Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spruckna kövar  (läst 3103 gånger)

anna.s

  • Inlägg: 16
Spruckna kövar
« skrivet: 19 aug-10 kl 20:22 »
Jag har sett att några av mina tackor har spruckna klövar, är det någon som vet vad det kan bero på? Klövarna har förvisso vuxit en del nu i sommar. En av tjejerna har varit hallt,  vet var ute och tog prov om det kunde vara röta men det vat det ej på denna tacka.

arivle

  • Inlägg: 67
    • Halland
SV: Spruckna kövar
« Svar #1 skrivet: 19 aug-10 kl 20:57 »
försök klippa dom om de är långa..  :)
--Liten shih-tzu korsing, blandrashöns, orpington, blomme och svenska lantrasgetter--

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Spruckna kövar
« Svar #2 skrivet: 19 aug-10 kl 21:11 »
Ja, klipp dem om de är långa. Det gör nog  >:D-skt ont när de börjar vika in sig. Har haft ett par tackor som jag har fått klippa en extra gång under försommaren, då de plötsligt började halta illa. Så fort det var klippt och klart skuttade de iväg igen.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Bild
« Svar #3 skrivet: 20 aug-10 kl 00:22 »
Har du ingen bild på klövsprickorna?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Spruckna kövar
« Svar #4 skrivet: 20 aug-10 kl 22:14 »
Man kan behöva se över klövar och putsa dem var tredje månad. Skaffa en klippstol, sätt fast dem och putsa klövarna. Halta djur är väl nästan det vanligaste problemet folk har med får. De är bergsdjur egentligen, men det är ont om hälleberg att släppa upp dem på.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Konsult

  • Inlägg: 1
    • Lappland
SV: Spruckna kövar
« Svar #5 skrivet: 22 aug-10 kl 08:24 »
Hej! det är viktigt att verka klövarna så fort de har växt ut under foten, och man klipper av spetsen
på klöven lite snett inåt så sliter den sig själv lättare.

[email]

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: Spruckna kövar
« Svar #6 skrivet: 22 aug-10 kl 08:38 »
Du skriver ju visserligen att klövarna har vuxit en del. Men personligen tycker jag det är mycket ovanligt med förväxta klövar på sommaren. Tjejerna är duktiga på att leta på stenrösen och dyl att vara och ressa i  :).

Eftersom det är flera med sprickor tänkte jag annars om det kan ha att göra med någon brist? vet som var ut hade ingen teori?

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Spruckna kövar
« Svar #7 skrivet: 23 aug-10 kl 11:24 »
Citera
Du skriver ju visserligen att klövarna har vuxit en del. Men personligen tycker jag det är mycket ovanligt med förväxta klövar på sommaren.
Min erfarenhet också. Går de på väldigt fuktiga marker? Utan något att klättra på? Alla mina får går inte på stenig mark, men sliter klövarna själva ändå. Jag klipper endast enstaka individer vid utsläpp på sommarbetet. De har dock möjlighet att gå ute hela året. På hösten behövs aldrig klövvård, även om jag kollar vid lammavskiljning och klippning.

Citera
Man kan behöva se över klövar och putsa dem var tredje månad.
Det låter lite överkurs om de går ute fyra till sex månader om året?

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Spruckna kövar
« Svar #8 skrivet: 23 aug-10 kl 20:49 »
Vi klipper klövar och klipper klövar...har aldrig förut klippt mer än 2ggr. per år.Men nu med Gutar så räcker inte det.Klippte efter lamning och nu är det verkligen dags igen!!!! Vi har rätt torra bergiga beten (skärgård) men inte tycks det hjälpa inte.Med finullsfåren så var inte alls så behövt men med dessa Gutar så.Vad kommer det sig? De är verkligen långa...Klövarna alltså.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Spruckna kövar
« Svar #9 skrivet: 23 aug-10 kl 22:35 »
Så märkligt, jag har precis samma erfarenhet som hustran. På mina gutar som går utomhus året runt växer klövarna som skam. För att verkligen hålla bra klövstatus måste jag klippa dem minst två ggr om året på vårvintern och tidigt på hösten, gärna en gång på sommaren också. Hm.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 2 användare (1 dolda)
Dagda

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser