Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad äter på mina jordgubbsplant?  (läst 1595 gånger)

eva f

• Ångermanland
Vad äter på mina jordgubbsplant?
« skrivet: 20 aug-10 kl 14:29 »
Jag köpte nya plantor i vårast, Gigantum nånting, från Bakker. Nu har något börjat tugga upp bladen på plantorna.  :'( Jag kan inte se några kryp eller så på bladen och det är bara mjukdelarna som äts upp. Vad kan det vara och hur får jag bort det?
Mvh Eva

Existens?

• Gäst
SV: Vad äter på mina jordgubbsplant?
« Svar #1 skrivet: 20 aug-10 kl 14:46 »
Tja..nån liten larv kanske? :)

Nå, frågan är om det gör så mycket..Har du skördat nåt på dom i sommar?  Många proffsodlare slår ju av all blast efter skörden, då får man bort allehanda små ovälkomna kryp.
Men det ska göras nu, innan de sätter blomanlag inför nästa år. Gör man det för sent så kan skörden minska kraftigt nästa år.  Jordgubbar växer ju hela tiden i stort sett, det kommer ju nya blad hela tiden, så att de försvinner är ju ingen direkt katastrof.

Men det hade ju varit bra om du kunde fångat upp nåt kryp så man fick se vad det var..klisterplatta ute kanske, som de fastnar på?

Sussilo

• Gäst
SV: Vad äter på mina jordgubbsplant?
« Svar #2 skrivet: 28 aug-10 kl 13:19 »
Ja hu, det finns många fiender i jordgubbslandet! Jag brukade klippa av all blast på hösten och använde mig också av samplantering. Tagetes och purjolök som en del skadedjur inte tycker om, planterade jag mellan jordgubbsplantorna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 4 användare (1 dolda)
Sofie H Andreasson, Anders Flix, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser