Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  K/T-värde för ekonomibyggnader å mark?  (läst 2529 gånger)

louise

• Gäst
K/T-värde för ekonomibyggnader å mark?
« skrivet: 26 maj-06 kl 12:01 »
Jag tycker det är skitsvårt att veta hur högt bud jag ska lägga på de gårdar jag vill köpa. För bostadshus finns ju K/T-värde så för själva huset är det lättare. Men jag har inte hittat några K/T för ekonomibyggnader och mark. Nån som ve hur de ligger ungefär? Eller, vad tycker ni är rimligt? Vad har ni lagt? Hur mycket högre än taxeringsvärdet är en lada värd? Eller lägre än taxeringen?

Attis

• -
Re:K/T-värde för ekonomibyggnader å mark?
« Svar #1 skrivet: 26 maj-06 kl 13:27 »
Är du allvarlig?

Väljer du vilket hus du ska köpa efter teoretiska K/T-värden?  :o

/Attis

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 maj-06 kl 13:44 »
Neej. Jag väljer vilket bud som kan vara lämpligt att lägga. Och K/T-värdena är inte teoretiska. De är baserade på faktiska affärer som är gjorda.

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #3 skrivet: 29 maj-06 kl 01:02 »

Är inte det luriga när det gäller gårdar att taxeringsvärdet anges vara (X+Y) hundratusen "varav X hundratusen för bostadshus + tomtmark och X hundratusen för övrigt"? Där "Övrigt" innebär alla uthus och lador. Hur tomtmark definieras vet jag inte men åkermark lär väl inte ingå i alla fall...

Så såg det i alla fall ut på den senaste gården jag tittade på...

Problemet blir att man måste väl reka runt lite med folk för att få en uppfattning om vad mark är värd på olika platser också...

Den gården jag tittade på nu vet jag att det fanns en bonde som var villig att köpa / arrendera mer mark i den byn som det gällde. Men det gick inte så långt som till att jag bjöd på gården - och har därför inte heller tagit reda på vad marken i praktiken var värd.

Annars är det väl ta dit en proffessionell värderare som gäller..?

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 maj-06 kl 11:04 »
Det var 15 år sen jag pysslade med ekvationer.. hur menar du?

Värderare kostar flera tusen, inte värt för ett hus som jag kanske inte ens får..

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #5 skrivet: 07 jun-06 kl 02:44 »
Det var 15 år sen jag pysslade med ekvationer.. hur menar du?

Ok jag skriver av texten:

"Fastigheten är taxerad såsom jordbruksfastighet med typkod 120 till totalt 829 000:-

Av värdet utgör del för bostadshus + tomtmark 430 000:-"

Hoppas det klarnar.

Jag vet att jag tänker lite... stelt ibland. Därav min avatar  :)
« Senast ändrad: 07 jun-06 kl 02:45 av Chaan »

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 jun-06 kl 09:50 »
Nej.. det klarnar inte. Taxeringvärdet på de olika delarna på en gård får man ju alltid som köpare, det var inte det jag undrade. Vad jag vill veta är hur förhållandet mellan taxeringsvärde och försäljningssumma är. Hur många procent högre än taxeringsvärdet brukar det bli för lada resp bete, vall osv? Det beror förstås på var det ligger, vilket skick husen är i osv, men på ett ungefär? Vad har ni för erfarenheter?

manna

• -
« Svar #7 skrivet: 09 jun-06 kl 16:50 »
Jag har bara varit med om att köpa för mindre än taxeringsvärdet.   8)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #8 skrivet: 10 jun-06 kl 02:12 »
Min erfarenhet är alltså att man inte så lätt får veta taxeringsvärde på lador osv.

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 jun-06 kl 11:56 »
Jaha.. vad konstigt. Om inte mäklaren berättar det är det bara att snacka med skattemyndigheten eller inskrivningsmyndigheten som har hand om lagfarter.

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #10 skrivet: 12 jun-06 kl 16:14 »
Jaha.. vad konstigt. Om inte mäklaren berättar det är det bara att snacka med skattemyndigheten eller inskrivningsmyndigheten som har hand om lagfarter.

Ok!

Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 1 användare
Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser