Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tankar om att köpa ett ruckel/lite mark att flytta till med villavagn/stuga  (läst 13063 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Dubbelt upp är väl att ta i, men ofta tillkommer diverse kostnader, små kostnder, små var för sig men stora tillsammans. Så räkna med att behöva en ganska stor buffert...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Paradisgården

• Västergötland
Massa verktyg har vi, och annars lånar vi :)

Jo, extra kostnader ("småsaker" man inte tänkt på och så) räknar vi naturligtvis med.
Men hur stor är en ganska stor buffert då? Som det ser ut nu med alla kostnader som
är nämnda här nedan behöver vi låna 150.000 (vi har en del innan som vi får när vi
säljer vår bostadsrätt och har även tagit till lite extra i de 150.000). Då har vi ca 30.000
i buffert som vi alltid har där, men bör vi kanske låna 200.000 då och betala tillbaka
det som blir över med en gång sen om vi inte använder allt? Eller klarar vi oss på de
30.000 tro?

Hade föresten missat att skriva en stor utgift i listan sist - tomten! Men den var
inräknad :). Har vi verkligen inte glömt någon mer större utgift?

Tomten: väntar på svar
Anslutning vatten och avlopp: klart
El (ansluting typ): klart
Elskåp och inkoppling: klart
Grävning och rörläggning vatten, avlopp, el: klart
Inkoppling av tel.: klart
Bygglov: klart
"Huset": klart
Flytta "huset": klart
Kyl/frys, tapeter, spackel, lim: klart
« Senast ändrad: 10 sep-10 kl 22:06 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Micki o Molly

• -

Lagfart o pantbrev,,,,,,,,?
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Paradisgården

• Västergötland
Ja, det har vi inte tänkt på. Vad innebär det?
Servitut och sånt måste man tydligen fixa med för vattnet och avloppet..
« Senast ändrad: 10 sep-10 kl 22:11 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Micki o Molly

• -
I nuläget kostar lagfarten 1,5 % av köpeskillingen plus 825 kronor i fast avgift och pantbreven 2 % av pantbrevbeloppet plus 375 kronor per pantbrev. I dom flesta fall räcker det med ett pantbrev.

Alltså inga större summor i ert fall,,,men bra att veta att kostnaden tillkommer ;)

Ni får goggla lite på det,,,,,,
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Huggorm

• Gäst
Ja, det har vi inte tänkt på. Vad innebär det?
Servitut och sånt måste man tydligen fixa med för vattnet och avloppet..
Servitut behöver du bara om vatten och avlopp skall läggas på någon annans fastighet. Läggs det på er egen räcker det med alla annan byråkrati som rör avlopp.

Pantbrev kan möjligen finnas till fastigheten redan, om den inte är nyavstyckad förstås

Fancyfia

• Västergötland
Hmm kanske ni redan är färdiga med allt.

Men min erfarenhet.

Jag köpte en tomt där det tidigare stod ett hus (nerbrunnet) 

Där har jag nu ställt min villavagn. Har sökt bygglov för uppställning i 5år. Du kan söka i max 5 år i taget i max 10 år. Kostade ca 2500 om jag inte missminner mig.
Ritningar och allt finns ju hos kommunen så det behöver du inte rita själv. Du ska bara rita upp placering av vart du ska ställa den. Och vart du ska ha ditt avlopp.
Jag hade tur eftersom det fanns ett vilade elavtal så det var bara att sätta igång det. Sparade nog nästan 15.000-20.000kr vad jag har hört.
Sen har jag grävt avlopp. Och där hade jag oxå tur med kontakter på grävmaskin och och grävare:) Blev i allafall inte helt ruinerad ;)
Och borrad brunn fanns det innan men ny pump och ringar och annat behövdes eftersom det rann in dagvatten i den och pumpen var förstörd.
Så nu snart 150.000 fattigare men med det absolut bästa boendet Ska jag inte klaga:) Bara gört...men det plockar lätt på lite pengar...på oväntade utgifter...

Kan ibland få lite klaustofobi på min 24 kvm...men så öppnar jag upp dörren till min 1500 kvm tomt ;) Då känns det genast bättre:)

Huggorm

• Gäst
Kan ibland få lite klaustofobi på min 24 kvm...men så öppnar jag upp dörren till min 1500 kvm tomt ;) Då känns det genast bättre:)
Då skulle du hälsa på mig i min stuga som är 17kvm invändigt  ;D Men som sagt, tomten är ju desto större.

Fancyfia

• Västergötland
Hehe...ja det är väl lite å ta i. Bodde en gång på 11 kvm men min dåvarande...galet.... ;)

Har du några faciliteter på dessa få kvm ? För mig är det vatten och toa kanske dusch;)
Det är en vän som byggt min villavagn och han har tänkte till vill jag lova :)

Huggorm

• Gäst
Hehe...ja det är väl lite å ta i. Bodde en gång på 11 kvm men min dåvarande...galet.... ;)

Har du några faciliteter på dessa få kvm ? För mig är det vatten och toa kanske dusch;)
Det är en vän som byggt min villavagn och han har tänkte till vill jag lova :)
Nej, ingen dusch eller toa, så då blir det ju genast lite rymligare

Paradisgården

• Västergötland
Jaha. Ja, pantbrev kanske kan finnas då. Har bara sökt på Wikipedia än så länge och där stod nästan inget förståeligt... Vad har man ett pantbrev för egentligen? Måste man ha det? :P

Jo, servitut behöver vi för det kommer gå över annans mark en bit.

Men det med bygglov för 5 år etc. gäller väl tillfälliga saker? Vi ska ju ställa en stuga där som är meningen att den skall stå där - då får man väl bygglovv för att ha det där för gott och måste söka rivningslov om man vill flytta den igen?

Ja, det gör ju det... (plockar på alltså). Vad var det som slutade med 150.000 för dig? Hur mycket var det för varje bit?

Ja, det känns lite så: "Bara gört", bara blunda och köra liksom och hoppas det går bra - man måste ju våga om man skall göra nåt sånt här. Men det är ju bra om man får en del tips och tankar från andra som gjort liknande så man får så lite överraskningar som möjligt - man är ju inte gjord av pengar.. :-X

Och vi skall slå till med hela 47 m2 om detta blir av! Vilken lyx! ;)

Paradisgården

• Västergötland
Nu har jag läst på lite mer. Så nu fattar jag bättre. Har ju hört talas om lagfart och visste egentligen vad det var också, men kopplade inte riktigt. Men nu hänger jag med. Men pantbrev är väl inget man måste ha alltså, utan det är bara ett krav för att få belåna sin fastighet? Så ett pantbrev kan man väl skaffa längre fram om man vill?

Katharina K

• Västergötland
Pantbrev måste du ha för att få belåna fastigheten. Det är de "pappren" som banken har som säkerhet i fastigheten, så den inte går att belåna dubbelt. Fast i dagens läge är pantbrev elektroniska, alltså de finns bara i datorn sas.
Lånen betalar du ränta på årsvis, men delar upp betalningen på de månader du kommer överens med banken om. Vi betalat var tredje månad 1/4 av årskostnaden (ränotor+amorteringar), men det går att välja varje månad också om man vill.
Fastighetsskatten är en viss procent av taxeringsvärdet och det borde ju inte bli så högt om stugan är liten utan faciliteter och ligger i skogen, men är den vid en sjö kan det ränna iväg, för sjönära tomter taxeras upp.
Fast telefon, behöver ni det? bara en tanke, i dagens läge räcker det väl med mobilen och ett trådlöst bredband.
När jag gjorde iordning Laggentorpet så var det några bra att ha saker som blev lite dyra och en av dom var varmvatteberedaren, den kostade typ 5000 kr och så alla småsaker som behövdes att koppla in vattnet. Lite skrammel i botten av en påse kostade flera tusen allt annat gick att få tag på billigt, toastolar, badkar, tvättmaskin mm fanns jättebilliga att köpa och jag köpte allt beganat. Sedan var det själva badrummet (skalet alltså, väggar golv) som blev jättedyrt för det var ju speciella regler i badrum.
Avlopp och vatten fanns när jag flyttade dit, det var bara att dra rören från huset till avloppet och vattnet var redan draget fram till väggen, så jag behövde bara dra inne.
Åhhh...vad spännande, nyfiken på var ni hittat den där tomten, du får berätta mer Wivviann är nyfiken med...
Stoooort lycka tll!!!

Paradisgården

• Västergötland
Tack Katarina, för din erfarenhet.

Men om man inte ska belåna fastigheten då? Då behöver man väl inte heller ett pantbrev? Även om det förstås kan vara bra att ha, men man måste väl inte ha det?

Jaha, hur stor procent typ? Betalas den procenten varje år, typ som bilskatt?

Fast tel finns redan framdraget till tomten så det är bara kostnaden att sätta igång det och dra det till själva stugan som blir.

Varmvattenberedare och ordentligt badrum finns redan i stugan, liksom ordentligt kök. Så de enda vattenrör och så som behövs är de mellan marken och huset, allt som behövs inne finns redan.

Ja, det är väldigt spännande! :) Jasså är hon det? (Wivianne ;) )

Vi tog en liten biltur och letade lämpliga ställen och hittade detta som ligger alldeles utanför Tibro. Vi sökte lite på internet, vilka som bodde i närheten av rucklet för att försöka lista ut vem som kunde äga det, åkte till den vi trodde mest på och gissade rätt. Han ägde just det stället, men inte marken runtomkring och hade köpt det bara för att hindra en annan granne från att göra det. Det var redan en färdig avstyckad tomt och han verkade inte ha några andra planer för den än att riva husen och när vi undrade om vi fick arrendera tyckte han att det var bättre att vi köpte tomten. Men han vill att vi ska sätta oss ner och prata om vad vi vill med tomten och vad de vill... Så det blir nästa vecka. Hoppas bara han vill sälja den.. och för inte för mycket pengar..

Vad kostade ditt ställe, Katarina? Hur stor tomt har du? Bra att ha ett hum om vad priserna häromkring ligger på.. Vart mer exakt ligger ditt ställe?

Så nu ser det ut såhär då.. Nåt mer vi behöver tänka på?:

Tomten: väntar på svar
Stugan: klart
Flytta stugan: klart
Lagfart: klart
Anslutning vatten och avlopp: klart
El (ansluting typ): klart
Servitut: Skall kollas
El inkoppling: klart
Grävning och rörläggning vatten, avlopp, el, stug-"grund": klart
Inkoppling av tel.: klart
Bygglov: klart
Kyl/frys, tapeter etc.: klart

Huggorm

• Gäst
Men om man inte ska belåna fastigheten då? Då behöver man väl inte heller ett pantbrev? Även om det förstås kan vara bra att ha, men man måste väl inte ha det?
Om du inte behöver låna pengar för att köpa fastigheten eller till byggandet på fastigheten så behöver du heller inget pantbrev. Och det går att ta andra sorters lån också för att bekosta byggandet, men till en betydligt högre ränta då. Pantbrev är helt enkelt väldigt bra att ha om man måste låna pengar till sitt hus.

Paradisgården

• Västergötland
Jaha, då förstår jag bättre. Så det är liksom samma grej som andra lån, men lägre
ränta, alltså.. Och man lånar liksom mer som av sig själv..

Huggorm

• Gäst
Jaha, då förstår jag bättre. Så det är liksom samma grej som andra lån, men lägre
ränta, alltså.. Och man lånar liksom mer som av sig själv..
Nja, man sätter alltså fastigheten som säkerhet, och därmed får man lägre ränta eftersom det räknas som lägre risk för banken. Kan du inte betala så tar banken huset. Tar du ett vanligt lån, så kan det hända att dom ändå tar huset, om du inte har andra tillgångar som dom kan ta i stället.

Micki o Molly

• -
De som lånar ut pengar ser ofta och gärna till att ta ut en uppläggningsavgift runt 500 lappen,,,,,,,

Paradisgården

• Västergötland
Jaha, så det är liksom samma sak och samma ställe man lånar från men man får lägre ränta om man har pantbrev som man använder? Hur mycket skiljer det i ränta då?

Om man skulle ta vanligt lån för att kunna köpa tomten/stugan/avlopp osv. Kan man då "förnya" lånet när man äger fastigheten sen och har ett pantbrev, så att man får lägre ränta; alltså typ ta ett nytt lån och då sätta huset i säkerhet och betala det andra lånet med så man får ner räntan?

Jaha, en 500-ing till att räkna med alltså...

Huggorm

• Gäst
Jaha, så det är liksom samma sak och samma ställe man lånar från men man får lägre ränta om man har pantbrev som man använder? Hur mycket skiljer det i ränta då?

Om man skulle ta vanligt lån för att kunna köpa tomten/stugan/avlopp osv. Kan man då "förnya" lånet när man äger fastigheten sen och har ett pantbrev, så att man får lägre ränta; alltså typ ta ett nytt lån och då sätta huset i säkerhet och betala det andra lånet med så man får ner räntan?

Jaha, en 500-ing till att räkna med alltså...
Vad räntan blir beror på hur bra man är på att förhandla. Med pantbrev kanske man ligger runt 1,5% just nu, medan man ligger på 5% för ett vanligt lån. Det kan skilja sig rätt mycket. Men det blir kanske inte vansinnigt stor skillnad på månadsinbetaliningarna när man tar ett såpass litet lån. Det blir värre när man passerar miljonstrecket  :P Sedan är det inte ens säkert att banken vill ge ett vanligt lån om du skall köpa en fastighet, de kanske kräver att man gör det "på rätt sätt".

Dela detta:

* Inloggade just nu

662 gäster, 1 användare
MartiPalfr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser