Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tankar om att köpa ett ruckel/lite mark att flytta till med villavagn/stuga  (läst 13020 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
Vi går i tankarna att göra det som nämns i rubriken, men det uppstår en hel del frågor om vitt skilda saker som vi inte riktigt vet vart vi skall vända oss för att få svar på. Kanske någon här har erfarenheter och kunskap lätt till hands?

En fråga är avlopp/toalett, men det har jag startat en egen tråd till under den kategorin.

En annan är detta med adress och lagar och regler om det.. Om stället har en adress kostar det väl inget att använda den antar jag, men vad kostar det att skaffa en adress och brevlåda om det inte finns? Och påverkar detta med fast adress någon annan kostnad - typ fastighetsskatt eller något?

.. Så vidare till fastighetsskatt och andra kostnader för att ha ett ställe. Hur funkar det? Om vi hittar ett lämpligt ruckel, (vilket skulle vara enklast med tanke på el och vatten) finns ju byggnader där, men om tomten är tom får man ställa baracker/villavagn eller andra "lösa" byggnader där utan att det kostar eller bryter mot någon regel?

Om vi inte hittar något ruckel, men kan köpa en bit tom mark, vad på ett ungefär kostar det att dra dit el och dra dit vatten från någonstans i närheten/gräva brunn?

Fler undringar kommer säkert dyka upp.. Berätta gärna er historia om ni gjort något liknande.
« Senast ändrad: 05 sep-10 kl 17:33 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Att ställa upp en villavagn/bodar innebär i de flesta fall att man måste söka byggnadslov för detta, eller dispens under en viss tid.
Utanför stadsplanerat område så kan det räcka med en anmälan.
Det bästa svaret får du om du rådgör med komunen.

Adress har du en tomt utan adress så kontaktar du komunen som ger dig en adress, därefter kontaktar du brevbäraren för att kolla upp vart brevlådan skall stå.

Att dra fram ström/vatten till en tomt kan variera enormt dels så styr sträckan det samt hur mycket som du kan göra själv.  Enklast är att kontakt den lokala nätleverantören för att få fram ett pris. Och sedan rådgöra med dom hur det skall göras.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Huggorm

• Gäst
Är det en vagn på hjul, så får man ju ha den stående still ett tag i alla fall. Ligger tomten lite undanskymt krävs det ju att någon anmäler att den står där, och då får man väll flytta den en bit. I praktiken kan man nog ha den stående väldigt länge utan problem.

Normalt skall det finnas en adress, det är bara att forska lite. Rena skogsfastigheter och liknande kanske saknar adress. Brevlådan sätter man upp intill vägen på samma sida som grannarna har sina. Se till att den hamnar så att brevbäraren når den från bilen, och den inte är i vägen för snöplogen.

Att dra fram ström kan bli ruskigt dyrt, vi pratar flera hundra tusen nu. Om det redan finns ström fram men den är avslagen, så kan det hända att det enda blir dyrt. Det varierar lite som sagt.

Paradisgården

• Västergötland
Tack för era svar.

Vi har nu ett aktuellt ruckel med två fallfärdiga byggnader som vi är intresserade av.
Stället har varken el, vatten eller avlopp, men vi har kollat kostnader för att dra fram
det och det blir inte mer än vi kan klara (allt går på mellan 50 och 80 tusen typ).

Stället är utanför tätbebyggt område och det tänkta "huset" vi skall flytta dit i så fall
är på ca 50 m2 - det borde väl inte vara några problem att få bygglov/tillstånd för?
Kostar sånt nåt?

Priset för tomten har vi inte diskuterat med ägaren än, men det blir inte så dyrt sa han,
och "huset" vi skall bo i kostar runt 100 tusen. Så till en ny fråga: För att vi skall kunna
göra detta behöver vi ta ett lån på ca 150 tusen. Hur funkar det med avbetalning, ni
som har lån? Eller rättare: hur funkar det med ränta, är det en viss procent per år man
betalar, eller är det per månad som min man hade fått för sig? Det kan det väl inte vara?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Norskan på Hasslö

• Blekinge
    • Mitt lilla paradis
Hej där

Lån och sånt är ju lite varierande.
Räntan beror på om man har fast eller rörlig ränta, om man har bottenlån eller topplån osv.
Den är högre om man har fast ränta, men man vet ju från månad till månad hur ekonomin ser ut. Med rörlig ränta så vet man ju inte säkert, men det är oftast det billigaste över tid. Den räntan kan ju ändras från månad till månad (som oftast bara var tredje månad dock).
Vilken lösning som är bäst måste man nog diskutera med banken.
Om man har alt på bottenlån, dvs inför en viss procent av värdet (varierar från bank till bank) så kan man betala bara ränta, utan amortering. Jag tror man måste betala varje månad (var iaf det banken sa till mig).
Om man har topplån måste man amortera och betala ränta varje månad.

Så ta kontakt med eran bank och diskutera olika lösningar.

Lycka till  :)

Mvh Wenche
Reparerar min själ och hälsa på Lilla Hawaii. Bor själv med 3underbara katter, 3 Tibetanska Spaniels och ca 40 fascinerande fiskar.

Huggorm

• Gäst
Stället är utanför tätbebyggt område och det tänkta "huset" vi skall flytta dit i så fall
är på ca 50 m2 - det borde väl inte vara några problem att få bygglov/tillstånd för?
Kostar sånt nåt?
Det borde gå lätt att få bygglov för, men kostar gör det. Dom tar ju betalt per timme, och det varierar i olika kommuner. Allt från ett par tusenlappar upp till över tiotusen. Vissa kommuner är nitiska och kräver byggfelsförsäkring, kvalitetsansvarig och allt möjligt som kostar ännu mera pengar

Paradisgården

• Västergötland
Tack Wenche :) . Förstår att man måste betala varje mån och det vill vi
också, men vad jag menade var hur räntan räknas ut.

Tar betalt per timme för vaddå? Vi ska ju bara ställa en lös stuga på
backen och koppla på avlopp och vatten.. Vad är det de kollar som
tar flera h?

Får ringa kommunen imorn då.

Huggorm

• Gäst
Tack Wenche :) . Förstår att man måste betala varje mån och det vill vi
också, men vad jag menade var hur räntan räknas ut.

Tar betalt per timme för vaddå? Vi ska ju bara ställa en lös stuga på
backen och koppla på avlopp och vatten.. Vad är det de kollar som
tar flera h?

Får ringa kommunen imorn då.
Dom tar betalat för tiden det tar att göra i ordning papprena. Rita ut på kartan var stugan står, fylla i blanketter och så vidare. Ibland vill dom skicka ut någon och mäta var på tomten stugan skall stå, och då blir det riktigt dyrt.

Paradisgården

• Västergötland
Oj då...
Det här måste vi kolla upp så... Usch, tänk om vi inte har råd då... :'( Jag
tänkte inte att det behövdes bygglov för att ställa en villavagn eller en
stuga på en tomt på landet som redan har byggnader...

astrovegetar

• Gäst
Jag har varit registrerad som bostadslös en tid. Mitt försäkrigsbolag har hemförsäkrat mig någonstans i skogen och posten går till en Poste restante där den ligger kostnadsfritt tills jag hämtar ut den. En lösning kanske? Prata med Posten. Det verkar som att ni har bestämt er för ett ställe? Om inte: Förut var det så att en lantbruksegendom var befriad från krav om bygglov. Stämmer det än kanske.

Huggorm

• Gäst
Oj då...
Det här måste vi kolla upp så... Usch, tänk om vi inte har råd då... :'( Jag
tänkte inte att det behövdes bygglov för att ställa en villavagn eller en
stuga på en tomt på landet som redan har byggnader...
Nåja, så dyrt blir det nog inte för er del. Men man skall aldrig underskatta den svenska byråkratin  :'(

Huggorm

• Gäst
Om inte: Förut var det så att en lantbruksegendom var befriad från krav om bygglov. Stämmer det än kanske.
Det stämmer om man skall bygga något som används till lantbruket som en ladugård eller ett magasin. Men inte för ett bostadshus.

Paradisgården

• Västergötland
Jaha. Nä, häromkring är ju inte saker så dyra, men några tio tusen kan
göra skillnaden ändå  :-\

När man söker bygglov för en stuga, måste man ha en ritning över den
och över vart exakt på tomten den skall stå då (planlösning, el etc)?
Måste typ en arkitekt göra den?

Ja, vi har i princip bestämt oss för ett ställe och skall prata närmare med
ägaren nästa vecka så får vi se vad han säger, om han godkänner oss
som köpare och vad han vill ha för tomten med de små rucklen på (vi
hittade stället själva och kontaktade ägaren och frågade om arrende,
men han föreslog att vi skulle köpa det :))
« Senast ändrad: 05 sep-10 kl 18:02 av Paradisgården »

Huggorm

• Gäst
När man söker bygglov för en stuga, måste man ha en ritning över den
och över vart exakt på tomten den skall stå då (planlösning, el etc)?
Måste typ en arkitekt göra den?
Man måste ha ritning på hur huset skall se ut utvändigt samt var på tomten det skall stå. Men så kritiskt är det inte, man kan göra ritningarna själv om man är noggrann.

Paradisgården

• Västergötland
Åh.. pust.. vad bra.. :P för det kan ju inte vara särskilt billigt att anlita
en arkitekt  :-X .

Hur är det med utmätning och sånt då? Skall man behöva göra det för
en stuga utan grund?

Huggorm

• Gäst
Åh.. pust.. vad bra.. :P för det kan ju inte vara särskilt billigt att anlita
en arkitekt  :-X .

Hur är det med utmätning och sånt då? Skall man behöva göra det för
en stuga utan grund?
På landsbygden är det inte så kritiskt med utmätning, så det är bara att mäta på ett ungefär

Paradisgården

• Västergötland
Åh, puh, det var ju bra att mina värsta farhågor inte stämde..

Det stod nåt om höjdläget på avlopp och hus också. Hur skall
man kunna mäta det?

Paradisgården

• Västergötland
Måste också fråga er som läser om vi glömt nåt... Tanken är alltså att vi skall köpa
ett litet ställe där ingen bott på länge, dra dit kommunalt vatten och avlopp och el,
och flytta dit ett "hus". Är det något vi inte tänkt på som kostar?

Anslutning vatten och avlopp: klart
El (ansluting typ): klart
Elskåp och inkoppling: klart
Grävning och rörläggning vatten, avlopp, el: väntar på svar
Inkoppling av tel.: klart
Bygglov: klart
"Huset": klart
Flytta "huset": Skall kolla

Pappis

• Västergötland
Kanske lite verktyg förutom allt byggmaterial ni kommer behöva. Efter det kostar det bara tid samt blod, svett och tårar. Glöm inte att sköta om varandra under tiden.
Mvh Pappis

Huggorm

• Gäst
Och så kan du ta alla priser och multiplicera med två, så kommer du närmare den slutliga summan  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 5 användare
rehn, Strömmen i dalen, Bokohammare, pow, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser