Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färska hasselnötter...  (läst 8128 gånger)

corona

• -
    • Årbo Gård
Färska hasselnötter...
« skrivet: 14 aug-10 kl 21:21 »
Vi verkar ha mängder av dem här på gården  :o
Vad gör jag med dem som vi inte äter direkt?  ???
"Hundar kommer när man ropar på dom;
Katter tar ett meddelande och återkommer senare"
- Mary Bly

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Färska hasselnötter...
« Svar #1 skrivet: 14 aug-10 kl 21:52 »
Torkar såklart, och för varar sedan torrt och helst mörkt och lite svalt också. Det är bäst att inte skörda för tidigt om du ska lagra dem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

corona

• -
    • Årbo Gård
« Svar #2 skrivet: 14 aug-10 kl 23:37 »
Torkar såklart, och för varar sedan torrt och helst mörkt och lite svalt också. Det är bäst att inte skörda för tidigt om du ska lagra dem.

Hur torkar jag dem?
- Mary Bly

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 15 aug-10 kl 08:42 »
Lägg dem utbredda i ett lager på brickor eller liknande, rör minst varannan dag, gärna varje. Inte solljus, inte för varmt, inte fuktigt. Hasselnötter innehåller ju mycket fett, och uppvärmt fett härsknar snabbare. Torka i ugnen eller så funkar inte, då måste de ätas inom någon vecka.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

corona

• -
    • Årbo Gård
« Svar #4 skrivet: 15 aug-10 kl 09:21 »
Lägg dem utbredda i ett lager på brickor eller liknande, rör minst varannan dag, gärna varje. Inte solljus, inte för varmt, inte fuktigt. Hasselnötter innehåller ju mycket fett, och uppvärmt fett härsknar snabbare. Torka i ugnen eller så funkar inte, då måste de ätas inom någon vecka.

Tusen tack!!!  :D
- Mary Bly

mistel

• -
« Svar #5 skrivet: 15 aug-10 kl 17:39 »
+Man bör kolla efter vivlar under torkningen, det är en liten hyfsat fet liten larv som äter upp innehållet, gnager ett hål ur nöten och gnager sig in i nästa nöt, så alla nötter med hål ska bort + ofta ser man en del larver som krälar som man kan mosa.

corona

• -
    • Årbo Gård
« Svar #6 skrivet: 20 aug-10 kl 21:02 »
Vi hade nog fel klimat i rummet där vi förvarade nötterna...
De möglade  :(
- Mary Bly

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 2 användare
Efwa, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser