Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  frågor om vinrankor  (läst 2845 gånger)

gernsö

• Skåne
frågor om vinrankor
« skrivet: 24 aug-10 kl 09:34 »
Jag har en enorm vinranka som är gammal, den är i uterummet där det sommartid är enormt varmt, roten går ut genom väggen och ner i marken utanför där vi isolerat runt den och där den själv tar vatten ut marken.
Den fyller hela taket och har alla år gett enorma mängder med goda druvor.... så till detta året, en enda klase, det har bildats en enda liten klase druvor på hela denna stora vinranka. Annars får den bra, växer som in i h-vete, ingen ohyra, friska gröna blad. allt är ok.
men varför blev det bara en klase detta året?
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Huggorm

• Gäst
SV: frågor om vinrankor
« Svar #1 skrivet: 24 aug-10 kl 09:38 »
Den kanske tar igen sig efter den stränga vintern?

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 24 aug-10 kl 09:50 »
Blommade den lika rikligt som vanligt eller var det sparsamt även med blommor?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

gernsö

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 24 aug-10 kl 11:30 »
inga blommor förrutom där klasen dök upp, den ENDA klasen.....
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 24 aug-10 kl 11:47 »
Då behöver den beskäras. Görs bäst runt jul.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

gernsö

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 24 aug-10 kl 12:10 »
men det gör vi ju varje år

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 24 aug-10 kl 14:25 »
Oj, jag missuppfattade, ber om ursäkt, trodde det var en ranka som fått växa fritt under alla år.
Kan det vara så att du gödslat lite för bra förra året, så att den bara satt grönmassa?

gernsö

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 24 aug-10 kl 18:01 »
tror inte det, har lite djur gående, i den hörnana, detta året gick två små knölgäss där och betade, det var typ göslingen, kan inte kalla det övergössling direkt.....

mistel

• -
« Svar #8 skrivet: 25 aug-10 kl 06:58 »
Det var en ganska tuff vinter för många växter så det är väl inte helt otänkbart att själva blomknopparna skadades under vintern.

anette i bugared

• -
« Svar #9 skrivet: 25 aug-10 kl 07:26 »
Mina vinrankor är känsliga för torka, kan problemet ligga däri, att din ranka står inomhus och sätter löv tidigt medans det fortfarande är tjälad mark utanför uterummet, vilket lett till för lite vatten under blomsättningen?

gernsö

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 29 aug-10 kl 21:20 »
tror inte det eftersom den faktiskt inte varit tidig till att sätta löv och annat, den tar god tid på sig men sen växer den som ogräs....

Astra

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 29 aug-10 kl 21:42 »
Min Zilga som jag har i kallväxthuset fast med rötterna utanför som din, har inte heller gett alls så mycket som förra året fast den verkar frisk och kry. Den skumma vintern skyller jag på och hoppas på bättre lycka nästa år. :)
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

gernsö

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 29 aug-10 kl 21:45 »
ja vi här nere i skåne hade ju en väldigt kall vinter så inget skulle förvåna mig..... men vi har ändå isolerat den enormt mycket för att den inte ska förfrysa.....
hoppas på måååååånga vindruvor nästa år....

Janne Frisk

• It takes two to tango
    • Blekinge
« Svar #13 skrivet: 31 aug-10 kl 10:31 »
Jag har en enorm vinranka som är gammal, den är i uterummet där det sommartid är enormt varmt, roten går ut genom väggen och ner i marken utanför där vi isolerat runt den och där den själv tar vatten ut marken.
Den fyller hela taket och har alla år gett enorma mängder med goda druvor.... så till detta året, en enda klase, det har bildats en enda liten klase druvor på hela denna stora vinranka. Annars får den bra, växer som in i h-vete, ingen ohyra, friska gröna blad. allt är ok.
men varför blev det bara en klase detta året?

Du måste varje år beskära rankan kraftigt och hålla igen den i en "stock". Från denna låter du skott växa fram där det sätts druvor. Klipp sedan in 2 blad ovan klase och skott utan druvor kortar du in rejält. Allt för att så mycket kraft som möjligt ska gå till att driva fram klasarna.
Lycka till

Janne

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 1 användare
pragmatic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser