Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra eget salt  (läst 13230 gånger)

kkg

• Hälsingland
Göra eget salt
« skrivet: 15 aug-10 kl 11:54 »
Satt och funderade härom dagen på om det går att göra eget salt (som man kan använda till mat) på något vis? Alltså inte kemiskt framställa salt, utan om det går att tillverka på något (enkelt) sätt av det man kan hitta i naturen?

Är det nån som har provat detta?

Pip

• Pip
    • Uppland
SV: Göra eget salt
« Svar #1 skrivet: 15 aug-10 kl 13:24 »
Tja,

Du kan ju fylla en balja med havsvatten och låta det avdunsta/koka av vattnet. Kvar blir då saltet, men det är ju energikrävande att koka vattnet och tar tid att avdunsta på naturlig väg. Men visst går det. Men det krävs MYCKET saltvatten för att få en tesked salt...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 aug-10 kl 14:41 »
Jag var i Salt Lake City en gång. Där är saltproduktion en industri. Man pumpar saltvatten till stora bassänger där vattnet får avdunsta i solen.

Salt Lake City är en skitful och tråkig stad, omgiven av öken och höga berg. Sjön är fascinerande, där finns ett ekosystem som inte finns någon annanstans och tyvärr är rätt hotad av civilisationens framfart.

FågelFenix

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 30 aug-10 kl 23:49 »
ja... nog tror jag att det kostar mer än det smakar att göra eget salt i sverige,,  Både tiden och orken är nog onödig att lägga  :(

/F
Jag kom, jag såg, jag resignerade....

Midvinter

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 31 aug-10 kl 17:03 »
Ifall man absolut inte vill äta salt kanske man kan använda mycket mat från havet istället? Tång, fisk, sjögräs, skaldjur...
Ibland kan det bli saltavlagringar stenar och klippor och liknande, kanske kan skrapas upp?
Is och saltvatten är dessutom ett (intressant) kapitel för sig. Om man kunde ställa en hink havsvatten att frysa ute, sen ta upp isen och låta allt ofruset vatten rinna ut från porerna i isen och ner i hinken. Det vattnet har högre koncentration salt än vanligt havsvatten för is är inte så bra på att hålla salt.

Fast själv föredrar jag att köpa salt än att äta för mycket från havet. Det är så mycket föroreningar där. Slutstation för alla vattendrag från land, mycket skit som dumpas på havsbotten, så mycket båttrafik + att det är helt vanligt och normalt att skeppen bara kastar sina sopor rätt över bord.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Veronica_57

• Ångermanland
    • lomviken.se
« Svar #5 skrivet: 11 sep-10 kl 17:19 »
Ja, det här är väl kanske inte svar på frågan men jag brukar ta färska örter, om man har själv eller köper.
Rosmarin,timjan, basilika etc. kör det i en matberedare med kniv tillsammans med havssalt, ett underbart salt att använda till allt möjligt och som håller sej. (Blir konserverat tack vare saltet)
Veronica_57 ;)
Vera-57
Gård på landet,en kärleksfull man, farmor till en liten super Nowa, och en liten Alva 1 labradorpojke. 1 cairnterrierpojke och 2 katt gubbar,1 skånsk blommehöna, 3 sussexhönor, blandrashönor 1 hedemoratupp, 5 blandrasankor,  och 3 afrikansk dvärggetter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 2 användare
papwe, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser