Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  klövproblem  (läst 4698 gånger)

lantrasuppfödare

• Gäst
klövproblem
« skrivet: 25 maj-06 kl 15:10 »
Igårkväll upptäckte vi att en tacka haltade på ena frambenet.
Vi upptäckte då en spricka ngn cm upp på klöven sånär raktöver över den.

Vi satte klöven i jodopaxlösning en stund och jag sköljde med en spruta och även tog en tandborste och skrubbade för att rengöra ifrån smuts.

När jag tittade idag lite närmare så vid tryck kommer iallafall inget var eller så och är inte svullet.

Hur går man vidare nu? Någon som vet hur man behandlar det?
Enbart vetrinärsgöra eller?

gimskogen

• gimskogen.se
Re:klövproblem
« Svar #1 skrivet: 26 maj-06 kl 08:35 »
Är klöven förvuxen?
behöver det verkas?

Om klöven är förvuxen så viker den sig ofta in under sulan och i bland så gården av i tån...
precis som när vi obland kan bryta en tånagel så gör det ont...
man verkar då bort så mycket man vågar - pecis som du gör mer din tå... så att det inte bänder i klöven när fåret går...

DEt är vanligare än man tror att fåren får som fickor i vitalinjen i klövarna.... då trampar de ner massa smuts och får ont...

Jag brukar behandla genom att verka bort ihålig heten och man kan gärna bortsta med en tandborste och trätjära... - som är mycket bra till klövar och andra sår då det är uttorkande och bakterie dödande..  

det är ju viktigt att känna på själva benet om de är svullet och varmt eller om problemet är i klöven...

Får kan ju även få klövböld...

Men jag tror som sagt att vanligaste orsaken till hälta är förvuxna klövar ... eller i bland mastit...i juvret...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Henning

« Svar #2 skrivet: 26 maj-06 kl 13:04 »
Hej Lantrasuppfödare,
Bra svar du fick av gimskogen. Det är ju ibland lurigt att veta om ett fynd som man gör är den verkliga orsaken till ett symtom eller om det är ett sk bifynd. kolla tempen på tackan så att den inte är förhöjd. Annars kan du nog avvakta. Det kan ta ngn vecka innan du ser åt vilket håll det går.
Utspädd jodlösning kan vara bra att tvätta smutsiga, ytliga sår. Använd det dock inte i öppna eller djupa skador. Det dödar förvisso bakterier men skadar även kroppens celler och gör att läkningen kan försvåras. Det är ett oskick när folk häller jod eller andra desinfektionsmedel i öppna sår på djur. Man gör ju inte det på sig själv. Det bästa för sårtvätt är fysiologisk koksaltlösning i andra hand rent vatten. Ta inte det här som kritik för din klövtvätt, där kan det vara befogat men inte på klippskador i huden eller liknande.
Ska bli ntressant att höra hur det går för "halta Lotta". Ge henne en klapp från mig.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 26 maj-06 kl 13:15 »
Vi upptäckte då en spricka ngn cm upp på klöven sånär raktöver över den.

Bild ?  intressant att få se vad du menar.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

lantrasuppfödare

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 maj-06 kl 20:45 »
Tack tack för svaren!

glömde att tillägga att jag verkar klövarna med jämna mellanrum så det beror inte på det. det var gjort nyss o såg bra ut. Så hon måste gått på ngt i skogen, de hppar omkring som bergsgetter de galningarna....

Det var bra sagt om jodopaxen....tänkvärt!

benet är kollat flera gånger och är inte svullet el varmt. Vilken temp är normalt för får?

Igår så haltade hon inte, inte idag heller. Sprickan är inte så lätt att förklara såklart med ord :-\ men jag upptäckte den nog med en gång eftersom den idag är torr och glipar inte särskilt! förstår ni ??? så badet gjorde den iallafall kanske fri från smuts? tror jag nu.

Ska lägga på tjära som skydd som ni gav tips på och hålla koll på klöven ofta.

Bra är att Grynet är så tam o go att jag får pyssla utan bekymmer med henne.

Henning

« Svar #5 skrivet: 29 maj-06 kl 00:04 »
Normaltemp på får 38-39 lamm ofta en halv grad mer. Tempen går lätt upp några tiondelar om det blir stress i samband med infångandet. Har tempen passerat 40 är det säkerligen tecken på en infektion som hela kroppen håller på att bekämpa. Det låter bra att hältan inte syns nu. Det kan mycket väl handla om en lindrig vrickning som håller på att läka.  :)

lantrasuppfödare

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 29 maj-06 kl 20:58 »
Hej igen!

Febern är kollad 39.7. Ingen hälta heller nu. Sprickan som glipar lite när hon går ser ger ingen vätska el att benet är svullet.

Är det okey då att lägga på trätjäran? Tänkte om det var dumt om trätjäran kommer in i sprickan el?

Henning

« Svar #7 skrivet: 31 maj-06 kl 10:35 »
Fint att hältan är borta. Jag skulle inte färsöka få in trätjära i en spricka. Låt tiden verka. Håll rent bara. Antar att hon är ute i gröngräset och ganska rent i omgivningen.

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #8 skrivet: 05 jun-06 kl 09:04 »
Hej!
För några år sedan hade jag problem med klövröta och att det blev som nån skrev, klövarna växte fort och tårna gick liksom av. Jag verkade ner klövarna och sprejade på med ett blått spray från LG-produkter! (LG-produkter i Sölvesborg). Kanonbra!! Tackorna slutade halta efter en dag och det läkte fint och sen dess har jag inte haft problem med det!

Min hovslagare har oxå köpt det och använder det flitigt till hovar med bärrandsröta (även det har jag haft problem med och fått bukt med  ;D).

Lycka till!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 05 jun-06 kl 13:01 »
sprejade på med ett blått spray från LG-produkter! (LG-produkter i Sölvesborg).

Blå spray ?
Vad innehöll den ?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #10 skrivet: 05 jun-06 kl 13:16 »
Vet inte vad den innehåller, men kolla här:

http://lgprodukter.se/product_info.php?cPath=34_218_219&products_id=1492

Kan gå ut till stallet och kolla på flaskan om du vill?

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 4 användare
Lilla i, karsan, Frida Lomi, William

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser