Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fodermajs.  (läst 24907 gånger)

vargahagen

• Gäst
fodermajs.
« skrivet: 21 aug-10 kl 18:41 »
ser man ju överallt nuförtiden, hur funkar det att använda som mänsklig föda?  går den att käka och är den god,nyttig?

gernsö

• Skåne
SV: fodermajs.
« Svar #1 skrivet: 21 aug-10 kl 18:43 »
funderar jag oxå på, men sambon säger att det har annan smak..... men hur fasiken vet man om det är sötmajs eller fodermajs....har ett stort fällt i tomtgränsen som ser inbjudande ut.....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 21 aug-10 kl 18:47 »
Prova  :)!

Jag har ätit fodermajs, men då i en gryta, inte på kolven och med smör till. Jag tycker att man kan likna det vid banan och matbanan, lika till utseendet, men med olika användningsområden.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

gernsö

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 21 aug-10 kl 18:50 »
hm..... kanske ska ta ett par i kväll....
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

vargahagen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 aug-10 kl 19:53 »
funderar jag oxå på, men sambon säger att det har annan smak..... men hur fasiken vet man om det är sötmajs eller fodermajs....har ett stort fällt i tomtgränsen som ser inbjudande ut.....

hehe jag var i grannbonnens åker nu i förmiddags och "lånade" 3 majskolvar jag bet rätt i dem råa och de var saftiga men smakade inte så mycket råa i alla fall,hönsen fick fortsätta kalaset på kolvarna,man kanse skulle prova att koka eller grilla dem?

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #5 skrivet: 21 aug-10 kl 19:58 »
Fodermajs går mycket väl att äta men man måste ta kolvarna tidigt innan de har lagrat upp stärkelsen i kolven.
Man vill ju åt stärkelsen i fodermajs, i "matmajs" är det inte så mycket stärkelse. Det är skillnaden mellan de 2.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

gernsö

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 21 aug-10 kl 20:00 »
intressant, tack för bra svar.

vargahagen

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 aug-10 kl 20:05 »
Fodermajs går mycket väl att äta men man måste ta kolvarna tidigt innan de har lagrat upp stärkelsen i kolven.
Man vill ju åt stärkelsen i fodermajs, i "matmajs" är det inte så mycket stärkelse. Det är skillnaden mellan de 2.

då är ju frågan hur ser man när de är "ät" mogna för mäniskor?

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #8 skrivet: 21 aug-10 kl 21:56 »
När kolven har bildats får man pröva.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Nina K

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 21 aug-10 kl 22:06 »
De är inge vidare att äta när de mognat tycker jag. Föredrar sötmajs  :-[. Skala tilbaka lite av blasken på toppen av majsen, när man ser jämna större majskorn typ 1cm ner från toppen så går det att plocka dem. Jämför lite med de du ser i affären. Om jag inte minns fel så blir fodermajs mörkare gul närmare mognaden.

gernsö

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 21 aug-10 kl 23:52 »
hm testade grannens majs nu till kvällen, och den var god, faktiskt var det första majskolven jag ätit och har inget att jämföra med, men den smakade enligt mig smaskens.....

gernsö

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 29 aug-10 kl 21:17 »
kan informera om att majsen vid oss visade sig vara sockermajs och fullt ätbar. den är nu tröskad och vi frågade om vi fick gå och rota efter sådant de missat och det fick vi. Så nu har vi ca 3 rullebörar med smaskig majs.....

vargahagen

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 29 aug-10 kl 21:20 »
kan informera om att majsen vid oss visade sig vara sockermajs och fullt ätbar. den är nu tröskad och vi frågade om vi fick gå och rota efter sådant de missat och det fick vi. Så nu har vi ca 3 rullebörar med smaskig majs.....

bra tips,det ska jag med fråga när de tröskat här med :)

gernsö

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 29 aug-10 kl 21:26 »
oftast så bryr de sig inte, men jag gjorde för att vara trevlig och då behöver ingen gnälla.....
här hade de missat ett par ställen och de var bra för mig, samt det låg jättemycket de hade tappar när de lastade .....

vargahagen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 29 aug-10 kl 21:27 »
oftast så bryr de sig inte, men jag gjorde för att vara trevlig och då behöver ingen gnälla.....
här hade de missat ett par ställen och de var bra för mig, samt det låg jättemycket de hade tappar när de lastade .....

funkar det med jordkällarn att förvara majsen? är ju synn om den blir dålig 3 kärror borde vara till vårkanten om man bara kan förvara det.

gernsö

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 29 aug-10 kl 21:29 »
tja jag har fyllt frysen till topp, vilket skapar problem då det snart ska en hel gris ner dit oxå. sen har jag ställt i kylen och har orensade stående svalt. Om du inte rensar dem, skalar dem, så kan du nog ha dem i jordkällare utan problem....

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #16 skrivet: 30 aug-10 kl 17:56 »
Sockermajs kan jämföras med sockerärter. Fodermajs (och mjölmajs) kan jämföras med kokärter. Sockermajs är förädlad för att stanna kvar länge på ett outvecklat stadium, mer socker och mindre stärkelse. Mer grönsak och mindre spannmål. Omogen fodermajs liknar sockermajs, men blir väl oftast inte lika söt.

Fodermajs brukar ensileras. Odlas den till mogen skörd (svårt i Sverige) så tröskas den och förvaras torr som annan spannmål. Hela mogna kolvar kan nog också förvaras torrt. Sockermajs brukar frysas. I kylskåp eller annan kall-sval förvaring kan den väl hålla några veckor, gissar jag, men jag vet inte. Jordkällare kan nog vara för fuktig och mörk. Beror dock på hurdan källaren är.

tuulis

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 02 sep-10 kl 10:02 »
Det var länge sen då jag bodde på en gård andra sidan Atlanten. Familjen odlade fodermajs för djuren och sockermajs för sig själva. Det blev en lång dag när vi gjorde inläggningar i glasburkar av sockermajsen. Kokade, lossnade dom enskilda majskornen från kolvarna och konserverade i burkarna. Att frysa är nog mycket lättare och tidsbesparande. Men man kan ju frysa dom enskilda kornen också, det tar ju mindre plats. Men det är nog vad ni tänkte också. Här är en länk till en instruktion för hur man konserverar sockermajs som jag råkade stöta på:
http://www.wvu.edu/~exten/infores/pubs/fypubs/wp392_99.pdf
« Senast ändrad: 02 sep-10 kl 15:45 av tuulis »

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #18 skrivet: 02 sep-10 kl 11:43 »
ot.. farsan brukar skoja om jordnötterna som säljs skalade som fågelmat på vintern.. billigt snacks..
undrar om de duger till människoföda.. borde göra det för kan fåglarna äta det så...
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser