Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur lyckas jag hålla getterna i sin hage???  (läst 12872 gånger)

arivle

• Halland
SV: Hur lyckas jag hålla getterna i sin hage???
« Svar #20 skrivet: 22 aug-10 kl 12:06 »
ok, har du då bara stolpar och nät? inget trä överst eller så?
Vi älskar våra getter och vill ju kunna ha dem, men inte så kul när de sover på trädgårdsmöblerna och äter på dörren och drar ner tvätten, och springer och skrämmer hästarna..etc....
så, riktigt viltstängsel alltså?  med de små maskorna nederst?

ja men om de nu har kommit på att de kan rymma så kanske man ska ta el o sånt.. spänna näten mkt med . mina hänger klänger i det för dom vill äta på andra sidan.. men inte rymma :P
--Liten shih-tzu korsing, blandrashöns, orpington, blomme och svenska lantrasgetter--

krusbär

• Småland
« Svar #21 skrivet: 22 aug-10 kl 12:24 »
Fårnät med en slana på snedden på insidan så dom kanar ner när dom försöker klättra upp eller smålandsgärdsgård av gamla hökrakar. Lycka till :)

LazarusX

• Hälsingland
« Svar #22 skrivet: 22 aug-10 kl 18:48 »
När jag hade ca 60 getter på 80-talet stängde jag dem med en enkel eltråd. Fast då hade mina tränats från små i en liten hage, omöjlig att ta sig ut ifrån, med en eltråd nära marken på insidan. De fick en enorm respekt för eltrådar och lärde sig samtidigt att det bara gick att backa ifrån tråden. Har djuren redan lärt sig att rymma kan det bli mkt besvärligt. Enda alternativet kan bli riktigt högt mycket stabilt stängsel.
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

prince

« Svar #23 skrivet: 22 aug-10 kl 21:39 »
Getterna sticker huvudet emellan elbanden, dvs elbanden ligger helt mot dem utan att de reagerar ett dugg..  De stångar sedan hål i nätet utanför och klättrar ut..  Förutom en av dem som ställer sig på bakbenen och drar ner staketet en bit, klättar lite och sen hoppar ut...

prince

« Svar #24 skrivet: 22 aug-10 kl 21:47 »
När jag hade ca 60 getter på 80-talet stängde jag dem med en enkel eltråd. Fast då hade mina tränats från små i en liten hage, omöjlig att ta sig ut ifrån, med en eltråd nära marken på insidan. De fick en enorm respekt för eltrådar och lärde sig samtidigt att det bara gick att backa ifrån tråden. Har djuren redan lärt sig att rymma kan det bli mkt besvärligt. Enda alternativet kan bli riktigt högt mycket stabilt stängsel.

Ska helt klart testa igen med nät och el.. Eltråd då iform av ståltråd liksom, ska jorda bättre också..  men det gör mig glad att höra att det finns de här som lyckats hålla dem inne, det betyder att jag gör fel och att det ska gå..tack för hjälpen!

eva f

• Ångermanland
« Svar #25 skrivet: 22 aug-10 kl 21:56 »
Vi har vanligt fårnät och innanför det, på en distans ca 2dm från stolpen och samma från marken ,har vi en eltråd. Tråden är ganska tunn för att den inte ska lägga sig på raggen, utan ha en liten chans att nå huden. På vissa utsatta ställen har vi en metall tråd(sådan man använder till ex. grisar) Den tråden leder strömmen bra. Vi har även satt en tråd ovanför fårnätet för att de inte ska klättra eller hoppa.

En sak som kan vara lite klurigt är att ibland tror man att det går ström men minsta brott eller jordning på tråden så försvinner strömmen. Med jordning menar jag att det kan finnas gräs eller pinnar och dyl. som jordar ner i marken.

Dessutom fick vi kolla jordningen på apparaten så det var tillräckligt. Annars får man inte tillräckligt med ström på stängslet.

CharB

• Småland
    • Laggarebo djurfoder
« Svar #26 skrivet: 22 aug-10 kl 22:05 »
Getter vill vara nära människor - där vi är. Jag har lyckats hålla mina getter inne genom att ha en hage nära bostadshuset. Då har de koll på var jag är. I hagen har de ett vindskydd med tak och tre väggar. Sen har jag gjort höga bord till dem att ligga på av gamla lastpallar. De vill ligga högt och ha utsikt. De rymmer från vilken annan hage som helst- el eller högt nät spelar ingen roll -  men här blir de kvar trots att det bara är ett vanligt fårstängsel.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #27 skrivet: 22 aug-10 kl 22:13 »
Att stänga getter inne är nog väldigt svårt.  Jag tror att man får börja i en annan ända.  Frågan är varför de rymmer.  Rymmer de till något, eller från något?  Kan miljön i hagen göras mera spännande, omväxlande och närande?  Till exempel om de går på slät mark, kan några cementringar av olika storlek tillsammans med ris av olika sorter, vilket byts då det är barkat, göra under.  Getter älskar nivåskillnader.  De vill också kunna träna balanssinnet, till exempel på liggande grova träd.  Hur har Du det med mineralfoder?  Hur mycket tid ger Du dem?  I och för sig har jag själv några getter som skulle tycka det vara helt i sin ordning att följa med Husse till exempel på begravningar, så somliga kan nog inte få nog av mänsklig kontakt, men Dina vaktar ju också?

Jag rekommenderar trä längst ner på stängslet, som Pålle föreslår, även om det innebär större utgift och arbetsinsats.  Med ett stängsel på 1,40 - 1,80 meter kommer nog getterna annars att gräva sig ut, eller helt enkelt lyfta stängslet, alternativt, om stängslet har för liten tråddiameter, kan man ju alltid använda hornen och nöta/naja av tråden ...  Jag har själv en äldre bock som har prövat alla dessa metoder med framgång - han måste ju passa på de små killingarna som gått igenom nätet.

Lycka till!  /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

prince

« Svar #28 skrivet: 23 aug-10 kl 07:08 »
Hrm, de rymmer till oss, de är väldigt kelsjuka och vill gosas 24 timmar om dygnet... De får mkt uppmärksamhet men vi kan ju inte vara med dem hela tiden...  :P
Deras hage är faktiskt helt underbar, kuperad och full av träd och snår, många stora stora stenar somm de älskar att ligga på och hoppa på..  De stannade i hagen den första veckan men sen var det kört...

ska testa att göra strömmen starkare och sätta upp viltstängsel.. självklart kan de få gå fritt också men det får ju bli omvi slipper ut dem, inte för att de tar sig ut själva.. :-\

eva f

• Ångermanland
« Svar #29 skrivet: 23 aug-10 kl 08:26 »
Det är just för att de inte ska kunna lyfta stängelt som vi satte tråd på insidan, men det måste vara på en distans från stängslet. Om de försöker pressa sig ut (som min Isabelle) måste de över tråden och då är det ganska säkert att de går på den och får sig en kyss. Försöker de klättra så blir det samma sak, har man dessutom satt en eltråd ovanför stängslet med så....

Sedan har jag märkt att vet de inte om att det gör ont att försöka ta sig ut, då ska de ut. Försök att locka fram de som inte tagit i tråden så att de gör det, för sedan går de helst inte dit igen. Varje gång mina har fått en kyss av stängslet har det gjort lika ont i mig med, men vad att göra?

Nu sedan jag satt tråd både uppe och nere har de faktiskt hållit sig inne, efter att mina havtornbuskar och svartvinbärskar är uppäten och ett äppelträd  avbrutet så ....

SannaF

• -
« Svar #30 skrivet: 23 aug-10 kl 13:36 »
Själv har jag turen att ha "snälla" getingar som håller sig inne i hagen men jag har en väninna som tidigare haft getter som smet och som berättade detta sätt för mig:

Sätt varannan tråd från stängslet till jordpolen i aggregatet - börja med den längst ned.
Dessa trådar ska alltså inte sitta ihop med övriga trådar i stängslet.
Då använder du dessa trådar som jord i stället för jordspett.

Eftersom den nedersta tråden används som jord gör inget om det växer upp gräs på den och om geten nuddar både en jordad tråd samtidigt som en med el i så får de en sjuhelvetes smäll!
Detta lärde sig hennes getter på och de stannade snällt inne efter det.  o:)

Ps. Trådarna ska förstås sitta tätt! Varannan tråd ska vara el i och varannan jord.

Ps igen. Mina getter går på endast eltråd 3st upp till mitten av mitt lår och en fjärde i brösthöjd - för att kunna ha hästar i hagen oxå.
På förra stället vi bodde gick getterna ut jämt - de trivdes inte. Då hade vi 3 el trådar upp till midjehöjd och viltstängsel utanför - de hittade alltid någonstans att gå ut. Samma getter..
Har dock inte testat ovanstående förslag.

Lycka till!
Mot nya äventyr!

Skrutt

• ..one is only poor only if they choose to be..
    • -
« Svar #31 skrivet: 23 aug-10 kl 16:53 »
Det här ämnet återkommer med jämna mellanrum ;DUndrar varför ;)
Vårat stängsel har varit; Planka längst ner, gunnebostängsel,planka längst upp. Gunnebostängslet är fäst vid plankorna samt att det är eltråd längst ner och högst upp.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #32 skrivet: 25 aug-10 kl 12:12 »
Getterna sticker huvudet emellan elbanden, dvs elbanden ligger helt mot dem utan att de reagerar ett dugg..  De stångar sedan hål i nätet utanför och klättrar ut..  Förutom en av dem som ställer sig på bakbenen och drar ner staketet en bit, klättar lite och sen hoppar ut...
Då är det förmodligen ingen ström eller otillräcklig ström i elbanden. Ett lätt sätt om en inte har stängselprovare och inte vill ta i stängslet själv :P , är att ta ett kraftigt grässtrå i handen och lägga strået mot eltråden, då känner en strömpulserna som mer eller mindre kraftiga kittlingar i handen.
Kolla så det inte är för mycket påväxt (sly och gräs) som växer mot stängseltrådarna, då kommer detta att jorda trådarna och göra att det inte blir någon ström i stängslet. Ut en sväng med röjsågen!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Nickan

• -
« Svar #33 skrivet: 02 sep-10 kl 21:43 »
Har själv två busfrön som gör att våra får har gått ut! vi hade 4 trådar vanlig el tråd/rep men efter ett tag så växer ju det upp sly o sånt så spänningen blir dålig och tråden trillat av på vissa ställen då vi haft rätt mkt vita plast stolpar. Men nu tröttnade vi på rymlingar så vi åkte till granngården och köpte värre agg, 3-4 90cm jordspett massa järntråd mm. Kalaset gick på över 7tusen och då har vi nu gjort bara en hage!

Getter är inte som rådjur att dem hoppar rakt upp i luften utan hasar mer över eller dyker igenom el staket. Vi har högsta tråden på 1m vilket räcker! sen har vi 3 trådar nedåt med jämna mellanrum, nu när det är lite bättre drag i prylarna har dem inte gått ut!

Men man kan även sätta vanligt 1m fårnät med el innanför på avståndsisolatorer och då behöver du nog bara två trådar...

pantone511

• gamla hus och varmt kaffe
    • Blekinge
« Svar #34 skrivet: 02 sep-10 kl 22:14 »
se till att vattna på dina jordspett med jämna mellanrum, är mitt tip! eller slå dina spett i nära stupränna.
blir det torrt i marken är det dårlig fart på stängslet.

sen undrar jag (har inga getter själv): funkar det med gärdsgårdar (såna med enestolpar och granslanor) eller ta de sig över? för de är ju mycket finare att titta på än allt elstängsel, och snällare för miljön. och kanske inte så värst mycket dyrare än att köpa stort aggregat och all tråd/isolatorer mm om man kan lite själv?
uppskattar: liv i liten skala. barn och hund i 1800-tals hus. torr ved och kantarell. nära vänner. hästar i hagen. skogshallon på syltburk. doft av skvattram och tölt genom skogen. hembakat bröd och kortspel.

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
« Svar #35 skrivet: 06 mar-13 kl 22:53 »
Förr satte man ju getter på markankare av den anledningen :-) Men vissa getter gräver upp ankaret och kommer gående med kedja och ankare släpande efter :-)

hanzzon

• Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
« Svar #36 skrivet: 07 mar-13 kl 16:18 »
Såhär gjorde vi. :)
2 meter högt viltstängsel. Tryggt och skönt!:)

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #37 skrivet: 09 mar-13 kl 11:51 »
Förr satte man ju getter på markankare av den anledningen :-) Men vissa getter gräver upp ankaret och kommer gående med kedja och ankare släpande efter :-)

Inte förenligt med gällande lag, i dag. /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Balbina

• -
« Svar #38 skrivet: 11 mar-13 kl 14:45 »
Jag hade vanligt fårnät. sedan 10 cm från backen och på distansisolator på insidan av staketet hade jag eltråd. den tunna sorten. likadant 20 cm upp satt en till. sen hade jag en som satt ca 10 cm ovanför fårnätet  också den på insidan. Sedan ett bra aggregat ordentligt gjordat. Med mätare ser man ju hur stark ström det är på.. vill man att dom ska få smällen snabbare kan man även sätta vajer en mellan dom två nedre trådarna och en strax under den övre tråden som man använder som gjord. då får dom smällen direkt. Sedan ett litet tips. Ta reda på vilken get det är som alltid drar igång rymmarbuset. locka den geten till elen med ngt gott och se till så hon får en smäll på näsan så hon lär sig respekt för elen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 3 användare
skräptanten, Hans Hultén, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser