Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sköta kor  (läst 1397 gånger)

LasseDalom

• -
Sköta kor
« skrivet: 23 aug-10 kl 10:42 »
Vi har blivit erbjudna om att vara med och sköta ett par fäbodkor en vecka varje sommar. Vad är det man behöver kunna och lära sig för att fixa det? Jag tror min äldste son skulle bli otroligt glad om vi kunde vara med på något sådant men själv är jag en smula tveksam. Jag har ju aldrig hanterat kor förrut.

Qiz

• Västergötland
SV: Sköta kor
« Svar #1 skrivet: 23 aug-10 kl 14:14 »
Går de helt fritt eller ska de vallas?
Kanske är det ni som ska valla korna till fäbodvallen?
Ska ni själva ha hand om mjölkningen av dom korna?
Ska ni själva tillverka produkter av mjölken?
Är det ett "turistprojekt"?, isåfall får man säkerligen erfoderliga instruktioner på plats.
Man bör ju inte ha koskräck i varje fall.  ;D
Ska ni bo på fäboden i en vecka?
Mvh Zandra

LasseDalom

• -
« Svar #2 skrivet: 24 aug-10 kl 21:58 »
Hej.

Korna går ganska fritt, jag är inte helt säker på att de gör det hela tiden. Jag förutsätter att korna skall mjölkas och jag vet att man framställer produkter också. Vi kommer i så fall givetvis att bo där i vår stuga under den veckan. Ett turistprojekt tror jag inte att det är snarare ett sorts "hålla i traditionen", flera av de medverkande har föräldrar eller andra släktingar tillbaka i tiden som haft kor på buan.

Koskräcken är väl inte den bästa efter att jag blivit jagad av en stångig kviga i sommar.  ;D

Fäbodkullan

• Min fäbod ger mig perspektiv på tillvaron!
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 27 aug-10 kl 21:49 »
Hej! Det bästa vore väl om ni kunde vara med på fäboden under någon dag för att se vad som förväntas av er som ska ha hand om verksamheten. Mjölkning måste man lära sig och öva på, att tillverka fäbodprodukter likaså! Men ni kanske kan jobba tillsammans med någon erfaren fäbodbrukare? Det är verkligen värt att pröva, många härliga upplevelser kan ni få vara med om. Jag tillbringar nu min nionde sommar på fäbod och kan inte tänka mig något bättre!
Mjölkproducent med ca 40 rödkullor och fjällkor + ungdjur och tjurar. Sommartid brukas fäbod i Dalarna. Har även getter, höns och katter.

LasseDalom

• -
« Svar #4 skrivet: 17 sep-10 kl 20:58 »
Ja det låter ju vettigt. Tanken är att vi skall bo där uppe iallafall två veckor på sträcken nästa sommar. Ankor (eventuella höns), katt och kanin skall få följa med. Vi får väl vara med och kolla lite mer noga hur det går till då. Känner jag min äldste son rätt, så kommer han väl näst intill bo brevid djuren. Det blir nog han som leder oss in på fäfodbruket.    ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser