Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lättstädat hönshus - tips!  (läst 10510 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Lättstädat hönshus - tips!
« skrivet: 14 aug-10 kl 12:28 »
Halloj! Har nu kollat runt i olika hönshus trådar här på alternativ och fått några tips om hur man håller så rent som möjligt..
Det jag snappat åt mig och ska använda är plastmatta(som man har i badrum) under sittpinnarna så kan man lätt torka av den.

Går det att ha plastmatta på hönshus golvet och en bit upp på väggen också eller blir det massa ohyra under? Tänkte silikona i skarvarna först men sen läser jag i en tråd att det inte är bra att silikona för då trivs ohyra ännu mer??? Sen läser jag att man ska silikona, vad stämmer?

Mer tips om hur man håller rent lätt mottages :D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
SV: Lättstädat hönshus - tips!
« Svar #1 skrivet: 14 aug-10 kl 12:48 »
jag brukar använda en kattspade och plocka upp skiten varje dag, på så sätt så hålls det rent. Nu har jag ju inte så mycket höns men än så länge så har de bara skitat ner på marken.
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 14 aug-10 kl 15:32 »
För att undvika ohyra (röda hönskvalster) så gäller det att ha så lite springor dom kan krypa in i som möjligt. På mitt förra ställe hade jag limmad plastmatta med silikonade skarvar och inte kunde ohyran krypa under där. Dessutom var alla skarvar på väggarna tätade med snickerifog.

Jag kommer att tillämpa samma princip i det nya hönshuset som jag håller på att bygga nu.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 14 aug-10 kl 17:28 »
För att undvika ohyra (röda hönskvalster) så gäller det att ha så lite springor dom kan krypa in i som möjligt. På mitt förra ställe hade jag limmad plastmatta med silikonade skarvar och inte kunde ohyran krypa under där. Dessutom var alla skarvar på väggarna tätade med snickerifog.

Jag kommer att tillämpa samma princip i det nya hönshuset som jag håller på att bygga nu.
Okej tack :D Hörde tvärt om en annan tråd, att silikonade inte var bra då det vart för fuktigt i hönshuset?  ???
Har tänkt rätt mycket på att få ett så lättstädat hönshus som möjligt och kom och tänka på om man skulle kunna ha Järnrör som sittpinnar? blir ju lättstädat och ohyra kan inte klämma sig in i springor?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 14 aug-10 kl 19:13 »
Järnrör är nog rätt kallt att sitta på vintertid för hönsen :-\
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #5 skrivet: 14 aug-10 kl 21:33 »
Järnrör är nog rätt kallt att sitta på vintertid för hönsen :-\
Oj just ja. det tänkte jag inte på..... hmmmmm något plaströr då? det kanske också blir rätt kallt...

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 14 aug-10 kl 21:49 »
säger bara. för halt.. blir svårt att fotfäste för dom.. hade plastpinna i en av kycklongburarna jag har. kycklingaran bara gled ner, dom kunde inte ens sitta kvar en sekund haha

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #7 skrivet: 14 aug-10 kl 22:01 »
säger bara. för halt.. blir svårt att fotfäste för dom.. hade plastpinna i en av kycklongburarna jag har. kycklingaran bara gled ner, dom kunde inte ens sitta kvar en sekund haha
Till och med sånnahära "vågiga" som man typ brukar gräva ned?

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 14 aug-10 kl 22:03 »
Till och med sånnahära "vågiga" som man typ brukar gräva ned?

ingen aning.. menade bara raka rör.. vet inte vad vågiga rör är helelr för den delen :P

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #9 skrivet: 14 aug-10 kl 22:08 »
ingen aning.. menade bara raka rör.. vet inte vad vågiga rör är helelr för den delen :P

hittade ingen bättre bild :P
PS ska trä röret på typ ett hjärnrör så det blir rakt.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 14 aug-10 kl 22:12 »
Sådana pinnar är alldeles för smala för vuxna höns. Till och med dvärgar behöver grövre sittpinnar.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #11 skrivet: 14 aug-10 kl 22:13 »
Sådana pinnar är alldeles för smala för vuxna höns. Till och med dvärgar behöver grövre sittpinnar.
Självklart så ska dem inte vara så tunna, finns ju olika storlekar på sånna rör. men det var den enda bilden jag hittade.

EDIT: detta verkar bli för krångligt xP får luska ut något annat...
« Senast ändrad: 14 aug-10 kl 22:16 av ╚ⓥⓐⓡⓖⓖⓡⓐⓥ╝ ♂ »

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 14 aug-10 kl 22:21 »
Självklart så ska dem inte vara så tunna, finns ju olika storlekar på sånna rör. men det var den enda bilden jag hittade.

EDIT: detta verkar bli för krångligt xP får luska ut något annat...

Naturpinnar, och byta ofta?
Eller blir höns fästa vid sina pinnar och förvirras av täta pinnbyten?
(ja, vad vet jag?)

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #13 skrivet: 14 aug-10 kl 22:36 »
Naturpinnar, och byta ofta?
Eller blir höns fästa vid sina pinnar och förvirras av täta pinnbyten?
(ja, vad vet jag?)
Vill ju ha så fritt från krypin till smådjur som möjligt, därav att jag ej vill ha träpinnar.. man kanske kan måla dem med någon plast färg, eller kleta in hela med silikon xP

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #14 skrivet: 15 aug-10 kl 09:12 »
En bräda med avfasade kanter har ju en förhållandevis slät yta och där finns inte mycket att gömma sig på. Själv använder jag ca 10cm breda plank till de stora tunga raserna och 3-4cm till mindre höns och dvärgar. Jag målar inte då jag tycker de blir lite halare för hönsen att sitta på.

Trä är ju förhållandevis billigt och även om jag inte byter varje år så kan man göra det utan att ruinera sig om man har lust.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 15 aug-10 kl 09:18 »
Vill ju ha så fritt från krypin till smådjur som möjligt, därav att jag ej vill ha träpinnar.. man kanske kan måla dem med någon plast färg, eller kleta in hela med silikon xP

Jag tänkte i min enfald att 'byta ofta' skulle lösa den biten. ???

AK Corall

• Småland
« Svar #16 skrivet: 15 aug-10 kl 09:42 »
Sittpinnarna är väl ett av de minsta problemen i hönshuset tycker jag. Klena trästammar är lätta att få tag på, byta och relativt släta som sagt. Det viktigaste är väl att bygga reden som är lätta att städa bakom, under och i, och att inte ha för många vinklar och vrår där ohyran kan trivas. Vårt hönshus är inrymt i en del av en timrad ladugård med alla de sprickor i träet och gamla insektshål som det innebär och vi har inte haft några problem än. Hönsen har alltid tillgång till färsk mat och vatten och kan gå ute hela dagarna. Höns liksom människor mår (enligt mig) bäst av att inte leva i skyddad verkstad.

Just_me

• Småland
« Svar #17 skrivet: 15 aug-10 kl 19:31 »
Ang silicon eller inte så skulle jag som målarlärling hellre rekomendera våtrumsfog då den är gjord för att motstå fukt :)

Vad gäller pinnar så har vi vanliga natupinnar som vi byter då och då, funkar hur bra som helst!

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #18 skrivet: 15 aug-10 kl 19:39 »
Ang silicon eller inte så skulle jag som målarlärling hellre rekomendera våtrumsfog då den är gjord för att motstå fukt :)
Tack, men blir endå silikon då vi får tag på det gratis.

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #19 skrivet: 15 aug-10 kl 19:46 »

- - - - -

Det var intressant. Men jag undrar då om vanlig våtrumsfog tål så låga temperaturer som det kan bli ibland i ett litet hönshus. Vet du något om det?
« Senast ändrad: 15 aug-10 kl 19:48 av Inga-Karin E »

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 1 användare
Pamilla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser