Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får i trädgård  (läst 6654 gånger)

mattetillmånga

• Övriga världen
Får i trädgård
« skrivet: 12 aug-10 kl 20:32 »
Jag har en stor gräsmatta med massor av äppelträd som jag med nöd och näppe orkar sköta. Tanken slog mig idag att jag kanske kunde ha får som går där och betar ibland. Har även andra riktiga beten så de skulle inte bara leva på gräsmattegräs om sommarhalvåret. Äter får gräsmatta? Är det skadligt om de får i sig mycket fallfrukt? Vilken ras tror ni lämpar sig bäst? Jag vill ha tysta och snälla får som håller ihop väl. Tänkte mig en liten flock på 3-5 djur. Funderar själv på rya.
Har stall, beteshagar och erfarenhet av får i övrigt. Vill inte ha getter, det har jag testat och de bara rymde  ::)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Får i trädgård
« Svar #1 skrivet: 12 aug-10 kl 20:46 »
Du måste skydda stammarna på äppelträden jättenoga, annars blir de fårmat. Annars är det väl inga problem för dem med gräsmatta emellanåt, om de har annat bete också.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Vilse

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 aug-10 kl 20:53 »
Dom äter gräsmatta,,
min gräsklippare la av för 10 månader sen,,
jag öppnar grinden nattetid ca 1 a 2 nätter per månad,,
men dom har ätit min örtträdgård,,

och lite annat stryker ju med,,stamdskydd är viktigt,,
skulle jag lägga upp nytt hus och trädgård så hade jag idag planerat för at ha så
grönsaksland kunde stängas av med staket och ha fåren som gräsklippare och aldrig ta fram en gräsklippare igen,,dom kliper snyggt och jämnt och gräsmattan ser riktigt prydlig ut,,

Weasel

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 12 aug-10 kl 21:01 »
Våra får har ett äppelträd i sin lilla vinterhage, men det är ingen som rört det. Fläderbusken däremot blev helt renskalad!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

JBF

• Småland
« Svar #4 skrivet: 12 aug-10 kl 21:25 »
Jag har en stor gräsmatta med massor av äppelträd som jag med nöd och näppe orkar sköta. T Vilken ras tror ni lämpar sig bäst? Jag vill ha tysta och snälla får som håller ihop väl. Tänkte mig en liten flock på 3-5 djur.

Jag har äppelträd i hagen, och de har inte rört dem. Däremot är vinbärsbuskarna som hamnade på fel sida av eltråden i stort sett borta... Fullvuxna äppelträd rör de nog absolut inte! Mindre träd skall skyddas nogsamt med stängsel runt.

Gällande ras så har jag bara en favorit  :-[ Roslagsfår är tysta och trevliga, och har en bra flockkänsla! Utrotningshotade är de också!Lätthägnade i 99 fall av 100 verkar det också som. Mina går snällt bakom tre eltrådar med bra ström i!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

flax

• Halland
« Svar #5 skrivet: 12 aug-10 kl 21:31 »
Följande varning är enbart baserad på egna erfarenheter och inte på någon slags absolut sanning, men:

De äter och är på ALLT, och då menar jag ALLT!! Våra ungdjur välter blomlådor (hur når de ens upp?), välter trädgårdsmöbler (plast som trä), bajsar ner altaner, tar planteringar... Detta medför ju att man måste sanera trädgården från allt farligt och giftigt. Starka varningar för gullregn, rhododendron och idegran.

Ha åtminstone detta i åtanke innan du släpper dina får nämre inpå huset. Mer intelligenta raser är påhittigare...
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 12 aug-10 kl 22:52 »
dom äter även upp rabarbern! ;D det gjorde mina när jag släppte dom vid huset.
vinbärsbuskarna,smultronen och björnbären är ett minne blott!
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

Birgit

« Svar #7 skrivet: 13 aug-10 kl 07:21 »
Får kan ge sig på det mesta, men att skydda mot farliga växter? Vi har massor av rhododendron och idegran. Det rör de inte. Lite gullregn äter de, men inte dödliga doser. Kanske bra mot parasiter? Då brukar ju folk trycka i fåren gift utan att fundera på om det är giftigt. Får har bra koll på sådant själva, när de kan välja.
Om de ger sig på frukträdsbark är det på unga träd. Löv äter de gärna, rosenbuskar, vinbär osv. Men det är löven de äter. Lavendel verkar de inte gilla, mina rabarber har de inte rört heller. Däremot pepparrotsbladen.
Jag har inte använt gräsklipparen på hela sommaren, utan haft en tacka med lamm i trädgården! De har inte bajsat på trappan eller dylikt, utan hållit sig bland vegetationen.

samaka

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 13 aug-10 kl 08:25 »
Du måste skydda stammarna på äppelträden jättenoga, annars blir de fårmat. Annars är det väl inga problem för dem med gräsmatta emellanåt, om de har annat bete också.

Flera i tråden skriver ju att de låter bli äppelträden, men mina älskar barken på mina urgamla fina äppelträd, och sticker någon rot fram är de där och totalt skalar av den direkt, så mitt råd är oxå att skydda de träd du är rädd om. Det verkar som sagt bero på vad just dina får har för smakpreferenser om du klarar äppelträden eller inte.

Tommy Alm

• Som naturen - kompromisslös.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 13 aug-10 kl 09:05 »
Håller med samtliga inlägg samt en liten varning att vänja dom vid ens trädgård - de tenderar att vilja gå in även när de inte "får" s.a.s.. Fick 3 st får för en tid sedan - en tacka + 2 lamm och orsaken till gåvan framkom först när jag flyttade dem hem. Förre ägaren sa inget. De hade terroriserat deras trädgård! Blev tvungen att flytta på dem igen till en plats utan synlig trädgård som närmsta granne. De struntade fullständigt i eltråden. De skulle bara in och äta upp alla godsaker - så efter en dag med otaliga besök och fårjakt i trädgården så är dom nu borta på annat lämpligare bete. De brydde sig inte om att vallen de fick beta av hade mycket fint bete. Så tänk efter före ... är mitt råd.
Arbetar och lever för en Vision - lever Min dröm som om den vore sann. Söker efter människor att dela detta med. Långsamt - tålmodigt och med stor iver kommer jag allt närmare ... mitt slutliga mål.

flax

• Halland
« Svar #10 skrivet: 13 aug-10 kl 10:01 »
Precis så blev det för oss! Nu vill dom inte alls gå i sina fina beteshagar, utan rymmer hela tiden för att få vara i trädgården!
Där är det ju så mycket roligare med massor av olika maträtter, saker att välta och hoppa upp på osv...
Utifrån min erfarenhet nu skulle jag aldrig släppa in dom i trädgården.

JBF

• Småland
« Svar #11 skrivet: 13 aug-10 kl 10:20 »
Med ett bra stängsel och väluppfostrade får skall det inte vara problem. Jag har hagar med mycket olika växtlighet.. Och inga problem med rymningar. Mot hoppetackor brukar det dock inte finnas mycket att göra... Men det finns det ju andra trådar om  :)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

flax

• Halland
« Svar #12 skrivet: 13 aug-10 kl 11:03 »
Uppfödaren till mina får har haft lamm som de hittat döda med rhododendrongrenar i munnen, det går alltså ganska snabbt. Så även om det finns folk som har tur med att få ha sina giftiga växter i fred så skulle jag aldrig chansa.

Appropå väluppfostrade får:

Ha i minne att dessa djur inte är hundar, de är urkassa på tillsägelser och tillrättavisningar!  ::)

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 16 aug-10 kl 11:42 »
Jag slår hela gräsområdet runt huset med lie varje år. Något år har vi släppt upp några av fåren att efterbeta. Våra är dock glada i bark av olika slag så äppelträden brukar det vara ide att säkra upp. Hade några vinbärsbuskar bakom huset för länge sen men de blev uppätna samma med rabarber. Men nåt som våra får är som tokiga i det är granbark. Här har vi problem med att granar fröar o slår rot hela tiden i hagarna så att fåren ger sig på dessa "ogrästräd" tycker jag är jättebra.  Man får visserligen såga ner de torra pinnarna som står kvar men gärna det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser