Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Magra getter som inte betar  (läst 3012 gånger)

Caligari

• Dada
    • Östergötland
Magra getter som inte betar
« skrivet: 15 aug-10 kl 22:28 »
Vi har tre dvärggetter (en bock och två getter). På sistone har de två getterna blivit så magra. Under torkan i somras fick de hö eftersom betet tog slut i hagen, men nu när det har börjat växa igen och finns gott om frodigt gräs verkar de inte vilja beta. Hö äter de dock som om det gällde livet (och det kanske det gör?). Båda hade killingar i våras och båda har nyligen brunstat igen. De har inte betett sig annorlunda på något annat sätt, utan allt har varit precis som vanligt, bortsett från att börjar se rätt utmärglade ut. De går alltså inte och gnäller eller hänger eller så. Nu ger vi dem hö både morgon och kväll, och extra havre, men känner oss osäkra på vad som är klokast att göra. Några idéer?
harstorp4.se

Stadsbarn

• Gäst
SV: Magra getter som inte betar
« Svar #1 skrivet: 16 aug-10 kl 07:10 »
Får de mineraler? Har ni Viltsten till dem? Det påverkar deras förmåga att tillgodogöra sig näring.

Lina W

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 16 aug-10 kl 08:06 »
Getter äter helst inte gräs och framför allt inte där de gått förut samma år. PÅ något vis är de rädd för parasiter och äter hellre löv och bark enligt mina erfarenheter.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 16 aug-10 kl 22:33 »
Får de mineraler? Har ni Viltsten till dem? Det påverkar deras förmåga att tillgodogöra sig näring.

De har en saltsten i hagen och de brukar få lite extra mineralgranulat med koppar ihop med hel havre, som tillskott. Nu har vi haft slut på det där extramineralet ett tag. Kan det vara det? Jag ska skaffa mer imorgon!
harstorp4.se

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 16 aug-10 kl 22:34 »
Getter äter helst inte gräs och framför allt inte där de gått förut samma år. PÅ något vis är de rädd för parasiter och äter hellre löv och bark enligt mina erfarenheter.

De älskar gräs och brukar beta riktigt kort i hagen, men de har gått i den ett bra tag och kanske är det därför de inte vill beta mera nu.
harstorp4.se

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 16 aug-10 kl 23:19 »
...tror också på Lina W's teori. Har ni möjlighet att låta hagen vila en längre stund?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 21 aug-10 kl 16:34 »
Om problemet är parasiter på betet, kan Du kanske prova om det passar herrskapet med gräs som vuxit där inga djur gått på ett tag?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Luff

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 21 aug-10 kl 21:45 »
Det vi tycker ser ut som frodigt gräs är oftast rator - dvs gräs som är övergödslat av spillning. Hur stor hage har dom?
//Luff

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #8 skrivet: 22 aug-10 kl 22:15 »
Om getterna har magrat så som Du beskriver det, tycker jag att man bör överväga omedelbar avmaskning med t ex Ivomec (obs! Vissa hundar kan dö av det - om hunden får för sig att äta spillningen från de behandlade getterna).  Du får be Din veterinär om recept.  Detta med avmaskning bör man tänka särskilt över då dvärggetter normalt har mycket lätt för att sätta hull.

Jag skulle föreslå att de får en rejäl röd mineralhink inne hos sig, med fri tillgång på den, och en viltsaltsten, samt en vanlig NaCl-sten, så kan de välja själva vad de vill äta.  Vidare bör man kanske fundera över hur näringsrikt höet är.

Vill Du absolut få upp hullet på dem, så kan Du ge lite korn och betfor utöver havren som kraftfoder, men dvärggetter borde inte behöva det.  En fråga:  Är betet vattensjukt, eller väldigt blött?  Getter gillar inte att få blöta klövar!

Om hagen/betet har rejält utväxt gräs som getterna inte vill äta, kanske det kan vara en idé att gå över det med slåtterbalk eller trimmer, vilket som nu passar bäst.  Så att eventuella parasiter minskar tills Du åter släpper dem i denna hage.

Lycka till!  /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 07 sep-10 kl 09:38 »
Tack för alla kloka svar! Det tog lite tid för mig att återkomma, dock... Nu går i alla fall getterna på nytt bete där de äter och trivs, så antagligen var problemet det som flera föreslog - att de gått för länge i samma hage. Skönt att se dem äta igen!  :)
harstorp4.se

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #10 skrivet: 11 sep-10 kl 22:22 »
 :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 11 sep-10 kl 22:32 »
släng in sly, fäll en asp...........    mina blir jätte glada och äter av bark och blad trots mycket bete !

Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 6 användare
torbjorn, mrnic, fri, fall, Anders Flix, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser