Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stövlen tretorn Lite - höll inte  (läst 24232 gånger)

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Stövlen tretorn Lite - höll inte
« skrivet: 24 aug-10 kl 17:40 »
Tidigare Tretorn Sarek var underbara men så ändrade de vadbredden och då blev den för trång.  Så för några år sedan köpte jag den lite lägre Tretorn Lite. Men ganska snart efter nåt år började den spricka i limningen vid vristen. Eftersom det gått ett år så suck då gäller väl inte garanti.  Ganska så snart började även den spricka upp i hälen på båda stövlarna spänningar mellan två olika material.  Blev så fb nu i sommar att jag tog med dem till Naturkompaniet och visade upp dem.  De hade ju inte fått NÅGRA klagomål utan ....
Tacka vet jag de gamla stövlarna de höll och höll utan att smörjas med olja.

Vet någon om Tretorn har kommit tillrätta med de modeller som har olika material i hälen.  Nu vågar jag inte köpa ett nytt par fast de är bekväma.  Den andra stöveln sprack också upp i limningen på samma ställe trots att jag använt specialolja.

http://www.outnet.se/tretorn/tretorn-lite-.php
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

kanka

• Västerbotten
SV: Stövlen tretorn Lite - höll inte
« Svar #1 skrivet: 24 aug-10 kl 17:52 »
Köpte Tretorn frost i fjol. De höll inte ens över vintern, sulan har liksom delat sig från skon.Blev ju lite förvånad då jag i många år använt Tretorn som hållit bra, köpt nya vart 5:e år ungefär.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

knöcklan

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 24 aug-10 kl 18:15 »
Köpte Tretorn frost i fjol. De höll inte ens över vintern, sulan har liksom delat sig från skon.Blev ju lite förvånad då jag i många år använt Tretorn som hållit bra, köpt nya vart 5:e år ungefär.
Precis så hände det med mina och nu vet vi att de inte löst fabrikationsfelet som antagligen gäller alla deras modeller med inlägget i sulan.
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 11 okt-10 kl 18:21 »
Under sommaren har jag pratat Tretornstövlar med folk. En granne är urless efter att nu med 3:e ersättningsparet ändå inte ha en stövel som håller.  Även fått bekräftat av butikspersonal att de har många klagomål. 
Det är inget nytt och helt klart kör Tretorn ett race ingår i priset att vi som klagar får nya och totalt så vinner de. 
Krasst faktiskt
Sedan kan man fundera på varför Naturkompaniet, Granngården för stövlarna öht?  Det är att förstöra ett varumärke att göra så här.  En skokängbutik som inte för Tretorn sa att de inte håller. 
Glädjande på Granngården att jag såg ett par stövlar från Ejendals men de var lite trånga i skaftet så till sommaren och sax. 

Neiklot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 okt-10 kl 20:31 »
mina Tretorn har spruckit på ovansidan/sidan.

Superlim?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 11 okt-10 kl 20:44 »
Mina Tretorn sprack på sidorna bara efter ett par veckors användning..o då hade jag dom som "fin"stövlar i trädgården och inte i ladugård eller annan hård slitage.  >:(

Dom sprack alltså båda samtidigt  >:( Längs med en "skarv" sas..

Grymt jäkla superbesviken, kan man klaga på Granngården utan att ha kvittot kvar?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

regnpipan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 okt-10 kl 20:53 »
Vet någon om Tretorn har kommit tillrätta med de modeller som har olika material i hälen.  Nu vågar jag inte köpa ett nytt par fast de är bekväma.  Den andra stöveln sprack också upp i limningen på samma ställe trots att jag använt specialolja.

jag har inte haft några stövlar från tretorn (annat än jobbarstövlar med spiktramp etc, de håller) som hållit längre än max 9 månader sedan början av 1990-talet. Har hört att man då ändrade gummiblandningen och gjorde den mer "miljövänlig". Sicket snack, att behöva byta stövlar 4 gånger under den tid ett par äldre höll är väl inte på något vis miljövänligt, det är dumt resursslöseri. Å andra sidan har jag provat en del stövlar i samma prisklass eller billigare (goodyear, nokia etc etc) och inte fasen håller de heller någon längre tid heller. Dumsnål som man är så köper jag ändå fortfarande hellre 2-6 skitstövlar istället för ett par erkänt hållbara som t.ex. Chameau

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #7 skrivet: 11 okt-10 kl 20:55 »
Mina tretorn, totalt fyra par, har varit en stooor besvikelse! De har hållt kring 12 månader, ett par sprack redan efter 9 månader! Ett eller två par lämnade jag tillbska, då jag sparat kvitto. Tom de på Granngården håller med om att Tretorn var bättre förr!!!
Stövlarna har spruckit, trots att jag ej utsatt dem för hög eller mkt låg temp, som en säljare påpekade för mig.

Vad ska jag ha istället undrar jag?  ???
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 11 okt-10 kl 21:02 »
Nokia har jag kunnat ha i några år iallafall innan dom gett upp..

Konstigt nog, har jag ett par riktiga "skitstövlar" från haraldnyborg som jag köpte för 99 kr för 5 år sen..dom är fortfarande som nya  :o  Passformen är mycket god..men dom är helt hopplösa på annat sätt...man svettas i dom efter bara några minuter och sen när dom är fuktiga är dom som sugproppar att ta av sig  :-X
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

knöcklan

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 12 okt-10 kl 09:50 »
mina Tretorn har spruckit på ovansidan/sidan.
Superlim?
Mina Tretorn sprack på sidorna bara efter ett par veckors användning..o då hade jag dom som "fin"stövlar i trädgården och inte i ladugård eller annan hård slitage.  >:(
Dom sprack alltså båda samtidigt  >:( Längs med en "skarv" sas..
Grymt jäkla superbesviken, kan man klaga på Granngården utan att ha kvittot kvar?
som mina och på samma ställe på båda förutom själva mellanlägget sulan mot överdelen.
Absolut gå till Granngården + Naturkompaniet mfl med eller utan kvitto
Hjälper inte det så ta er med denna tråd och

Naturligtvis skall vi ha  sköna fungerande arbetsstövlar som inte går sönder. Det fanns förr i tiden så går att tillverka idag också
Skall maila DN och  SvD angående  stövelprotesten

PS på min Tretorn Lite kartong står att man förutom specialolja även kan använda glycerin.

Nena

• Dalsland
« Svar #10 skrivet: 28 okt-10 kl 15:53 »
Chameu håller! Min man fick iof kassera sina nu i höst - men de hade uppnått den aktningsvärda åldern på 23 år! Bättre kosta på sig lite vid inköpen istället om man vet att man sliter på grejerna :D

Lev livet grönare så blir jorden skönare

johena

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 28 okt-10 kl 17:01 »
jag har samma erfarenhet av tretorn. en gång tog det två veckor innan de började läcka på ovansidan, där två olika material möts. usch usch usch vad arg man blir!!
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 28 okt-10 kl 17:40 »
Hua jag som nyss har köpt ett par Tretorn.
Har problem att hitta eftersom jag har så smala fötter och ben.
Man är väl släkt med storken.
Få se hur länge de håller.
Vad smörjer ni dem med ?
Har dem bara på vår, sommar och höst då jag går med hundarna i skogen varje dag.

Hedemorahöns

Nena

• Dalsland
« Svar #13 skrivet: 29 okt-10 kl 10:44 »
Hua jag som nyss har köpt ett par Tretorn.
Har problem att hitta eftersom jag har så smala fötter och ben.
Man är väl släkt med storken.
Få se hur länge de håller.
Vad smörjer ni dem med ?
Har dem bara på vår, sommar och höst då jag går med hundarna i skogen varje dag.
Har själv samma problem, smala fötter å smaaala ben. Chameu återigen. Sitter bra på foten å inte så vida skaft som man dessutom kan spänna åt :D
Lev livet grönare så blir jorden skönare

Lycka

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 29 okt-10 kl 15:20 »
Chameu visste inte ens att de fanns.
Undrar var ? jag kan hitta dem.
Måste prova fanns tydligen i skinn också.
Bryr mig inte vad de kostar bara de passar.
Har så svårt med stövlar och skor pga dåliga fötter å spinkiga ben ;)
Hedemorahöns

Anders Plogen

• -
« Svar #15 skrivet: 29 okt-10 kl 15:47 »
Tretorn är riktig skit. Jag beställde svarta militärstövlar från någon överskottsbutik på nätet. Kostade under hundringen och har hittills hållit två år.

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
« Svar #16 skrivet: 29 okt-10 kl 17:29 »
Och jag som just lagt femhundra på ett par Tretorn >:( trodde i min enfald att jag satsat på kvalite´. Man får väl hålla tummarna för att de håller ett tag iaf.
Förr om åren hade jag alltid nokias vinterfodrade stövlar, de var verkligen jättebra.
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 29 okt-10 kl 17:34 »
500 pix det var billigt gav nästan 800 :'(
Tillbaka till fråga vad smörjer NI med.
Jag brukar smörja med lädersmorning innan jag ställer undan dem för vintern.
Hedemorahöns

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #18 skrivet: 29 okt-10 kl 18:04 »
Jag inbillar mig att olja får gummistövlar att ta slut (nästan) omgående. Om det inte är av särskilt nitril-gummi eller liknande. Läderfett på vanliga gummistövlar har jag svårt att tänka mig är bra. Annat än för de som säljer dem.

Jag är himla nöjd med mina Viking-stövlar. Viking Lord Original och    Viking Victory.

Iofs inte så gamla än, så man vet ju inte. Men jag aktar mig NOGA för att få olja eller fett på dem. Skulle det hända blir det tvål och vatten snarast.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 29 okt-10 kl 18:49 »
Så lädersmorning(fett) är förkastligt?
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 1 användare
fri

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser