Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stövlen tretorn Lite - höll inte  (läst 22763 gånger)

Eleganten

  • Inlägg: 281
    • Västmanland
SV: Stövlen tretorn Lite - höll inte
« Svar #40 skrivet: 16 dec-10 kl 05:48 »
Min fru brukar springa ut i dom lite snabbt, och hon förstår inte hur jag kan gå med dom en hel dag i skogen.  :P

Eleganten: Man får antingen stoppa ner byxbenen i stövlarna eller ha strumpor på sig som går upp över vaden.

Jag har så gott som alltid långkallingar under när jag går och hugger.
Estetiken framför allt

pyromanen

  • Gäst
SV: Stövlen tretorn Lite - höll inte
« Svar #41 skrivet: 02 jan-11 kl 21:05 »
Storkonsument av gummistövlar både på jobbet och hemma.  Har haft säkert 15 par Tretorn både billigare och dyrare, de har max hållit i 3/4 år och som sämst ca 4 veckor. 
Fick ett tips av en bonde och köpte ett par av ett annat märke i den lokala traktor/gräsklipparaffär. De heter "nitrilgummi spirale" och är gjorda i Italien (!?).  Det paret har jag nu haft i 1,5 år (dubblet så länge som bästa Tretornen) och de är fortfarande hela! Dessutom var dom billiga, kostade runt 200 skr.  De är mjuka i gummit ungefär som tretorn sarek, men tyvärr inte samma komfort nere i foten. Mönstret under är så grovt att det ibland fastnar småsten, vilket kan vara störande.

Levnadsglad

  • Inlägg: 231
  • Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
SV: Stövlen tretorn Lite - höll inte
« Svar #42 skrivet: 14 jan-11 kl 11:20 »
Köpte också ett par Tretorn förra våren....med dubbla uttagbara foder, för att jag lätt blir fuktig om fötterna och vill kunna torka de snabbt och använda de mycket när jag strosar runt i skogen. Redan efter ett par månader sprack båda på ovansidan vristen, där man böjer foten. Inte ens i ett "material-möte".
Totalt värdelösa!! Riktigt besviken! >:( Jag har verkligen inte råd att lägga pengar på nya stövlar titt som tätt!
Mina förra fodrade Tretorn höll i " en liten evighet", kommer inte riktigt ihåg när jag köpte de, men iaf 12-15 år gamla var de när de gav upp helt. (har de fortfarande kvar....lindade med silvertejp...för "gårdsbruk" :) )
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

MickeMård

  • Inlägg: 1707
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Stövlen tretorn Lite - höll inte
« Svar #43 skrivet: 14 jan-11 kl 12:57 »
Man kan ju lämna tillbaka skorna det brukar jag göra. Annars kan man köpa lim på Claes olsson som heter LiquiSole. Jag köpte en tub för 70 spänn och har räddat ett par vinterskor och två stövlar.

Hörde att man ändrade gummiblandingen för ett X antal år sen och sen dess har stövlarna börjat gå sönder. Undrar varför man gjorde det ;)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

javill

  • Inlägg: 11428
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Stövlen tretorn Lite - höll inte
« Svar #44 skrivet: 14 jan-11 kl 13:07 »
Tog över ett par Tretorn gröna vanliga när min bror växte ur dem för en  30 år sedan. De höll i 25 år. Inte jättemycket använda de första 20 åren jag hade dem men, desto mer därefter. Så när de gick sönder så var det ren utslitning. Köpte ett par liknande som höll lite mer än året och var då flitigt använda. Nu har jag tagit över ett par Tretorn vinterfodrade stövlar som min son vuxit ur och de har hållit bra än så länge men, de är också kraftigare än de gröna vanliga. Maken har avverkat flera par stövlar de senaste åren och i höstas köpte han ett par Hunter som han än så länge är väldigt nöjd med. Så om de håller bra ska jag köpa mig ett par jag med tror jag.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Stövlen tretorn Lite - höll inte
« Svar #45 skrivet: 28 jan-12 kl 21:18 »
Jag har köpt både god och dålig kvalitet av Tretorn.  Jättebesviken när de inte höll sin "gamla" kvalitet.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Stövlen tretorn Lite - höll inte
« Svar #46 skrivet: 29 jan-12 kl 17:03 »
På tal om stövlar skulle jag vilja ha ett par lätta korta typ Croqs lätt att komma iour. Nån som sett nåt åt det hållet?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Stövlen tretorn Lite - höll inte
« Svar #47 skrivet: 29 jan-12 kl 17:21 »
Jag har köpt ett par som heter "Sulman",faktiskt på Granngården. De funkar hitills och är jättesköna. Kort skaft och bred läst,fina för mig att gå i. Tretorn är bara skit, de går sönder direkt och går sällan att laga med solution.Bläääää.

hajens

  • Inlägg: 545
    • Skåne
SV: Stövlen tretorn Lite - höll inte
« Svar #48 skrivet: 29 jan-12 kl 17:44 »
meh, jag fick ett par supersköna tretorn frost i julklapp  av min fru (det enda jag önskade mig f.ö) med tanke att nörda runt med dem på gården i flera år framöver, utan direkt aktsamhet eller speciellt stövelskötseln. Går de sönder i det närmaste blir jag väldigt sur.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

MickeMård

  • Inlägg: 1707
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Stövlen tretorn Lite - höll inte
« Svar #49 skrivet: 29 jan-12 kl 18:02 »
Jag ger dem max nio månader :)
Fast det är ju en av de dyraste varianterna så då kanske de funkar.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Stövlen tretorn Lite - höll inte
« Svar #50 skrivet: 29 jan-12 kl 18:33 »
Storkonsument av gummistövlar både på jobbet och hemma.  Har haft säkert 15 par Tretorn både billigare och dyrare, de har max hållit i 3/4 år och som sämst ca 4 veckor. 
Fick ett tips av en bonde och köpte ett par av ett annat märke i den lokala traktor/gräsklipparaffär. De heter "nitrilgummi spirale" och är gjorda i Italien (!?).  Det paret har jag nu haft i 1,5 år (dubblet så länge som bästa Tretornen) och de är fortfarande hela! Dessutom var dom billiga, kostade runt 200 skr.  De är mjuka i gummit ungefär som tretorn sarek, men tyvärr inte samma komfort nere i foten. Mönstret under är så grovt att det ibland fastnar småsten, vilket kan vara störande.
Samma erfarenhet, ungefär som du skriver,Tretorn Strong Plus höll ca 2 månader,lämnade tillbaks dom,undrade i affären vad jag gjort med dom,pricip det mesta sönder :D...som sagt vanligt brukande,fick stålar tillbaks. Verkar som dom blandat för mycket plast i dom,spricker lätt. Även jag gått över till Spirale köpta på Jula,håller bra,känner sig inte lurad.

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Stövlen tretorn Lite - höll inte
« Svar #51 skrivet: 29 jan-12 kl 18:51 »
Jag använder Tretorn Rancher light. Det här är 4e året.

De fungerar bra, är lätta trots stålhätta och spiktrampskydd.

Använder dem dagligen vintertid i stallmiljö och ofta resten av året ( ej när det är jättevarmt och torrt ute).

De har hållit. Sköter dem inte överdrivet noga, spolar av dem med slangen ibland.

dessa:

http://www.nimaab.se/se/art/tretorn-rancher-light.php
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

johena

  • Inlägg: 430
    • Dalarna
SV: Stövlen tretorn Lite - höll inte
« Svar #52 skrivet: 01 feb-12 kl 19:59 »
Anledningen till att man bytte gummiblandningen är att de innehöll ett giftigt, mjukgörande medel som förbjudits av EU av miljöskäl. Så på sätt och vis var det väl bra, men... Jag undrar jag om det inte går på ett ut, med tanke på hur många fler gummistövlar som måste förbrukas nu.
Har själv mycket dåliga arfarenehrte av Tretorn, men är dock noga med att spara kvittot, så är det bara att gå och hämta ut ett par nya när de "gamla" spruckit efter några månader.  :) Helt emot mina principer, men vad gör man? Vågar inte chansa på något dyrt märke heller, då jag antar att de inte heller får använda detta mjukgöringsmedel = går sönder lika snart. Eller har t.ex. Hunter ngt annat "recept"?
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Stövlen tretorn Lite - höll inte
« Svar #53 skrivet: 01 feb-12 kl 20:36 »
Ett annat problem med de nya gummiblandningarna är att dom är halkigare också. Ordentligt halkiga.  >:(
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

pyromanen

  • Gäst
SV: Stövlen tretorn Lite - höll inte
« Svar #54 skrivet: 01 feb-12 kl 21:18 »
Samma erfarenhet, ungefär som du skriver,Tretorn Strong Plus höll ca 2 månader,lämnade tillbaks dom,undrade i affären vad jag gjort med dom,pricip det mesta sönder :D...som sagt vanligt brukande,fick stålar tillbaks. Verkar som dom blandat för mycket plast i dom,spricker lätt. Även jag gått över till Spirale köpta på Jula,håller bra,känner sig inte lurad.
Nu när ytterligare ett år har gått så kan jag komplettera med att jag har kvar (!!!) samma par spirale, som alltså nu hållit i 2,5 år, vilket är 4 ggr så länge som dom mest hållbara tretornen jag haft.  Meen, tyvärr, detdär med komforten tycker jag är en trist kompromiss. Att de inte är särskild sköna om foten. Minst 4 dagar i veckan,  hela dagarna, året om... då är ju faktiskt även komforten lite viktig. Tänk om man kunde korsa tretorn sareks komfort med spirales matrial och hållbarhet!?

javill

  • Inlägg: 11428
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Stövlen tretorn Lite - höll inte
« Svar #55 skrivet: 01 feb-12 kl 22:40 »
Anledningen till att man bytte gummiblandningen är att de innehöll ett giftigt, mjukgörande medel som förbjudits av EU av miljöskäl. Så på sätt och vis var det väl bra, men... Jag undrar jag om det inte går på ett ut, med tanke på hur många fler gummistövlar som måste förbrukas nu.
Har själv mycket dåliga arfarenehrte av Tretorn, men är dock noga med att spara kvittot, så är det bara att gå och hämta ut ett par nya när de "gamla" spruckit efter några månader.  :) Helt emot mina principer, men vad gör man? Vågar inte chansa på något dyrt märke heller, då jag antar att de inte heller får använda detta mjukgöringsmedel = går sönder lika snart. Eller har t.ex. Hunter ngt annat "recept"?

Maken har ett par Hunter som han haft i två år snart. De ser fortfarande nya ut trots att han använder dem nästan varje dag utom mitt i sommaren. Så det verkar vara bra kvalitet i alla fall.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

änga

  • Inlägg: 241
    • Småland
    • 1811 ord&bild
SV: Stövlen tretorn Lite - höll inte
« Svar #56 skrivet: 06 feb-12 kl 15:05 »
En bekant får sina Tretorn utbytta var tionde månad ungefär, han sparar kvittot för han vet att de går sönder... Själv har jag ett par fodrade Tretorn som jag haft i säkert fem år och de är underbara, inte tillstymmelse till hål trots att de är mycket välanvända hela vintrarna. Mina är kanske köpta innan kvalitetsförsämringen började?

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: Stövlen tretorn Lite - höll inte
« Svar #57 skrivet: 06 feb-12 kl 15:39 »
Maken har ett par Hunter som han haft i två år snart. De ser fortfarande nya ut trots att han använder dem nästan varje dag utom mitt i sommaren. Så det verkar vara bra kvalitet i alla fall.

Hunter VAR av god kvalitet, och det kanske Tretorn var också. Förr i tiden. Det som gjorde Hunter så bra var att de efter att alla gummibitar sammanfogats doppades helt och hållet i flytande latex så att stövern fick en coating som täckte alla skarvar. 

Sedan några år tillbaka tillverkas såväl Tretorn som Hunter på sk "sweatshops" i Kina för några futtiga kronor stycke...på Hunter tog man samtidigt bort den latexcoating som hela stövelns kvalitetsrenommé bygger på eftersom det kostade för mycket. Stövlarna säljs fortfarande för samma höga priser till konsument men du får inte vad du betalar för.

Hade ett par Hunter för 2 år sedan, de höll drygt ett halvår.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Stövlen tretorn Lite - höll inte
« Svar #58 skrivet: 06 feb-12 kl 15:42 »
köpte ett par som hette Sulman på Granngården. Mig passar de härligt men hur länge de håller vet jag inte. Tretorn har jag bara upplevt som skit,de håller aldrig i ett lantligt normalt användande. Imbillar mig att "gummistövlar" håller bättre. Nya tiders blandmaterial försämrar dem.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Stövlen tretorn Lite - höll inte
« Svar #59 skrivet: 10 feb-12 kl 22:59 »

Jag sneglar mest efter Arbesko när jag letaqr arbetsdojor och stövlar i Sverige. Tretorn är urusla. Till och med stövlarna på Lidl höll längre för mig. Annars så köper jag stövlar i Tyskland. Tyskland och Schweiz har bästa stövlarna. Jag har en som heter Viking terräng som är litet halvt skogsfunktionell. Stabilitet OK men utan stål. Kan tätas igen med silikon.

Jag kan med varm hand rekommendera Dunlop. De görs extra tjocka och med stabilitetsförstärkning. Dunlop är syntet därför håller den längre än naturgummistövlarna, finns även i orange färg som varsel. Här är en som är jättebra, har provat dom hos en bekant som haft dem i sitt lantbruk något år:
http://www.gummistiefelspezialist.de/Dunlop_PUROFORT_THERMO_plus_oranger_Gummistiefel_aus_PU_S4.html
Dunlop är ett gammalt erkänt märke för diverse gummiprodukter som bil- och cykeldäck. Jag har haft ett par Dunlopstövlar i många år, dock ej just den modellen.

Kamik och Viking är populära märken i Tyskland, (Kamik även för barn). Passa på den här årstiden, det brukar vara rea här o där.

Hur är det med Graninge i jämförelse? Jag har faktiskt mer och mer gått över till att använda rejäla kängor istället för stövlar. Även då man klafsar i djupa smältslafset ute i väglösa skogen.

Stövelkängor: Dachstein är bra, även bra kvinnoläst. Bästa jaktstövlarna tycker jag kommer från Parforce, trots det facila prisläget.

Sverige:
Bästa urvalet stövlar att prova på plats fanns hos ITAB i Surahammar framåt höstkanten. Jag brukar kolla på märken som Arbesko, Björnkläder, Graninge mm.

Bland dom utländska märkena framstår Jack wolfskin positivt. Jag har inte provat eller ägt några sådana. Men som sagt, kolla in Dunlop.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser