Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönshus, isolerad?  (läst 10180 gånger)

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
Hönshus, isolerad?
« skrivet: 29 maj-06 kl 19:24 »
Jag har en fråga till er som jag länge undrat över. Har en liten gård och efter flera års renoveringar börjar det nu blir dags för lite andra projekt, och höns har alltid varit en gammal dröm.
I ena kortsidan av ladan finns ett lagom stort utrymme att bygga hönshus inomhus (men i anslutning till en hönsgård förstås).
Men min fråga är nu; vad kräver hönorna på vintern? Ska hönshuset/hönsbodelen vara isolerad? Eller räcker det om det är dragfritt?
Tacksam för svar!
Glada hälsningar från Spraka   :)
Why be normal when you can be yourself?

Filip Skräplund

Re:Hönshus, isolerad?
« Svar #1 skrivet: 29 maj-06 kl 19:42 »
Här finns en del tugg som åtminstone berör din fråga:

http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=16;action=display;threadid=8335
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 29 maj-06 kl 19:50 »
Hönsens komfort zon ligger mellan 15 - 25 plusgrader.

20 °C brukar i alla fall anges som lämplig temperatur för värphöns.
Temperaturen påverkar äggproduktionen, äggstorleken och foderåtgången.
Temperaturer över 25 °C ger minskad värpfrekvens och mindre äggstorlek.
Är det för kallt (under 15°C )  tilltar foderkonsumtionen.
källa:Svensk Standard
« Senast ändrad: 29 maj-06 kl 20:00 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Suresh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 maj-06 kl 20:46 »
Nu hoppar vi över till mig som omväxling. ;-)

Jag har ett växthus på 20 kvm som håller plusgrader vintertid. Det borde väl gå att flytta över eventuella höns dit om det blir smällkallt i hönshuset. På vintern kan de ju inte förstöra några plantor?

Spraka

« Svar #4 skrivet: 29 maj-06 kl 21:39 »
Tack för svaren så länge, ffa länken var bra Zeke!  :)
Då vet jag, det är isolering som gäller, vad bra!
Jag kommer från Holland och där är inte vintrarna så kalla. Så vitt jag vet värmer man inte upp hönshusen där... iofs bor jag i Skåne men här kan det bli ganska kallt också.
När det gäller värmen, använder ni värmelampa då?

torp-Lena

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 maj-06 kl 08:34 »
Hej!

Vi har byggt ett ganska litet (ca 5 m2) isolerat men ouppvärmt och ventilerat hönshus. Vi har ingen belysning men har dragit en förlängningsladd från huset till en värmeplatta för vattnet. Det har fungerat bra och uppe på sittpinnarna är det nästan alltid plusgrader. Takhöjden där sittpinnarna sitter är ganska låg vilket jag tror är bra ur värmehållningssynpunkt. Det finns ett stort fönster så det kommer in mycket dagsljus (när det finns något!).

Jag tror att våran värmeplatta är på 24 W, men jag har sett att Högberga har 12 W. Det kanske räcker. Tyvärr är alla som jag hittat avsedda för 220V, men om du är lite händig kanske du kan få till det det med ett bilbatteri och en omvandlare för 12V-220V.

Lycka till!

Filip Skräplund

« Svar #6 skrivet: 30 maj-06 kl 08:37 »
Ska man isolera ett hönshus bör man undvika mineralull och liknande,
annars har man garanterat fixat ett finfint råttbo.
Sågspån uppblandat med kalk skulle kanske vara ett alternativ?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 30 maj-06 kl 10:21 »
Farsan50 menar antagligen att Svensk Standard beskriver den billigaste temperaturen att producera ägg, vilket inte nödvändigtvis är samma sak som hönskomfort.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 30 maj-06 kl 10:48 »
Farsan50 menar antagligen att Svensk Standard beskriver den billigaste temperaturen att producera ägg, vilket inte nödvändigtvis är samma sak som hönskomfort.
Jo jag förstår att han skrev det men...
 ??? det låter inte trovärdigt...hur man kan producera som bäst när man inte har maximal komfort..  ;D ;D
Låter ju vansinnigt motsägesefullt tycker jag  :D
Man producerar väl optimalt under optimala förhållanden!
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Helenan

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 30 maj-06 kl 10:59 »
Jo jag förstår att han skrev det men...
 ??? det låter inte trovärdigt...hur man kan producera som bäst när man inte har maximal komfort..  ;D ;D
Låter ju vansinnigt motsägesefullt tycker jag  :D
Man producerar väl optimalt under optimala förhållanden!
Otur för hönsen men de producerar definitivt även utan komfort. Ägg produktionan avslutas inte ens i en bur utan några möjligheter till naturligt beteende. Inte heller människor slutar med äggproduktion förränn de är rejält stressade eller nära svältdöden el dyl.

Har man varmt behöver inte hönsen så mycket mat utan att svälta det är det enda är jag helt övertygad om. Det kar inte att göra med komfort om hönan värper eller ej - TYVÄRR !!!

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 30 maj-06 kl 11:03 »
Komfort för djuren är inte direkt avläsbart i dess produktion.

Stäng in en broiler och håll ganska varmt, samt tryck i den käk, eller låt en höna gå ute och sprätta i lite svalare omgivning.

Släpp tjuren på bete, eller håll den inne och tryck i den kraftfoder, så den växer snabbt.

Optimal produktion är inte detsamma som att djuren har det bäst.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #11 skrivet: 30 maj-06 kl 11:10 »
Släpp tjuren på bete, eller håll den inne och tryck i den kraftfoder, så den växer snabbt..

Hur gör man för att trycka i en tjur som citat: "inte har det bra" kraftfoder ?
*nyfiken* kanske finns tips att hämta här *ironi*

Rosa
(oj nu blev det lite "off topic" i hönstråden)  :-[
« Senast ändrad: 30 maj-06 kl 15:35 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Helenan

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 30 maj-06 kl 11:21 »
Jag fick mina hönor på sensommaren förra året. De bor i en lekstuga där jag har issolerat taket. Jag hade en värmelampa över vattnet men när det var riktigt kallt frös det endå så jag satte in en frostvakt. Den stod alltid på max (o grader vid golvet)  så det blev ca 20 grader under taket. Det blir lite för dyrt i längden så jag kommer issolera väggarna i sommar. Det är kanske varmare i Skåne men jag tycker det helt enkelt skulle vara praktiskt med issolerat hönshus. Det kanske är mer helsosamt för hönsen att ha 5 grader i hela huset i stället för -2 på golvet och +20 under taket?

Zeke bra att få veta att man inte ska ha mineralull i väggarna. Det har jag i innertaket  :(. Tror du inte råttorna bygger bo i sågspån med kalk i väggarna då? Gillar inte råttor kalk?

Måste man sätta ett skickt med plast också? Har för mig man bruka göra det?

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 30 maj-06 kl 11:24 »
Rosa

Jag skrev bäst tillskillnad från bra, inte att den vantrivdes av att frossa, det gör inte människor heller.

Jag menar att maximal komfort inte är detsamma som maximal produktion, och för att inte lämna tråden kan jag syfta på hönan oxå.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Spraka

« Svar #14 skrivet: 30 maj-06 kl 11:48 »
Jag fick mina hönor på sensommaren förra året. De bor i en lekstuga där jag har issolerat taket.

Kul att du skrev det, för jag har också funderat på att skaffa lekstuga eller något liknande, att ha som hönshus. De kan man hitta väldigt billiga ibland, kan vara enklare och billigare än joxa i redan befintlig byggnad. + att man har fler möjligheter och kan placera den var man vill.

Hm, annars blev det en avancerad diskussion om hönors komfortzon...  ;D  tycker också att detta ska läsas som "maximal produktionszon". Det måste finnas fler sätt som inte är så avancerade men bra för djuren.
« Senast ändrad: 30 maj-06 kl 11:50 av Spraka »

Lena A

« Svar #15 skrivet: 30 maj-06 kl 12:02 »
Jag har mina höns i ett oisolerat uthus. Det är minusgrader när det är som kallast på vintern, men hönorna klarar sig fint. Jag har värmeplatta för vattnet, så det inte blir is.

Jag har värmelampa i beredskap om det skulle bli alltför kallt.

Filip Skräplund

« Svar #16 skrivet: 30 maj-06 kl 12:21 »
Det sägs att kalk i sågspån ska hålla bort mössen.
Själv är jag inte hundra på det.
Jag har ibland strött ut tjocka lager kalk kring mushål och det har inte hjälpt,
råttor är väl ännu okänsligare.
Men som sagt det brukar rekommenderas ibland.
Nån plastfolie ska man inte alls bry sig om i uthus,
den blir iaf snabbt söndergnagd av mössen.
Om jag hade höns skulle jag antingen ha oisolerat eller lecablockväggar.
Ev sågspånsisolering i taket.
« Senast ändrad: 30 maj-06 kl 12:22 av zeke »

Filip Skräplund

« Svar #17 skrivet: 30 maj-06 kl 12:37 »
I slutet av 70-talet gick jag en liten kortkurs i mjölkproduktion.
Där sa en mycket erfaren och kunnig lagårdsförman att hög produktion var bevis på att djuren mådde bra.
Att man sen slaktade ut kon efter några få år då produktionen sjönk verkade inte inverka på resonemanget.
Höns i burar producerar troligen mer än frigående höns,
och broilers växer fortare än en frigående ungtupp.
Det bevisar inte att de högstproducerande djuren mår bäst.
Optimal produktion ur ekonomisk eller framför allt djurskyddssynpunkt
är inte detsamma som maximal produktion.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #18 skrivet: 30 maj-06 kl 12:59 »
En tjur som inte vill äta?Gammal huskur:
Blanda höboss, havremjöl och vatten till en soppa. Ta uppstött foder frän en frisk ko som idisslar. Blanda och låt stå ett tag så att vomfloran växer till sig. Sen gäller det att tvångsmata ...

Aldrig i livet  :-\ skulle jag ge mina djur nått dylikt finns modernare saker
men som tur är så har jag inte haft någon tjur som inte velat äta  ;D
Utan strålande pigga glada tjurar med frisk aptit..

PMat dig zeke om kossorna  ;)

Rosa
« Senast ändrad: 01 jun-06 kl 19:52 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Farsan50

« Svar #19 skrivet: 30 maj-06 kl 15:40 »
Komfort för djuren är inte direkt avläsbart i dess produktion.
Optimal produktion är inte detsamma som att djuren har det bäst.

Instämmer helt och hållet!
Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 2 användare (1 dolda)
Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser