Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lära hund ställa grävling...  (läst 5102 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
lära hund ställa grävling...
« skrivet: 23 aug-10 kl 21:00 »
ja som det låter.. hur gör man när man väl fått tag på hund med de rätta anlaget.. hur gör ni...
Fjäderfän och kaniner

fauve

• Gäst
SV: lära hund ställa grävling...
« Svar #1 skrivet: 25 aug-10 kl 07:58 »
Har man en ställande hund med de rätta anlagen och egenskaperna så ska man inte behöva göra annat än att ge hunden tid i markerna. Allt finns redan i hundens gener och behöver bara tid att utvecklas och erfarenhet för att förfinas..  ;)

Snoken

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 aug-10 kl 21:50 »
Har du möjlighet att fara till ett konstgryt och träna så är ju det en liten fördel. Då kan du åtminstone försöka påverka lite hur hunden jobbar (beror på hur pass lydig den är) men oftast ligger det nog i deras natur hur de beter sig, om det är en väldigt aktiv hund som helst spränger, eller en klokare och mer sansad och försiktig hund som vill ställa.

fauve

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 31 aug-10 kl 23:32 »
Ställande hund i ett gryt  ???

Hur ska det gå till?

grimbart

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 31 aug-10 kl 23:36 »
Ställande hund i ett gryt  ???

Hur ska det gå till?
jag tänkte på hund ovan jord.. men på sätt och vis ställer hunden grävlingen i grytet så jägarna kan gräva sig ner.. förliggare..den ligger för i gången så grävlingen inte kommer ut...jägaren gräver ner bakom hunden..blockerar med en spade bakom hunden..lyfter upp hunden och väntar på att grävlingen kikar fram och då får den en blyinjektion i fejset...
Fjäderfän och kaniner

fauve

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 31 aug-10 kl 23:49 »
Fast då har man ju inte en ställande hund i ordets rätta bemärkelse enligt mig. Då har man en grythund  ;D

grimbart

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 31 aug-10 kl 23:52 »
Fast då har man ju inte en ställande hund i ordets rätta bemärkelse enligt mig. Då har man en grythund  ;D
ja grythund heter det under jord.. ställande på jord..
Fjäderfän och kaniner

fauve

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 sep-10 kl 00:07 »
Jag förstod det. Föder ju upp ställande hundar, därav att jag tyckte det var lite skumt att tipsa om att skicka ner en ställande hund i ett gryt  ;D

Vilse

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 sep-10 kl 00:09 »
Skafa en hund som är framavlad för detta,,dandie dindmond terrier,,
bli inte lurad av utseendet!
det är en tuff jäkel,,
den har kortare ben i fram än i bak,,går in i grytet och håller ställning,,

var jobbigt när man hade grävling under sommarstugan och rädd att hunden skulle gå in och inte kunna komma ut,,,

Snoken

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 sep-10 kl 10:21 »
Ursäkta min otydlighet. Jag menade att man kan kolla hunden i ett konstgryt och få en aning om hur den föredrar att jobba - men att det är upp till individen om den helst spränger eller ställer i praktisk jakt.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 01 okt-10 kl 05:27 »
Vill man ha en ställande hund på grävling, så är någon av de vanligare älghundsraserna ett rätt säkert kort, sen finns det individer av andra raser som också funkar.
Angående grythundar så indelar man dem i rävsprängare (en aktiv hund som inte stannar vid räven eller grävlingen utan går ur grytet igen och söker en annan ingår för att få djuret att lämna grytet) till dessa hör vanligen terrier, den andra kategorin är förliggare, Dessa hundarna söker upp djuret (ofta i den innersta bohålan) och ligger kvar där och skäller. Tanken är att man på detta sätt ska höra (eller se med grytpejl) var man ska göra nerslag (gräva) och därmed kunna avliva räven eller grävlingen. Om man gör på detta sätt ska grytet givetvis återställas efteråt och gör man det lite smart, så att det är lätt att öppna igen, så kan man ha nytta av detta många gånger framöver

grimbart

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 01 okt-10 kl 22:57 »
jag kommer skaffa mig en parson russel för grytjakt... har jag turen så kanske den går att träna på att ställa grävling..hoppas..hoppas...

eventuellt om några år så införskaffar jag mig en apportör som ställer grävling.. wachtel eller nån spaniel..  (vill inte ha en älghund som står och skäller på en älgtjur när man är ute på natten och jagar grävling..så feg e jag ::)
Fjäderfän och kaniner

nordtravare

• Medelpad
« Svar #12 skrivet: 16 nov-10 kl 22:34 »
några av mina "älghundar"har skällt grävling trots att dom var odugliga till älg . Har dom bara ett vettigt sök kan man kanske pröva kasserade älghundar som ju troligast är gratis och många.

esten

• -
« Svar #13 skrivet: 16 nov-10 kl 22:37 »

Min norrbottens spets ställde grävling och björn . Skällde fast skogsfågel och stötte älg .

Helle-Mari

• -
« Svar #14 skrivet: 17 nov-10 kl 17:52 »
jag kommer skaffa mig en parson russel för grytjakt... har jag turen så kanske den går att träna på att ställa grävling..hoppas..hoppas...

eventuellt om några år så införskaffar jag mig en apportör som ställer grävling.. wachtel eller nån spaniel..  (vill inte ha en älghund som står och skäller på en älgtjur när man är ute på natten och jagar grävling..så feg e jag ::)

Har aldrig hört talas om att terrier ställer grävlingen utanför grytet.
Däremot ställande älghundar brukar tycka det är kul att skälla grävling.
Men lycka till i alla fall.

Fiat

• -
« Svar #15 skrivet: 19 nov-10 kl 22:53 »
Terriern ställer gärna grävlingen utanför grytet. Problemet blir när grävlingen försöker komma undan och är nära ett gryt. Då sticker den dit och då har du en terrier i ett gryt som du kanske inte vet vart det är och som kanske inte hadde varit lämpligt att släppa i.

grimbart

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 19 nov-10 kl 23:00 »
Terriern ställer gärna grävlingen utanför grytet. Problemet blir när grävlingen försöker komma undan och är nära ett gryt. Då sticker den dit och då har du en terrier i ett gryt som du kanske inte vet vart det är och som kanske inte hadde varit lämpligt att släppa i.
wow..då ställer terriern grävlingen utanför gryt :D det kan vara bra att kunna jaga grävling på åkermark..gryten runt omkring där är oftast sandgryt.. det är väl djupa stengryt som skall undvikas i första hand?
Fjäderfän och kaniner

Snoken

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 23 nov-10 kl 12:59 »
Man kan ju inte bara säga rakt av att "terrier ställer ovan mark". Min Parson skulle inte göra det till exempel, det där är nog högst individuellt hur smart hunden är och det är svårt att korrigera något vid praktisk jakt, isynnerhet om båda djur är ovan mark. Hittills har jag inte sett en arbetande terrier ovan mark som är kontaktbar och inväntar korrigeringar - de måste ha full fokus på djuret de jobbar med och i närkamper med aggressiva mårdar, grävlingar osv har dom inte råd att släppa blicken från dem även om du skulle råka få till någon sorts kontakt.
Vid sån här jakt är det mera att hålla tummarna för att allt går bra. Min hund blir helt svart i ögonen, okontaktbar och det finns inget annat i världen än just "fienden" några meter ifrån.
Kan väl hända att min hund är ett praktexempel på hur grythundar inte ska jobba, men jag har inte sett andra välskolade, lydiga terriers i jobb heller. Naturen kan det där bäst och djuren läser av varann bättre än jag kan göra.

pålle

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 23 nov-10 kl 15:38 »
Att ställa grävling ovan jord  borde väll gå men vilken ras som helst bara den har tillräckligt mod ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 1 användare
Dha87

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser