Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  avsättning för urin från urinseparerande toalett  (läst 3519 gånger)

borlotti

• Bohuslän
avsättning för urin från urinseparerande toalett
« skrivet: 23 aug-10 kl 22:26 »
Funderar på att skaffa en urinseparerande toalett. Men jag har inte hittat info någonstans om hur mycket urinet från en person (eller en familj) räcker till per år.

Eller omvänt. Vi är en familj på fyra. Om vi köper en urinseparerande toalett är det ju en ganska stor kostnad som vi tar mest pga ökad miljönytta. Möjligen kan vi på många års sikt kvitta en del mot utebliven slamtömning. Men hur mycket areal ska vi ha för att kvävet och fosforn inte bara ska läcka ut i vattnet? Hur vet vi att vi inte övergödslar helt enkelt?
En annan fråga är vilken växtlighet man ska ha för att det ska vara optimalt. Visst kan man gödsla grönsakslanden, men det är ju inga gigantiska arealer, och vilken nytta gör det att gödsla gräset/ slyn?

vår tomt är på 5000 m2 men det är ca 200 m2 gräsmatta, berg och äng/ sly, mm. Några mindre grönsaksland. Större grönsaksland har vi på ett annat ställe.

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: avsättning för urin från urinseparerande toalett
« Svar #1 skrivet: 26 aug-10 kl 15:24 »
Googlade och fann bl a detta:
Citera
När du sprider urin i din trädgård behöver du en yta på minst 40-50 m2 per person, dvs ca 150-300 m2 för en familj, för att sprida ut ett års uppsamlad urin.

http://husagare.avloppsguiden.se/ta-hand-om-urin-latrin-och-slam-p%C3%A5-din-egen-tomt.html
http://www.tradgard.org/kunskap/kunskapsbank/faktabladen/27_uringodsling.pdf

Urin innehåller lättlöslig näring och gör säkert nytta överallt där man vill få något att växa.
Har själv koncentrerat mina ansträngningar omkring diverse buskpellar som stått och stampat, insynsskyddande häckar samt tilltalande träd, och mina rön så här långt tyder på att det är bara att öppna fördämningarna under växtsäsongen, det enda man behöver tänka på är att jämnt fördela sina gracer för att minimera störande doftsensationer.
Finns risk för överdosering på gräs och andra späda växter, där är det säkrast att späda med vatten.
Står i en länk att det luktar mindre om man inte späder ut urinen, men det stämmer nog inte alltid.
Det vet ju alla hur det kan stinka där folk urinerat och det inte har sköljts bort av regn eller spolvatten.
Därför brukar jag alltid späda ut i vattenkanna eller hälla över vatten efter direktdosering under torrperioder.
Står också i länken att man ska vänta ett år mellan uringödling till resp skörd av bärbuskar, vad är det för larv?
Jag har då aldrig märkt att mina vin-och krusbär smakar piss.
Möjligen aktuellt när det gäller jordgubbar.

En variant är att skaffa en kombinerad hushålls- och latrinkompost.
Kräver tillstånd av kommunen, ger i regel reducerad sophämtningsavgift.
Fyll komposten med matrester, trädgårdsrens, gräsklipp, urin etc så blir det matjord avet.

signe

« Svar #2 skrivet: 26 aug-10 kl 17:19 »
Det blir inte så mycket mindre slam p g a urinsepareringen dock.
Vi sprider urin från 2-3 personer på ca en hektar (10 000 kvadratmeter) vall och nu efter några år börjar det märkas på tillväxten. Vi späder inte ut mer än med sköljvattnet men passar på att sprida vid regn varje senvår/försommar. Jag tror att om man börjar få kväveväxter som nässlor och hundkex så ska man nog inte sprida mer där på några år. Men skördar man gräs på marken årligen så är det nog ingen större fara att det ska börja läcka.

borlotti

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 26 aug-10 kl 22:58 »
Det blir inte så mycket mindre slam p g a urinsepareringen dock.
Vi sprider urin från 2-3 personer på ca en hektar (10 000 kvadratmeter) vall och nu efter några år börjar det märkas på tillväxten. Vi späder inte ut mer än med sköljvattnet men passar på att sprida vid regn varje senvår/försommar. Jag tror att om man börjar få kväveväxter som nässlor och hundkex så ska man nog inte sprida mer där på några år. Men skördar man gräs på marken årligen så är det nog ingen större fara att det ska börja läcka.

På en ha gräsmark skulle jag absolut inte heller vara orolig. Särskilt inte om det är vall och skördas.

Det framgicki nog inte av mitt inlägg men ke vara  att ha en urinseparerande komposttoa / mulltoa och då skulle vi ju bara ha gråvatten kvar. Så slammet lär nog reduceras till mycket lite.

borlotti

• Bohuslän

eremit

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 aug-10 kl 23:17 »

Om det blir för mycket av det lilla så kan Ni väl kolla Cinderella värmetoa-då blir det bara lite aska.

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 27 aug-10 kl 08:50 »
All växtlighet tar ju upp fosfor (som är det viktigaste att få cirkulerat), en 5000 kvm tomt räcker väl för detta.

Jag har 3000 kvm  och det blir godkänt, vi är två personer, men kommunen kräver spridningsyta för fyra i alla fall.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

tench

• -
    • Solrot
« Svar #7 skrivet: 28 aug-10 kl 12:55 »
Kan "The humanure handbook" vara till hjälp? -> http://weblife.org/humanure/default.html
En idé kanske kan vara att odla växter som är effektiva på att ta upp höga näringsgivor och sedan slänga dessa och anlägga komposter, som sedan används som jordförbättring i grönsakslanden.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser