Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har missat tidpunkten för att ensilera en korninsådd vall.  (läst 1926 gånger)

Lars Pers Maria

• -
Är det direkt farligt att ensilera korn/ärtor/klöver/ timotej mm där kornet gått i ax? Någon sa att de hårda stråna inte ensileras och blir mjuka utan kan vara obehagligt i kornas halsar.
Jag har highland cattle o de brukar inte vara så knussliga men jag vill ju inte orsaka att de tar skada.
någon som vet?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

mazze

• Småland
    • Komålen
SV: Har missat tidpunkten för att ensilera en korninsådd vall.
« Svar #1 skrivet: 16 aug-10 kl 23:44 »
Kornet ska vara i mjölkmognadsstadiet när man ensilerar. Det är bara för att smältbarheten o smakligheten blir bäst då, det gör inget om man väntar till kornen blir hårda bara smakligheten o smältbarheten sjunker.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Moëll i Trädet

• -
« Svar #2 skrivet: 17 aug-10 kl 00:02 »
Det är inte farligt för djuren på något sätt, kan se två problem: Hårda kärnor smälts inte i djurens magar, utan passerar opåverkade=slöseri, ensilage med kärna i verkar som magnet på möss=stor risk för lagringsskador.
Gör man plastade balar minimeras risken om man lägger balarna ovanpå gräsbalar så att mössen inte kommer åt.
"Kärleken är livets bäste vän"

Lars Pers Maria

• -
« Svar #3 skrivet: 17 aug-10 kl 01:06 »
Tack för svaren!
Skönt att det inte är farligt. Ska ta mig en tänk o beakta det ni skrivit. Håller med, men vad gör man...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Fiat

• -
« Svar #4 skrivet: 17 aug-10 kl 08:37 »
Ett alternativ är att tröska spanmålet och sedan ensilera halmen med insådden. Slår man sent så är risken stor att kornen blir liggande kvar på åkern.
MVH FIAT.....

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 3 användare
eriksjos, Efwa, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser