Jag skulle vilja hävda att 50 000 kr kommer man en bit med.
Vad du kan få är en mindre traktor i riktigt riktigt bra skick; en mindre eller mellanstor traktor med lastare lite redskap.
Vad du inte kan få är fyrhjulsdrift. En traktor med 4wd och lastare kommer sällan på den här sidan 100 000-strecket.
Vad är det för balar du syftar på? Rundbalar av hö och halm är "lätta" och går att lyfta med vilken lastare som helst (men jag föreslår inte att man kör racing på ett gärde och knäcker framaxeln av för mycket guppande). Vi har ett hemmabyggt till Ålö "rörquicke" (
en sådan här lastarmodell). Är det däremot plastade ensilagebalar så är det en annan fråga.
För att putsa betet använder man en betesputs. I någon annan tråd är på alternativ.nu snackades om det (Kellfri betesputs, en rotorknivvariant alltså). En liten traktor, t.ex. MF 135:a, orkar med en tvårotorig (1,8 m). Den kostar ju en stor slant om det nu bara är en hage man ska putsa och begagnatmarknaden är inte bra på dem (en del premiumfabrikat som ändå kostar lika mycket eller mer än Kellfris). Maskinsamverkar med någon granne kanske för att minska kostnaden?
En lastare är bra till mycket saker som man kan behöva lyfta runtom på gården. Du skrev att du ville hantera gödsel så jag antar en lastare behövs. Annars finns det rundbalsspjut för att sätta bak på traktorn - fungerar bra om man bara ska flytta men inte stapla balar (och en rejäl kostnadsbesparing).
Det du bör tänka på vilken traktor det än blir är att om bakdäcken är slitna går det på mycket pengar. Snökedjor är dyra att köpa nya men på en gårdauktion kan de gå riktigt billigt. Men där gäller ju det att man hittar rätt dimension. Så det är ett plus om det ingår. Frontmonterat snöblad är väl rätt ovanligt och kan nog vara lite fixande för att montera dit efterhand, kanske något att skippa om det inte sitter med. Skaffar man ett bakmonterat så fungerar det att skrapa vägar med men en gårdsplan blir problem eftersom man inte kan trycka bort snön. Då kan en snöskopa (stor skopa) för lastaren vara behjälplig.
Du behöver nog en lastare med hydraulisk tilt så skopan/balspjutet kan vinklas. Dessutom så kanske det är svårt att få tag i rundbalsspjut med sådana gamla snabbfästen, finns nog bara hemmabyggen (adaptrar).
Gödselgrep var ju en av de första sakerna lastarna användes till när de uppfanns. Bara inte alla grepen rostat sönder sen dess...
Servostyrning på traktorn är väldigt trevligt att ha när man kör med lastaren och tunga laster. Men i vilket fall krävs det nästan en belastningsvikt men sådan hittar man eller gör själv (oljefat + betong är klassiker).
Traktorer jag tycker är intressanta:
Massey Ferguson 135, 165, 175. Inte 200-serien eller 500-serien (nyare och dyrare än vad man behöver). Men om de har multipower (snabbväxel) så se till att den fungerar, annars avstå från det exemplaret.
Inte Ferguson "grålle" (TE-20). Den fungerar till veteranplöjning med sitt nydanande hydraulsystem för sin tid men för få växlingsalternativ.
FE-35 kanske är lite i underkanten vad gäller motorstyrkan för t.ex. en betesputs om man ska köra i högre gräs. Senare simpelt kallad "35" (de med perkinsmotorn) är lite starkare så man kan komma undan med (135:an är ytterliggare lite starkare).
Volvo BM: Buster 400, Boxer 350, Boxer 600. Inte 650 eller 430.
T2x och T3x serierna samt Teddy 200/210 och Victor 230. De är fina traktorer men sällan utrustade med frontlastare med hydraulisk tilt. Och inte heller någon saktgående lägstaväxel (plus alla är gjorda för att klättras på bakifrån).
Boxrarna har den längsta hjulbasen av dem jag rekommenderade -> lite klumpigare att röra sig runt med men det är ivf en bit ifrån 650 som i min mening är alldeles för stor och tung. 430 är liten och behändig men överprisad tycker jag.
Samtliga av de rekommenderade har bra med växlar utifall du i framtiden kanske vill köra något redskap som måste gå riktigt sakta (läs: höpress).
Andra märken har jag inte så närmare insikt i så jag låter bli att rekommendera/avråda.