Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stövlen tretorn Lite - höll inte  (läst 22722 gånger)

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Stövlen tretorn Lite - höll inte
« Svar #20 skrivet: 29 okt-10 kl 19:49 »
Jag skulle gissa det. I alla fall har jag svårt att tro att det skulle göra någon direkt nytta.

Fett eller olja med mineralursprung tror jag inte på. Det fördärvar nog gummit mer än det hjälper. Möjligen skulle man kunna använda en liten aning glycerin (via tvål och vatten), matolja, smör eller liknande för att "fräscha" upp stövlar som blivit matta i ytan av ålder och solljus. Men inte i förebyggande syfte, och absolut inte innan man ställer undan stövlarna. Det skulle bara vara för att de skulle se fina ut när man använder dem.

Jag påstår att man skall förvara gummistövlar mörkt och svalt och rena från kemikalier. Hellre äkta tvål (innehåller glycerin) och vatten än skosmoring på stövlarna.

Men det kanske finns något gummi som mår bra av någon insmorning med fett? Det skulle vara intressant om någon kunde hänvisa till någon tillverkare som föreslår det.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Stövlen tretorn Lite - höll inte
« Svar #21 skrivet: 29 okt-10 kl 19:52 »
Jag tänkte bara att de skulle hålla sig mjuka. ::)
Ngn skrev olivolja
Hedemorahöns

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Stövlen tretorn Lite - höll inte
« Svar #22 skrivet: 29 okt-10 kl 20:01 »
Jag tror inte olivolja skadar. Men jag tror inte att det gör någon större nytta heller. Men de ser nog finare ut efteråt. Fast jag tror mer på att tvätta av dem då och då med en glycerin-rik tvål.

Fast det finns ju medel till bilar, att spraya på för att fräscha upp däcken. Kanske man skulle kolla vad det innehåller?

Prova: Olja in bara den högra stöveln något år och se om det blir någon skillnad.  :D

anders50

  • Gäst
SV: Stövlen tretorn Lite - höll inte
« Svar #23 skrivet: 29 okt-10 kl 20:06 »
För det första...Tretorn är inte vad de har varit. Hade länge Sarek men de höll inte. Bästa stöveln nu är Le Chameau tycker jag!
Har dock ett par Tretorn "Thomas Ekberg" som faktiskt håller, liknar Sarek lite.
För det andra....tvätta stöveln med tvål och vatten.  Annan skötsel behövs inte.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Stövlen tretorn Lite - höll inte
« Svar #24 skrivet: 30 okt-10 kl 07:55 »
Ska införskaffa en glycerintvål
Hedemorahöns

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Stövlen tretorn Lite - höll inte
« Svar #25 skrivet: 30 okt-10 kl 08:32 »
Men, -är det överhuvudtaget gummi i stövlarna då? Jag menar, man måste ju veta vad dom är gjorda av för att kunna vårda dom rätt...

För övrigt så har jag aldrig gjort annat än tvättat mina stövlar. Dom sista jag hade hängde nog med i 7-8 år. Nu har jag inte haft stövlar på flera år, använder bara vandringskängor i skogen. Men förra sommaren skaffade jag ett par tretorn "subs" som jag bara använder litegrann, men hittils håller dom iaf..
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Stövlen tretorn Lite - höll inte
« Svar #26 skrivet: 30 okt-10 kl 19:32 »
Skötsel från Tretorn Lite står
Tvätta stövlarna regelbundet med ljummet vatten och tvål. Undvik lösningsmedel och skrubbning med grov borste. Låt torka i rumstempteratur och undvik kontakt med värmeelement. Förvara stövlarna mörkt och svalt med skaftet upprätt. Som vårdmedel för gummistövelns gummiyta rekommenderar vi silikonolja alt glycerin.

som sagt det hjälpte inte med silikonolja

 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Stövlen tretorn Lite - höll inte
« Svar #27 skrivet: 30 okt-10 kl 20:38 »
Enligt mig är alla billiga tretorn helt kassa. De är till för folk som bor i stan och inte använder stövlar allt för ofta. Har aldrig lyckats få mina att hålla längre än 9 månader. Har ett par nu som heter bore som inte har gått sönder än men jag har bara haft dem i fem månader. Det är ganska bra om man har kvar kvittot. Man kan få mycket nya skor :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Johanna Sareklint

  • Inlägg: 615
    • Blekinge
    • Johannas hörna
SV: Stövlen tretorn Lite - höll inte
« Svar #28 skrivet: 04 nov-10 kl 08:53 »
Är 9månader nån magisk gräns? Så kort tid höll två av mina par.. Har haft Bore med, men de höll ej de heller.... ::)

Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Nena

  • Inlägg: 270
    • Dalsland
SV: Stövlen tretorn Lite - höll inte
« Svar #29 skrivet: 09 nov-10 kl 14:08 »
Chameu visste inte ens att de fanns.
Undrar var ? jag kan hitta dem.
Måste prova fanns tydligen i skinn också.
Bryr mig inte vad de kostar bara de passar.
Har så svårt med stövlar och skor pga dåliga fötter å spinkiga ben ;)

Finns i jakt-fiskebutiker, friluftsbutiker mm. Köpte mina på Skene Järn, min man köpte sina nya på Engelsons utanför Falkenberg...
Lev livet grönare så blir jorden skönare

Eleganten

  • Inlägg: 281
    • Västmanland
SV: Stövlen tretorn Lite - höll inte
« Svar #30 skrivet: 01 dec-10 kl 13:17 »
Jag..ehrm råkade få med mej ett par nokia stövlar från lumpen och dom hade nästan dagligen i lagårn/ skogen etc och dom höll i 10 år. Nu har jag ett par viking landlord som jag är mkt nöjd med,har dock bara haft dom ett år. Tror att jag gav ca 800spänn för dom.
Estetiken framför allt

Neiklot

  • Gäst
SV: Stövlen tretorn Lite - höll inte
« Svar #31 skrivet: 14 dec-10 kl 10:17 »
Som jag skrev i början så sprack mina tretorn på ovansidan - efter ett par veckor utan större slitgöra. (skogvandring och lite i trädgården).

Har lagat dom med en bit cykelslang och superlim - funkar bra.

Hur som helst, jag använder ALLTID huggarstövlarna (skyddsstövlar) när jag behöver använda stövlar vid grovgöra.

Med tanke på priset för Tretornstövlar så är det rena bluffen.


Eleganten

  • Inlägg: 281
    • Västmanland
SV: Stövlen tretorn Lite - höll inte
« Svar #32 skrivet: 15 dec-10 kl 19:34 »
Vad har du för huggarstövlar?
Mina husqvarnastövlar är så in i helv.. obekväma så dom bärs bara när det är nödvändigt.
Estetiken framför allt

Neiklot

  • Gäst
SV: Stövlen tretorn Lite - höll inte
« Svar #33 skrivet: 15 dec-10 kl 19:40 »

Husqvarnas stövlar.
Man behöver gå in dom ett tag men sen funkar det fint.

Eller är mina fötter härdade..  :P


anders50

  • Gäst
SV: Stövlen tretorn Lite - höll inte
« Svar #34 skrivet: 15 dec-10 kl 19:44 »
Vad har du för huggarstövlar?
Mina husqvarnastövlar är så in i helv.. obekväma så dom bärs bara när det är nödvändigt.
Vi har en här i älgjaktslaget som går i sådana, även på drevet, flera kilometer.
Vi brukar skoja med honom att kommer han bara igång i bra takt så stannar han aldrig, benen blir som pendlar!   ;D

Eleganten

  • Inlägg: 281
    • Västmanland
SV: Stövlen tretorn Lite - höll inte
« Svar #35 skrivet: 15 dec-10 kl 19:52 »
Jaså jag får väl ge mig till tåls då.
Dom här skaver iallafall inte på smalbenet som dom förra gjorde.

Estetiken framför allt

Neiklot

  • Gäst
SV: Stövlen tretorn Lite - höll inte
« Svar #36 skrivet: 15 dec-10 kl 22:00 »
Min fru brukar springa ut i dom lite snabbt, och hon förstår inte hur jag kan gå med dom en hel dag i skogen.  :P

Eleganten: Man får antingen stoppa ner byxbenen i stövlarna eller ha strumpor på sig som går upp över vaden.

anders50

  • Gäst
SV: Stövlen tretorn Lite - höll inte
« Svar #37 skrivet: 15 dec-10 kl 22:20 »
Det finns en jättebra produkt till att laga sprickor och småhål på stövlarna.
Liquisole, heter det, en tub med klisterlikt innehålll som man smetar ut över sprickan. Det fungerar utmärkt, särkilt bra till sprickor som det brukar bli en bit upp på skaftet.
Och det är bra till andra lagningar också, t.ex en spricka i botten på en plastspann.

Imina

  • Inlägg: 288
    • Skåne
SV: Stövlen tretorn Lite - höll inte
« Svar #38 skrivet: 15 dec-10 kl 23:43 »
Det finns en jättebra produkt till att laga sprickor och småhål på stövlarna.
Liquisole, heter det, en tub med klisterlikt innehålll som man smetar ut över sprickan. Det fungerar utmärkt, särkilt bra till sprickor som det brukar bli en bit upp på skaftet.
Och det är bra till andra lagningar också, t.ex en spricka i botten på en plastspann.

Åhåå...kanske vore nåt. Just där, en bit upp på skaften har mina Tretorn Bore (skitstövlar) spruckit. Efter mindre än ett års användning (och jag trodde ju att jag sabbat dem på något sätt, men efter att ha läst alla trådsvar här, så tror jag inte det längre...)! Tur att denna vintern frusit till redan annars hade det blivit besvärligt!

Mamma, myskankskötare och svinaherde.

Eleganten

  • Inlägg: 281
    • Västmanland
SV: Stövlen tretorn Lite - höll inte
« Svar #39 skrivet: 16 dec-10 kl 05:44 »
Vi har en här i älgjaktslaget som går i sådana, även på drevet, flera kilometer.
Vi brukar skoja med honom att kommer han bara igång i bra takt så stannar han aldrig, benen blir som pendlar!   ;D

Ja så är det. Jag kan inte begripa att man går i dom fast man inte hugger.
Även om man inte lider av dom så är dom ju tunga.
Estetiken framför allt


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

402 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jon.b, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser