Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  handdriven pärthyvel  (läst 2852 gånger)

huggiådra

handdriven pärthyvel
« skrivet: 15 aug-10 kl 20:33 »
Nån som har erfarenheter av en dylik ?

Lång planka med bett undertill.

H. Håd

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: handdriven pärthyvel
« Svar #1 skrivet: 15 aug-10 kl 20:50 »
Är du säker på att den inte är bortplockad från en motordriven hyvel bara? Låter stört på omöjligt att handhyvla fram takspån. Bättre då att spänta.

TW

• Finland
« Svar #2 skrivet: 16 aug-10 kl 16:43 »
Visst finns det handdrivna pärthyvlar.

En lång vågrät hävstång med hål för ledtappen i ena ändan och hantag för 4 man i andra ändan. Bettet är monterat undertill och så finns det en bock att spänna fast pärtklabben i. Jag har varit med och försökt skära takpärtor med en sådan...... men det är 15 år sedan så jag minns inga detaljer men jag minns att det fungerade.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

huggiådra

« Svar #3 skrivet: 19 aug-10 kl 03:39 »
Jepp TW - just en sån är det frågan om !

Kommer du ihåg hur tung bänken som man lade klabben på var och hur ni spände fast klabben ?

Var bettet ordentligt vasst eller var det farten och tyngden som gjorde jobbet ?

Färskt trä i klabben som ska klyvas väl ?

Lite oklart också vilken väg bettet ska sitta - placerad med bettet mot den tunnare springan mellan bett-planka verkar det inte nappa, men placerad mot den större så verkar det inte heller riktigt funka.

Minsta lilla tips är välkommet också fast du inte kommer ihåg ;)).

TW

• Finland
« Svar #4 skrivet: 19 aug-10 kl 17:50 »
Nej jag minns inte allt.....

Bänken som vi spände fast pärtklabben på bestod av två pålar som stod stadigt fästa i marken och så var det kraftiga snedsträvor mellan dem. Om du skall ha en fristående bock blir det väl att barlasta med 100 eller 200 kilo betong. Ovanpå bänken fanns två uppstående klackar (kan ha varit topparna på pålarna?). I den ena klacken fanns infällt ett järn med vassa tänder. Man hyvlade i riktning mot klacken med tänderna.
Vi lade pärtklabben mellan klackarna och slog fast den så att tänderna gick in i ändträet och slog in en träkil på tvären mellan andra ändan av klabben och klacken utan tänder. Kilen spände klabben mot tänderna. Sedan hyvlade vi.

Virket var nyhugget och färskt. Gubbarna var noga med att hyvla från rätt ända av klabben men om det var från topp mot rot eller tvärtom minns jag inte.

Jag har inget minne alls av hur bettet såg ut eller hur det var vässt.

På en maskindriven pärthyvel är systemet förmodligen det samma så jag svarar på frågorna utgående från vad jag vet om sådanna:
Tall eller asp ger bra pärtvirke efter vad gubbarna säger. Man hyvlar av en rund klabb och vänder den så att restbiten mitt ur klabben blir trekantig.
Bettet skall vara mycket vasst. Slipfas finns bara på en sida och slipfasen skall vara konkav. Om slipfasen är konvex börjar pärthyveln spjälka i stället för att hyvla. Bettet är fastbultat med slipfasen mot springan mellan bettet och hyvelkroppen. Hyvelkroppen är järnskodd i den springan. Pärtorna skall vara jämntjocka och släta och skurna utan våld.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 3 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, johber

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser