Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hus frågor  (läst 1704 gånger)

Ullis27

hus frågor
« skrivet: 18 aug-10 kl 22:42 »
Jag har planer på och skaffa höns, och skulle då behöva ett litet hus till dom. Har kollat på olika förrådsbyggnader som säljs på byggvaruhusen. Hittade ett på 4,23 m2. Det borde väll kunna vara en lagom storlek att börja med? Hade tänkt isolera den oxå, vad är bäst att använda då? 

Vad för ventilation kan man sätta in?
Ska man ha belysning inne huset?

Vad bör jag tänka på när jag gör rastgården? Tänkte göra en ganksa stor som jag kan dela av till två vid behov. Ska man gräva ner nätet i marken oxå eller räcker det med att ramen ligger direkt på marken?

det var frågorna jag kom på nu.. det blir säkert fler!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: hus frågor
« Svar #1 skrivet: 18 aug-10 kl 22:53 »
gullfiber isolering 45 eller 70 mm borde räcka.. sätt plyfaskivor invändigt och måla.. väggventil i takhöjd.. vanligt lysrör eller glödlampa är bra så du ser nåt på vintern när du går till hönsen.. de värper längre på säsongen om de får extra ljus.. bra om du gräver ner nätet en bit eller lägger stenar nedtill som hindrar grävande djur tex räv o grävling.. nätat tak är bra om du har rovfåglar i trakten...
Fjäderfän och kaniner

Ullis27

« Svar #2 skrivet: 18 aug-10 kl 22:53 »
Vad ska jag tänka på med inredningen för att förebygga ohyra?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 18 aug-10 kl 23:28 »
täta alla springor.. gör det lättstädat.. samt måla väggar i ljusa färger så ser du smuts samt eventuell ohyra..
Fjäderfän och kaniner

Ullis27

« Svar #4 skrivet: 22 aug-10 kl 17:23 »
Hur ska den separata delen för en ev sjukling se ut?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 22 aug-10 kl 17:41 »
Hur ska den separata delen för en ev sjukling se ut?

Det beror lite på vad det blir för raser du skaffar dig. Har man mindre hönsraser elelr Dvärghöns kan en kanin/marsvisbur duga gott. Den måste naturligtvis vara så hög att sjuklingen inte måste duck utan kan stå normalt när dom piggar på sig. Fördelen är dock att man kan stuva undan en sådan bur och endast ta fram vid behov.

Förövrigt har det där med belysning i hönshus blivit lite klurigare nu när vanliga glödlampor inte finns mer. Höns kan nämligen se mycket högre frekvenser än vi och ett vanligt lysrör blir som ett stroboskop för hönorna. Dock ska lågenergilampor vara flimmerfria så det bör fungera. Det finns en tråd om det som du kanske kan hitta om du söker lite.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #6 skrivet: 03 sep-10 kl 20:47 »
Det här med att man ska stimulera värpningen med lampor, kan en värmelampa fixa det jobbet?
Dv. höns, undulater & ragdoll

Ullis27

« Svar #7 skrivet: 03 sep-10 kl 21:51 »
Vad kan jag ha för värme i huset? Antar att något behövs så det inte blir för kallt. Behöver jag installera el i huset, eller räcker det med en lååång sladd..? Vilken typ av lampa behövs?

Hur har ni gjort som har byggt om lekstugor till hönshus?

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #8 skrivet: 03 sep-10 kl 23:05 »
Värmelampa eller frostvaktare, det spelar ingen roll om du har en lååååång sladd eller el i huset  ;D Men om du kanse ska ha 2 värmpelampor eller vanlig låg energiglödlampa så du ser något om kvällarna kan det ju vara bra att ha el i huset med flera uttag.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 sep-10 kl 23:53 »
Kom ihåg att det är dammigt i hönshus och möss gillar att skala kablarna.

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 04 sep-10 kl 00:07 »
hej jag har en lekstuga som jag byggt ut lite gran som jag kan ha kycklingarna i och stora delen till hönsen. i vintras hadde jag sladd från huset efter de är ingen el till lekstugan och en frostvakt det funkade alldeles utmärkt . det höll plusgrader. mitt höns hus är inte isolerat. hönsen har mått upperligt bra i vintras fast det var mycke kallt. ivärsta fall så har jag en hus grund som man nästan kan gå rakt i så har jag en matkällare som står till förfogande om de blir allt förjäkligt eller ute rummet ;D
« Senast ändrad: 04 sep-10 kl 00:10 av hönsmamma 11 »

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #11 skrivet: 04 sep-10 kl 09:56 »
Vi har hängt upp kablarna i taket.

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser