Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillsätta pektin till svartvinbärsgelé  (läst 16979 gånger)

Meissner

Tillsätta pektin till svartvinbärsgelé
« skrivet: 21 aug-10 kl 18:26 »
Det finns ju massor av olika pektin man kan köpa och tillsätta när man ska göra marmelad och gelé osv. Nu håller jag på att göra svartvinbärsgelé och ska göra pektinprov om en kvart. Men om den inte stelnar om några dagar så tänkte ja koka om och tillsätta extra pektin, men vilket pektinpreparat ska jag tillsätta till gelé som inte stelnat? Nån som har några tips?
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

Attes matte

• Jämtland
SV: Tillsätta pektin till svartvinbärsgelé
« Svar #1 skrivet: 21 aug-10 kl 19:48 »
Jag körde med flytande pektin på (glas)flaska i fjol. Tror flaskan var grön... Fanns bland bak-prylarna på affären.  :)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 21 aug-10 kl 21:28 »
Jag körde med flytande pektin på (glas)flaska i fjol. Tror flaskan var grön... Fanns bland bak-prylarna på affären.  :)

/Sara
Jag har för mig att den heter Certo.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

mistel

• -
« Svar #3 skrivet: 21 aug-10 kl 22:15 »
Jag har läst på andra forum typ matklubben att pektin är svårt att få tag på numera, apoteket har slutat sälja och certo har försvunnit i många butiker. Jag var och kollade på ICA butiken här som brukar ha det mesta även boaormskött och andra udda saker, den har vunnit andra pris av ica butikerna i tävlingar och liknande och det stämde Certo verkar ha försvunnit men Melatin fanns fortfarande kvar.

Meissner

« Svar #4 skrivet: 30 aug-10 kl 09:37 »
Jag har läst på andra forum typ matklubben att pektin är svårt att få tag på numera, apoteket har slutat sälja och certo har försvunnit i många butiker. Jag var och kollade på ICA butiken här som brukar ha det mesta även boaormskött och andra udda saker, den har vunnit andra pris av ica butikerna i tävlingar och liknande och det stämde Certo verkar ha försvunnit men Melatin fanns fortfarande kvar.
Kan ju tillägga att gelén INTE stelnade som den skulle, så jag ska koka om den.

Var på ica och köpte gelesocker som tydligen ska användas till gelé enligt förpackningsinformationen. Ska man koka om gelé för att den inte stelnat ordentligt så ska man ju tillsätta både pektin och socker, så att använda ett socker med pektin i borde ju kunna funka...?
/A
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 30 aug-10 kl 17:13 »
Synd att den inte stelnade... Jag skulle nog ha använt både gelé-sockret och lite extra pektin... Men om den har geléat sig litegrann i burkarna i alla fall, så borde det räcka med bara gelésockret. Kan man hoppas... Annars blir det väl en tredje kokning...  ::)  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 5 användare
DrMerkwurdigliebe, Oskari, eriksjos, Be, Lars - Magnus

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser