Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ungerska hönsraser, mer än Nakenhals?  (läst 1493 gånger)

jag71

• varma höns
    • Skåne
Ungerska hönsraser, mer än Nakenhals?
« skrivet: 25 aug-10 kl 21:57 »
Vilka är det? Hur ser de ut?

Har en bekant som ska till Ungern nu i veckan och jag vill att han ska kolla upp om jag kanske kan få köpa ägg nästa sommar då vi antagligen ska dit. han pratar ungerska och ska inte bara vara i städer utan tanken är att han ska hälsa på släkt vilka bort på landet så... Vad ska han leta efter? Vore bra om man kunde ge honom bilder så han förstår bättre hur de ska se ut. Visst vill jag ha ett gäng blandisar därifrån också men det vore ju onekligen roligare att ha just den där rasen av ungerska höns (om det nu går att få tag på och jag skaffat tillstånden för att ta in äggen - lite det som jag vill veta om det är lönt.)

jag måste lägga till lite. Är det kanske så att nakenhals är den enda som är Ungersk men det finns en väldigt massa fina ****-höns som då ursprungligen är från X men i Ungern så är de väldigt vanliga och väldigt fina. Om någon förstår vad jag menar. :)

Jag skrev Chabo bara för att få folk att läsa och fundera. F´låt!
« Senast ändrad: 26 aug-10 kl 15:49 av jag71 »
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Ungerska hönsraser, mer än Nakenhals?
« Svar #1 skrivet: 25 aug-10 kl 22:23 »
Känner inte till mer än en Ungersk ras ;) Och det är Nakenhals ;D Den räknas i Ungern som Lantras/Nationalras och ingår i deras bevarande arbete. Renrasiga djur förekommer i svart, vitt och gökfärgat  men det finns Nakenhalsblandisar i princip var  och varannan hushållsflock på landsbygden. Dom är mycket populära  ;D

Mina Gökfärgade Nakenhalsar kommer ursprungligen från deras "genbank" (Bevarandearbetet är uppbyggt på ett annat sätt i Ungern än i Sverige så man kan inte jämföra genbankerna rätt av)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

jag71

• varma höns
    • Skåne
SV: Ungerska hönsraser, mer än Nakenhals?
« Svar #2 skrivet: 25 aug-10 kl 22:27 »
Och nakenhalsar tycker ju mannen här så mycket om *asg*. Jag har lovat att inte kläcka några höns som han tycker är så fruktlös fula som nakenhalsar. De nakenhalsar som inte hade nakna halsar tyckte han dock om så...  ;D 

har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 1 användare
pohlare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser