Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinbärsbuskar, hur gör jag?  (läst 14342 gånger)

Staffan de Vad

  • Inlägg: 11
    • Södermanland
    • Lägenhet på landet
Vinbärsbuskar, hur gör jag?
« skrivet: 23 aug-10 kl 07:00 »
 Nu är det så att jag och min fru har fått ta över en hel fruktträdgård av våran hyresvärd (en mycket trevlig hyresvärd alltså  :P). Därtill kommer bl a ett buskage med vinbär, både svarta och röda. Jag fick rensa undan en massa skräp som kvickrot, klängväxter, lönnar och annat ur buskagen, men hur sköter jag om dom på bästa sätt för att få bär och få dom att må bra?
Han har bondgård med både kor och hästar, vad skulle ni säga passar bäst för gödsel? kanske rent av våran dotters bajsblöjor  :D?

Tacksam för svar.
Staffan de Vad, tornerspelsryttare, massör, lärarstuderande och förälskad i livet på landet.
Pysslar med historiskt återskapande överlag, men med störst inriktning på medeltid. Det man kallar living history.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Vinbärsbuskar, hur gör jag?
« Svar #1 skrivet: 23 aug-10 kl 07:30 »
Jag har hört att traditionellt används hästgödsel och sedan lite björkaska kan strös ut runt busken. Sen kan man behöva förnya busken genom att klippa ner den helt.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Staffan de Vad

  • Inlägg: 11
    • Södermanland
    • Lägenhet på landet
SV: Vinbärsbuskar, hur gör jag?
« Svar #2 skrivet: 23 aug-10 kl 10:29 »
ska man beskära dom på hösten och gödsla på hösten eller våren eller? vi är ganska noviser på det här. Vi fick liksom nästan hela trädgården i fredags :D, han hade tänkt sätta traktorskopan i buskarna.
Staffan de Vad, tornerspelsryttare, massör, lärarstuderande och förälskad i livet på landet.
Pysslar med historiskt återskapande överlag, men med störst inriktning på medeltid. Det man kallar living history.

opeko

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: Vinbärsbuskar, hur gör jag?
« Svar #3 skrivet: 23 aug-10 kl 11:42 »
Vilken trevlig hyresvärd! Vår granne har sagt något om att vi kanske får en stor del av deras trädgård snart. Så riktigt bestämmt är det inte än men jag lär ha liknande frågor snart, därför är det extra kul att läsa :)

Yes vi fick den! oj det kommer bli guld värt att ha den att fixa och dona i, som en liten
hög skrotguld att ordna upp och få fin ;)
« Senast ändrad: 16 sep-10 kl 10:19 av opeko »

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Vinbärsbuskar, hur gör jag?
« Svar #4 skrivet: 23 aug-10 kl 16:08 »
Efter skörd - Nu alltså - kan du glesa ut buskarna om det behövs. Då tar du bort grova, mossiga grenar och låter de yngre va kvar. De har ganska ytliga rötter, så luka försiktigt.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Vinbärsbuskar, hur gör jag?
« Svar #5 skrivet: 23 aug-10 kl 16:30 »
Beskär och gödsla på våren är mitt förslag. Det kan vara bra att busken får ha lite grenar kvar som vinterskydd.
Undvik vaktmästarbeskärning bara. Buskarna blir bara risiga och täta, vilket bådar gott för mjöldagg.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vinbärsbuskar, hur gör jag?
« Svar #6 skrivet: 23 aug-10 kl 17:58 »
Du beskär genom att ta bort de äldsta grenarna ända nere vid marken. Dessutom tar du bort grenar som släpar i marken, och glesar ur där busken blivit för tät. Om sorten tenderar att växa utsträckt och marknära kan man med fördel bygga ett stöd, tex av fyra stolpar som förbinds med läkt.

Vill du ha fler buskar kan du använda det du skär bort som sticklingar. Svarta vinbär rotar sig lätt, både på ny och gammal ved, nästan oavsett årstid. Röda vinbär rotar sig lite sämre, min uppfattning är att mogna sommarsticklingar tar sig bäst.

Jag skulle ta lite åt gången, om de inte beskurits på länge. Ta lite efter skörd, lite till våren, och lite till nästa höst.

Vinbär är tacksamma växter, de ger god skörd och är oftast friska. De kan dock drabbas av mjöldagg,  bladfallsjuka, spinn och gallkvalster. Olika sorter är olika resistenta.

Lycka till med odlandet, och vilken härlig hyresvärd!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Kvittra

  • Inlägg: 1
SV: Vinbärsbuskar, hur gör jag?
« Svar #7 skrivet: 25 aug-10 kl 16:58 »
Inte människobajs i sådant du skall äta! Du kan sprida sjukdomar, medicinrester, kemikalier osv. Människobajs grävs ner!!
Hästgödel innehåller mindre ogräsfrö, bryts ner snabbare, är trevligare att jobba med. All gödsel från djur är bra O innehållsrik bla på mikroorganismer jämfört med köpegödsel. Om man nu kan få tag i gödsel. Men inte bajsblöjor!!
Lycka till, Kvittra

Sussilo

  • Gäst
SV: Vinbärsbuskar, hur gör jag?
« Svar #8 skrivet: 28 aug-10 kl 12:04 »
Fler sådana hyresvärdar! :) Vinbär är tacksamma och roligt att odla. Marktäckning med halm osv under buskarna hindrar ogräs och att jorden blir uttorkad. På hösten/senvintern har jag i äldre buskar gallrat bort alla grenar som burit frukt ett flertal år, eftersom de nya skotten ger mest bär. Om jag minns rätt, utvecklas bären på röda och vita vinbärsbuskar på tvååriga skott och man måste beskära med hänsyn till detta. Stöd behövs för buskar med nedhängande grenar.

Före planteringen gödslade jag med brunnen naturgödsel på växtplatsen. Sedan räcker det  att lägga rejält med kompost blandad med benmjöl under/runt buskarna varje vår. Träaska är bra.
« Senast ändrad: 28 aug-10 kl 12:18 av Sussilo »

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3929
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vinbärsbuskar, hur gör jag?
« Svar #9 skrivet: 30 aug-10 kl 14:19 »
Inte människobajs i sådant du skall äta! Du kan sprida sjukdomar, medicinrester, kemikalier osv. Människobajs grävs ner!!
Nja. Nysketna fekalier kan förstås innehålla diverse baciller, kanske oxå inälvsparasiter om en bär på sådana, om en äter mediciner eller kemikalierik mat vet en bäst själv :-X . Att bara gräva ner s k människobajs är dock näringsslöseri. Den som har någon form av torr/utedass komposterar förstås sin humanure, och använder den sedan med utmärkt resultat på exempelvis bärbuskar...eller varför inte i blomrabatten? Är en osäker på bacillinnehåll i homosapiens-gödselkomposten låter en bli att använda den till mat som växer direkt i jorden, typ rotfrukter. Att gödsla runt träd, buskar och plantor en plockar frukt av är inte farligt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

347 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser