Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sommarhus  (läst 1593 gånger)

Jesca

Sommarhus
« skrivet: 26 maj-06 kl 20:59 »
Har ärvt pappas sommarstuga. Den är timrad och pytteliten o ligger i Jämtland. Jäg LÄNGTAR efter att tillbringa somrarna där men har lite funderingar...så om ni kan komma med tips så är jag tacksam.
Dels är det dasset. Just nu pruttar man i en plasthink som sedan tömmes någonstans (var vet endast farsan och den hemligheten tog han med sig i graven 8)). Jag funderar nu på att separera urin och skit o undrar om jag kan bygga själv. Har någon testat det o kan komma med smarta råd? Så är det bryggan som lutar. Jag måste väl byta ut den så ingen slår ihjäl sig men hur gör man med störarna som ska ner i marken under vattnet? Hur får jag fast dem och hur behandlar jag dem så de inte ruttnar direkt? Som ni märker så är jag hur pantad som helst :-[ vad gäller att ha en "primitiv" stuga men jag älskar stugan o platsen o vill inte dra in vatten o el utan ha den precis som den är. Ni riskerar att drabbas av många långa dumma frågor framöver...Hoppas på tips från er händiga kloka miljövänliga människor därute!

Filip Skräplund

Re:Sommarhus
« Svar #1 skrivet: 26 maj-06 kl 21:24 »
En dass-tråd: http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=66;action=display;threadid=1380

Kolla Dass-Isak och Torp-Isak här: http://www.ornplast.se/

Störar för brygga brukar gå bäst att knacka ner genom hål i isen.
Alträ är rätt hållbart i vatten så har du några klena alar kan dom duga till stör.
Alternativt ek eller tryckimpregnerat.
Tryckimpregnerat är bäst för tvärslåar och övrigt virke.
Använd lång galvad franskskruv istället för spik, om du inte är en hejare med hammaren.
Franskskruv har sexkantigt mutterhuvud, så du använder skiftnyckel istället för skruvmejsel.
Ett alternativ om inte bryggan är för lång är några stora plasttunnor eller frigolitblock.
Tomfat av plåt går också med dom rostar ju.

Här är några länkar med bryggtips:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=11964
http://www.svenskttra.org/byggbeskrivningar/byggbesk.asp?Item=10&Cid=931&Pid=&Length=0&Width=0&Height=0&Type=Med+stolpar&Zone=0

« Senast ändrad: 26 maj-06 kl 21:25 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Attis

• -
« Svar #2 skrivet: 26 maj-06 kl 21:32 »
Trä i vatten....
Finns säkert många här som har bättre koll på detta än jag, men några ideer.

Ek är ju super i vatten, men kanske lite dyrt och inte så lokalt i Jämtland  ;D

Kådmättad furu skulle kanske funka? Stryka på bra med tjära innan!?

Skäms på dig Zeke  ;)
Tryckimpregnerat har kan man väl ändå skippa Zeke, varför ska man låta gifterna långsamt sippra ut i vattnet?   ::)
Tryckimpregnerat stöder bara industrins undermåliga virkeskvalitet.

Hör med någon granne i närheten, kanske har han/hon någon gammal tall du kan få. Tar du kärnveden ifrån den har du garanterat minst lika bra och troligen bättre motståndskraft än tryckimpregnerat, så slipper du tillsatta gifter.
« Senast ändrad: 26 maj-06 kl 21:38 av Attis »
/Attis

Jesca

« Svar #3 skrivet: 26 maj-06 kl 21:36 »
Tusen tack, Zeke, du är toppen! Jag blir så sugen på att börja bygga nu! Tack än en gång!

Jesca

« Svar #4 skrivet: 26 maj-06 kl 21:37 »
Attis, tjära luktar ju så gott med så det kan jag tänka mig!

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser