Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brahma-blandis - ett bra "tuppval"?  (läst 609 gånger)

Lundahund

  • Inlägg: 224
  • Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
Brahma-blandis - ett bra "tuppval"?
« skrivet: 21 aug-10 kl 22:34 »
Hej!
Står snart inför valet om vilken tupp som skall få bli kvar hos oss. De är alla blandisar så jag har inga speciella utställnings eller färgkrav att gå på.

Har en snygg "tonåring", en Brahma-korsning som visserligen är snäll och ståtlig, men maskinkläckt och, ärligt talat, inte "den skarpaste kniven i lådan" om ni förstår vad jag menar... :'( 8) Jämfört med de naturuppfödda små tupparna är han klart "efter" trots att han är 4-6 v  äldre än dem.
Jag vill gärna ha kycklingar i gruppen nästa vår och då är det ju viktigt att de får en bra far! Både genetiskt, men framförallt socialt.

Borde jag istället välja det betydligt mer slipade lille Chewbacka (ja, det är sonen som döpt honom) som vuxit upp med en utmärkt mor och som redan har ett gäng "followers" bland de jämnåriga?

Svåra beslut! ::)
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Brahma-blandis - ett bra "tuppval"?
« Svar #1 skrivet: 21 aug-10 kl 22:50 »
Jag har fått för mig att Brahmorna växer långsamt...? Kan det inte vara därför han verkar lite off?

Allt beror väl på vad du vill ha för slags kycklingar? Om nu lille Chewbacca är av annan ras dvs...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

398 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser