bild av hur livet är som getbonde.

Vad mer behöver jag veta innan vi ger oss i kast och köper gård?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Utrustning till mjölkgetter
« Svar #1 skrivet: 26 aug-10 kl 00:34 »
Har Du kollat runt bland litteraturen och länksamlingen här på gettavlan?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Jegra

  • Inlägg: 17
    • Småland
SV: Utrustning till mjölkgetter
« Svar #2 skrivet: 26 aug-10 kl 10:11 »
Har Du kollat runt bland litteraturen och länksamlingen här på gettavlan?

Japp, och jag har fått veta massor, men just de här frågorna har jag i alla fall inte hittat svar på än även om de säkert finns.

Edit: Nu tycker jag mig ha gått igenom de länkar som finns och jag kan faktiskt inte direkt hitta svar på allt utan hoppas på att någon rutinera getbonde vill hjälpa mig få en lite bättre bild.
« Senast ändrad: 26 aug-10 kl 11:32 av Jegra »

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: Utrustning till mjölkgetter
« Svar #3 skrivet: 26 aug-10 kl 11:33 »
Om du väljer rörmjölkning finns det massor med billiga som bara hänger .Annars är det spann som gäller det finns även massor av sådana. Med lite tur borde det gå att hitta pulsatorer som efter rengöring fungerar tillfyllest. Vakumpumpar i god kondis borde gå att hitta tyvärr kanske dom rostat ihop men det brukar gå att få liv i dom.

Jegra

  • Inlägg: 17
    • Småland
SV: Utrustning till mjölkgetter
« Svar #4 skrivet: 26 aug-10 kl 12:14 »
Så det fungerar med mycket av utrustningen för kor, det är ju strålande. :) Sen är det ju inte några stora mängder så det lär ju fungera utmärkt att mjölka i spann om man inte har många getter.

ninna b

  • Gäst
SV: Utrustning till mjölkgetter
« Svar #5 skrivet: 26 aug-10 kl 20:35 »
Jag är då inte så säker på att det funkar med kogrejer....det handlar om vaccumtryck och takten på pulsatorn, Kopulsatorer tickar i en annan takt än get/fårpulsatorer gör. Man får ha andra spenkoppar också, bara 2 och lite mindre. Vaccumpumpen är iaf den samma.
Som jag har hört så ska man ha smala ledningar om man väljer rörmjölkning.
Du får försöka att hitta något mejeri som vill köpa din mjölk, getmjölk borde vara eftertraktat för en gårdsmejerist
Vi har en 400 liters tank men det där får du räkna på, antalet getter och hur ofta du ska leverera. Mjölk som det ska ystas på ska inte vara äldre än 72 timmar.
Vi håller våra getter i utedrift...vi har ett plasttält som stall och en hage som bara är på 2ha, tyvärr. Getterna är ute/inne som dom vill .
Om du nu är så lyckligt lottad att du ska köpa gård efter getternas behov så köp en med blandskog och ängar och nära ett gårdsmejeri. Om du nu inte själv tänker att ysta.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Utrustning till mjölkgetter
« Svar #6 skrivet: 26 aug-10 kl 22:23 »
Gärna långt från närmaste äppelträdgård, och inte för mycket våtmark, ty getter hör egentligen hemma i bergstrakter.  Jag har inte hört talas om något mejeri som köper getmjölk, men har inte tänkt på att en annan getgård förstås kan vara intresserad.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Jegra

  • Inlägg: 17
    • Småland
SV: Utrustning till mjölkgetter
« Svar #7 skrivet: 26 aug-10 kl 23:16 »
Tack Ninna att du tog dig tid, jag har förstått att du är en av de riktigt rutinerade getägarna här. :)

Då var det lite som jag misstänkte med rörledningarna... Att man behöver annan pulsator har jag förstått och det låter ju logiskt med tanke på storleksskillnaden.

Gården kommer inhandlas med tanke på såväl hästar som getter och ev. nötkreatur. Tanken är att ha tillräckligt många djur för att få en ekonomisk bärighet men inte fler än att man behåller den personliga kontakten med dem. Någonstans kring 20st är väl tanken att som första delmål och sen får vi se hur vi trivs och om vi vill sikta på att förädla mjölken själva eller sälja till gårdsmejeri, det beror ju lite på var vi hamnar i slutänden.

Om man vill sälja till mejeri (och har turen att hitta ett som är intresserat), hur mycket kan man få för mjölken?

Jag är då inte så säker på att det funkar med kogrejer....det handlar om vaccumtryck och takten på pulsatorn, Kopulsatorer tickar i en annan takt än get/fårpulsatorer gör. Man får ha andra spenkoppar också, bara 2 och lite mindre. Vaccumpumpen är iaf den samma.
Som jag har hört så ska man ha smala ledningar om man väljer rörmjölkning.
Du får försöka att hitta något mejeri som vill köpa din mjölk, getmjölk borde vara eftertraktat för en gårdsmejerist
Vi har en 400 liters tank men det där får du räkna på, antalet getter och hur ofta du ska leverera. Mjölk som det ska ystas på ska inte vara äldre än 72 timmar.
Vi håller våra getter i utedrift...vi har ett plasttält som stall och en hage som bara är på 2ha, tyvärr. Getterna är ute/inne som dom vill .
Om du nu är så lyckligt lottad att du ska köpa gård efter getternas behov så köp en med blandskog och ängar och nära ett gårdsmejeri. Om du nu inte själv tänker att ysta.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Utrustning till mjölkgetter
« Svar #8 skrivet: 27 aug-10 kl 10:48 »
I tidningen Getögat, osaligen avsomnad då medel saknades för dess utgivande, skrev någon en gång att bästa utbytet av mjölken kan man få om man gör glass av den.  Något att ta med i diskussionerna.  Glöm inte heller getens övriga fina produkter till exempel skinn och kött.  Ju mer Nu förädlar hemma, desto färre djur behövs.  Och då är det ju lättare att hålla dem alla i kärlek och minne.

 :-* Dom blir lätt så personliga, dom uschla kräken, så det är svårt att göra av me dom!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Jegra

  • Inlägg: 17
    • Småland
SV: Utrustning till mjölkgetter
« Svar #9 skrivet: 27 aug-10 kl 11:17 »
Hm, varför inte glass! :D Vi bor i en sommarstad och det är väl inte osannolikt att vi hamnar i närheten av den även som gårdsägare...

Där sa du något jag inte tänkt på, skinnet! Så klart det ska komma till nytta! Ju fler delar man kan använda ju bättre känns det. Köttet har jag tänkt på, rökt getkött ska vara gott har jag förstått så en rök lär vi bygga. Någon som har tips på ritning eller liknande?

ninna b

  • Gäst
SV: Utrustning till mjölkgetter
« Svar #10 skrivet: 27 aug-10 kl 19:49 »
Vi räknar med att mjölken kostar 10:-litern att producera. Jag vet mejerister som betalar 10:-liter för bra komjölk. Säljer vi enstaka liter så tar vi 20 :- men ska du sälja kontinuerligt till ett gårdsmejeri så får ni klart diskutera fram ett lagom pris för er bägge.
Getglass :-\...kan det vara nåt..? Jag tycker att vi har provat med ostkaka och ricotta men getsmaken gör sig inte så bra till desserter... tycker jag iaf
Getmjölk för konsumtion är däremot efterfrågat

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Utrustning till mjölkgetter
« Svar #11 skrivet: 30 aug-10 kl 01:46 »
Sommarstad?  Glöm inte att getter och turister kan gå bra ihop!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Utrustning till mjölkgetter
« Svar #12 skrivet: 31 aug-10 kl 22:09 »
Hamnar gården i Dalsland finns faktiskt ett getmjölkmejeri av större storlek:
http://www.dalsspira.se

Det finns många mindre mejerier - bara att sätta sig att leta på dem!

Jag mjölkar med spann och det fungerar utmärkt men man måste tänka på ergonomin.
Köpte getpulsator från England till hyfsat pris. http://www.milkingmachines.co.uk

Ninna - hur många getter har du och vilken sorts tält använder ni? Var mjölkar du? Går de in någon annanstans där du har plusgrader? Jag ska ev bygga men det verkar lättare att ha ett flyttbart plasttält.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

ninna b

  • Gäst
SV: Utrustning till mjölkgetter
« Svar #13 skrivet: 01 sep-10 kl 06:51 »
Till Lars Pers Maria...... vi har 80 getter som vi mjölkar 1 ggr/dag. Som ligghall använder vi ett plasttält/tunnel typ växthus, kan man nog kalla det. Det finns någon gammal sida om detta här... leta efter båghall. Jag tog tempen i ströbädden i vintras när det var så himla kallt... där var 32 grader. Mjölkningen har vi i det gamla stallet, på uppbyggda bänkar och vi mjölkar också i spann.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Utrustning till mjölkgetter
« Svar #14 skrivet: 02 sep-10 kl 09:48 »
Tack Ninna för svaren. Jag har tänkt i liknande form. Wow - 80 getter i spann! Jag tycker iofs det går alldeles utmärkt till mina11 än så länge. Nästa år blir de fler.

Har ni vattenkoppar i tältet eller var dricker de? Alltid problem med detta vatten än vilket djur det är...
Antar att ni har gjort i ordning ett underlag; är det gjuten platta eller singelbädd under ströet och vad strör ni med?

Borde kanske ha startat en ny tråd...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

ninna b

  • Gäst
SV: Utrustning till mjölkgetter
« Svar #15 skrivet: 02 sep-10 kl 20:24 »
Ja, vi får kanske ha en egen tråd... men det är alltid kul med andra som blandar sig i.. ;)

Vi har 3 spannar med dubbla mjölkorgan till varje och det funkar hur bra som helst. När vi tömmer spannarna i mjölktanken så har vi en vinsch på en skena så vi behöver inte lyfta tunga spannar högt.  Jag skulle faktiskt aldrig byta till rörmjölkning även om jag gärna hade sluppit diska.
Vi har bara vanliga svarta murarbaljor till vattnet , ganska många , som vi fyller på varje dag under vintern. I hagen har vi ett vattenkar med flottör och så länge det inte fryser så är det ju bra.
Vi strör med halm och vi har ingen gjuten platta.... tältet är på ca 280 m2

Jegra

  • Inlägg: 17
    • Småland
SV: Utrustning till mjölkgetter
« Svar #16 skrivet: 02 sep-10 kl 21:24 »
Jag har inget emot att låna ut tråden till andra nyfikna. Jag läser och lär!

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Utrustning till mjölkgetter
« Svar #17 skrivet: 03 sep-10 kl 00:05 »
Tack för det Jegra!

Undrar om man behöver förprövning för en tältligghall?

Ninna, jag funderar vidare om vattnet; har ni vattenslang som räcker eller hur fyller ni på?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Utrustning till mjölkgetter
« Svar #18 skrivet: 03 sep-10 kl 00:47 »
Jag läser och lär!
Jag med!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ninna b

  • Gäst
SV: Utrustning till mjölkgetter
« Svar #19 skrivet: 03 sep-10 kl 07:03 »
Ja, du måste förpröva om du ska ha mer än 20 vuxna djur. Numera är det gratis, dessbättre

Vatten... ja du, vi har haft hela gårdsplanen uppgrävd och tror du då att det var någon som tänkte på vatten....nej, ingen och det kan man ångra. Vi fyller på med vattenslang och det går ju bra så länge det inte fryser, Jag vet inte var du bor men vi har som regel bara frost någon vecka, utom vintern som gick . Då hade vi djupfryst från mitten av dec och hela vintern igenom. Då inser man att det tar massor med tid. Så lägg ner lite tid på att tänka ut något smart kring vattnet.
Jag vet inte om det fungerar med vattenkoppar men ofta kommer ju djuren gruppvis för att dricka och då blir det kanske en massa stök om inte alla får plats. Så måste man ju kunna göra rent också


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser