Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äkta Sylt  (läst 5557 gånger)

Suresh

• -
Äkta Sylt
« skrivet: 24 aug-10 kl 17:56 »
Tips för småskaliga syltare. Få sylten certifierad för försäljning under gemensamt märke.

tinna.m

• Skåne
SV: Äkta Sylt
« Svar #1 skrivet: 24 aug-10 kl 18:02 »
Certofierad?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Moëll i Trädet

• -
« Svar #2 skrivet: 24 aug-10 kl 22:30 »
Lustigt påpektinande...   ;)
Certofierad?
« Senast ändrad: 24 aug-10 kl 23:25 av Moell i Trädet »
"Kärleken är livets bäste vän"

träsleven

• -
« Svar #3 skrivet: 01 sep-10 kl 11:17 »
Hmm Han kanske menar godkänd för försäljning till allmänheten.

Ebba

• Småland
« Svar #4 skrivet: 11 okt-10 kl 15:04 »
Hittade tråden lite sent, men Sri har koll.

Jag är en av dem som kokar under namnet ÄKTASYLT.
ÄKTASYLT är en sammaslutning av flera småskaliga livsmedelsföretag , än så länge bara kvinnor som valt att gå samman för att gemensamt sälja det vi menar är ÄKTASYLT.  I grunden har vi lärt känna varann i näverket Syltningssällskapet www.syltningssallskapet.se.

Inom ÄKTASYLT kokar sylt och marmelad på traditionellt vis med riktiga råvaror (inga halvfabrikat annat än sånt vi gjort själva) inga tillsatta industripektiner, inga konserveringsmedel och givetvis inte citronsyra. Vi kokar våra marmelader i koppargryta, företrädesvis över öppen gaslåga. På detta vis koncentreras smaken i råvaran, dvs en del av vattnet i produkten ångar bort och våra sylter får en djupare smak.

Bakgrunden till detta samarbete var en vilja att lyfta hantverket och slippa bli jämförda med medioker industrisylt som ofta snyltar på gamla traditoner och "gullar till det" med rutiga hättor eller lock ex anspelar på Mormor sylt eller rent av kallar sig Mathantverk, utan att det finns någon sanning bakom namnet. Av detta skäl har vi valt en enkel och ren framtoning på våra burkar, där innehållet blir mer synligt.

Vi har absolut inget emot industrisylt, bara man är ärlig med sitt budskap och inte försöker få konsumenten att tro innehållet är nåt annat än det faktiskt är.

För att få en bra konsistens på våra produkter kombinerar vi pektinfattiga bär och frukter med mer pektinrika och tillsätter ibland nypressad citronsaft  för att hjälpa till med geléeringsprocessen.

Alltså säger vi definitivt NEJ till sånt som Certo, syltsocker samt alla E-nummer

Välkomna att läsa mer om oss www.aktasylt.se

Hälsn "Ebba" som egentligen heter Eva Stenvide

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 okt-10 kl 11:43 »
Inom ÄKTASYLT kokar sylt och marmelad på traditionellt vis med riktiga råvaror (inga halvfabrikat annat än sånt vi gjort själva) inga tillsatta industripektiner, inga konserveringsmedel och givetvis inte citronsyra. Vi kokar våra marmelader i koppargryta, företrädesvis över öppen gaslåga. På detta vis koncentreras smaken i råvaran, dvs en del av vattnet i produkten ångar bort och våra sylter får en djupare smak.

Någon som tagit reda på hur bra det är att koka sylt i koppargryta? (surhetsgraden, omrörningen)
För egen del hade jag valt en rostfri gryta för att undaneleminera ev tungmetaller.
Varför blir den mera "äkta" för att man tillreder sylten lite mera irrationellt?
Det är väl ändå mängden bär och hur vi sötar sylten samt smaken som sätter kvaliteten på varan.

Har du någon varudeklaration på sylten att publicera? Det är väldigt mycket socker i er sylt.
Sylt från gamla tider sötades inte med socker, man använde honung.
Vi har börjat köra provserier och ser en bra utveckling av mycket bär 80% samt honung 20%.
HS skall också börja använda honung i sylt i stället för socker, som biodlare ser jag givetvis fram emot detta.
« Senast ändrad: 12 okt-10 kl 11:50 av Sten-Åke Lindell »

edithsdotter

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 okt-10 kl 12:23 »
Den obelagda koppargrytan lär man använda för att snabba på kokningsprocessen, dvs bären blir snabbare upphettade och därmed kortas koktiden och den nedsättning av vitaminer etc som brukar följa långa koktider av frukt och grönt.

I övrigt lägger jag inga värderingar i vilken av metoderna som kan anses vara den "rätta".

Bo

« Svar #7 skrivet: 05 nov-10 kl 20:56 »
Obehandlade kopparkärl är hälsovådligt för matlagning. Släng skiten och köp en rostfri gryta.

Bo

« Svar #8 skrivet: 06 nov-10 kl 16:23 »
På tal om sylt, gjorde jag den godaste jag hittills smakat på lime, ingefära, squash och rårörsocker.

Jag rev ner några gröna tomater också för jag hade inte squash så att det räckte.

Förslag: 2 kilo squash, 5 lime, 350 gram ingefära, allt grovrivet och 800 gram rårörsocker.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 07 nov-10 kl 05:59 »
Det är ungefär samma blandning jag provat med pumpa och kanelstång i stället, lite av mormors gamla konserveringsrecept.
Små morötter och gröna tomater fungerar också.
Angående kopparkärlen kan jag bara instämma.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 07 nov-10 kl 09:26 »
Eftersom jag gillar att blanda med honung så kan man sylta färsk ingefära med honung. Smaksättningar med kardemumma och ibland kanel blir otroligt bra även till desserter och  varför inte en sked i en kopp the eller varm mjölk.

RåGott

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 05 jul-11 kl 14:03 »
På tal om sylt, gjorde jag den godaste jag hittills smakat på lime, ingefära, squash och rårörsocker.

Jag rev ner några gröna tomater också för jag hade inte squash så att det räckte.

Förslag: 2 kilo squash, 5 lime, 350 gram ingefära, allt grovrivet och 800 gram rårörsocker.

Hej! Vilket härligt forum.
Jag gillar ditt recept. Jag sitter på 80 kg squash/zuccini och 3.75 kg ingefära. Dessvärre har jag inga resurser att göra sylt av detta. Finns det någon som vill göra något av alla dessa råvaror? Jag finns i Borlängetrakten.

Vänligt,

Patrik

MrMarket

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 09 jul-11 kl 11:16 »
Varför blir den mera "äkta" för att man tillreder sylten lite mera irrationellt?

Jag förstår inte varför men det verkar vara förvånansvärt många som gillar dålig produktionsteknik. Produkter blir blir inte bättre bara för att dom är tillverkade på ett icke optimalt sätt. Det enda som händer är att mer resurser än nödvändigt används för tillverkningen och det kan aldrig vara bra.
Plan - Do - Check - Act

enthusiast225

• Medelpad
« Svar #13 skrivet: 01 aug-11 kl 12:17 »
Jag känner att vi kan sammanställa en lista på sylt tips och tricks

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 01 aug-11 kl 13:01 »
Jag tar gärna emot tipps på olika sätt att göra sylt på äpplen.
Om det är någon som vet vad man kan göra av krikon och Tersen (sura små plommon) så är jag tacksam.
Vi flyttade hit i vintras så nu börjar jag få grepp om vad som finns här och var.
Jag blev lurad på vinbären i år >:( skatorna tog dem. Men nästa år ska jag göra vinbärsgele så det tar jag också gärna tipps på.
Jag brukar annars göra rårörd jordgubbsylt med socker och vanilj. Kör jordgubbarna genom köttkvarnen, tyckte det blev för rinnigt i passertillsatsen, sen mosade jag lite jordgubbar och rörde i, Vilding älskar att fiska efter de "stora" jordgubbarn. (jag med för den delen)  :-[
Enda nackdelen med denna sylt är att den tar plats i frysen (fast inte så länge)

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #15 skrivet: 03 aug-11 kl 19:02 »
Äkta-sylt-madamerna har hittat sig en guldgruva. Designade burkar och deltagande på formexmässor, snofsiga återförsäljare som Cajsa warg, och ett pris på 69:- (cajsa warg) för en liiiiten burk som såg ut att rymma ungefär en deciliter. Jag letade efter "bästföredatum" utan framgång, och en riktig innehållsförteckning. Jag har fått för mig att det finns regler på att innehållet måste anges i storleksordning, alltså det som det är mest av först. Har man då tre sorters bär OCH socker så har jag svårt att tro att det är mindre socker än vardera bärsort. Likaså "Apelsin, citron, kakaoböna, vaniljstång och socker." Som får det att se ut som om det är mer av vaniljstång och kakaobönor än av socker...

På hemsidan får man det att verka svårt att koka sylt, något bara experter bör göra. De som kan HANTVERKET.

De har lyft syltkokande som en gång varit något var man - eller var kvinna i alla fall - sysslade med i hemmaköket till "konst och hantverk". Kan de tjäna pengar på det är det bara att gratulera.  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser