Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tomatfråga  (läst 5018 gånger)

Jojje

• Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
Tomatfråga
« skrivet: 25 maj-06 kl 09:17 »
Hej!

Jag har just flyttat till Skattungbyn i Orsa kommun, norra Dalarna.
Är det någon som vet vilken odlingszon detta är?
När vågar man sätta ut tomaterna?
Det var bara +3 i morse och jag är rädd för nattfrosten.

Glinda

• " Lev livet leende! "
Re:Tomatfråga
« Svar #1 skrivet: 25 maj-06 kl 10:16 »
Hej.

Odlingszon ca V-VI.

Här finns allt som är värt å veta om tomater....

http://www.tomatklubben.se/

/G

'Mod är att följa sitt hjärta'

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #2 skrivet: 25 maj-06 kl 12:08 »
Tänk också på att odlingszoner kan variera en hel del inom trädgården. Sätt tomaterna i skyddat, soligt läge - men inte ännu, jag bor i zon 1 och här (jag bor vid kusten) kan frosten komma en bit in i juni... så jag väntar allt ett tag till innan tomaterna får komma ut på friland.
Höns, stickning och pelargoner

hönstanten

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 maj-06 kl 18:21 »
Lyllos Yrian o bo i zon 1....tänk vad mycket roligt man skulle kunna odla...*drömmer*

Suresh

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 maj-06 kl 18:52 »
Lyllos Yrian o bo i zon 1....tänk vad mycket roligt man skulle kunna odla...*drömmer*

Jag som är född och uppvuxen på gränsen till zon VII kan bara instämma. En livslång dröm efter värme har nu fått mig att landa i zon III-IV + växthus.

(Lägg märke till att jag var tvungen att lägga till III trots att den zonen egentligen börjar en mil norr om mig...)

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 25 maj-06 kl 19:25 »
Tänk också på att odlingszoner kan variera en hel del inom trädgården. Sätt tomaterna i skyddat, soligt läge - men inte ännu, jag bor i zon 1 och här (jag bor vid kusten) kan frosten komma en bit in i juni... så jag väntar allt ett tag till innan tomaterna får komma ut på friland.

Jag som också bor i zon 1 har haft ca 100 tomatplantor ute nu sen början på Maj och dom mår fin-fint. Ska inte skryta för mycket för då kommer det väl ett bakslag ...  :(

Men ... det är stor skillad inom varje zon som sagt. Skånes västkust här ... förra året flyttade tomaterna ut (i krukor = jag är en fegis) den 18:e april och det gick bra. Men det var nog att utmana ödet, dessutom växer dom inte speciellt mycket så länge det är kallt, sätter man ut senare växer de i regel ikapp innan sommaren knappt börjat.

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 25 maj-06 kl 19:28 »
De som påstå sig veta nåt om väder och klimat säger att om det kommer några "järnnätter" så kommer de i samband med fullmånen nu i slutet på maj.

Jag har dålig koll just för tillfället eftersom jag vattnat min termoneter en gång för mycket tydligen ...   :-[

Annars ta en titt på www.temperatur.nu så kan ni se lite data för hur tempen varierat den senaste tiden och till nästa år kan dete ju vara en bra referens, även om det variera år från år såklart.

Dinkanesh

• Dinkanesh blogg
« Svar #7 skrivet: 25 maj-06 kl 22:23 »
Bor också i zon 1...eller om det kanske är 2 nu när vi flyttat. *funderar*
Ja, hur som så satte jag ut mina fina tomatplantor för nån vecka sen då det var över 20 grader och kändes som riktig sommar.
För några dagar sen stod termometern på -0,9 och alla plantorna hade gått åt.  :'(
Det var bara ren flax att alla inte fått plats ute.
Så det är nog smart att vänta ännu en stund med att flytta ut de frosthatande små plantorna.
Ensamstående tvåbarnsmamma!
Hanna 2005
Morgan 2007  Njuter av den underbara sommaren!

Suresh

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 maj-06 kl 10:40 »
Att odla i skåne måste vara som att köra cykel med stödhjul...

Jojje

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 26 maj-06 kl 17:44 »
Jag tackar för era svar. Måste väl lugna mig lite innan tomaterna kommer ut.
Har roat mig med att så tagetes inne så länge. De kommer att göra sig i landen.

Vitis

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 28 maj-06 kl 00:45 »
Att odla i skåne måste vara som att köra cykel med stödhjul...

Trehjuling med stödhjul.

Suresh

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 28 maj-06 kl 02:11 »
Självinsikt! Så vackert!

Johan1

« Svar #12 skrivet: 28 maj-06 kl 19:27 »
Järnnätterna gäller nog inte zon1 utan längre norrut, har aldrig hört att haft minus i juni, fast jag är nog en av de som bor längst söderut(ca en mil till trelleborg)

sussa

• odlar, odlar och odlar!
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 29 maj-06 kl 11:35 »
Tänkte bara kommentera läget lite, här strax norr om vänern: Järnnätterna ska inträffa här  nu sista veckan i maj eller första veckan i juni om det är klart väder. Jag var lite orolig igår kväll då det kröp ned på termometern på kvällen men det blev ingen frost. Efter nästa vecka= ingen natt frost och då ska ALLA mina tomater ut ut...
Lycka till med tomatodlingen i sommar
/Sussa
Efter regn kommer sol :)

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
« Svar #14 skrivet: 31 maj-06 kl 01:58 »
Hej!

Sista frosten brukar komma omkring 4-7 juni i Mora, så någon stans däromkring borde det vara. Jag skulle vänta, om växthus el liknande saknas.

*lina
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Jojje

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 04 jun-06 kl 23:57 »
Experterna, dvs de som bott här länge säger att först efter fullmåne kan jag sätta ut tomaterna. Hemskt vad lång tid det tar!

Suresh

• Gäst
Järnnätter
« Svar #16 skrivet: 07 jun-06 kl 05:38 »
I natt var det frost i sjuhärad.

Skall bli intressant att se om squashen överlever det här (glömde lägga på fiberduken)

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
Re:Tomatfråga o frost
« Svar #17 skrivet: 07 jun-06 kl 12:56 »
hej
Hade haft frost inatt enligt termometern. Det hade varit -0,5 som lägst. Tomaterna har jag satt ut i hinkar som står efter husgrunden. När jag gick förbi dem imorse såg det ut som om de klarat sig. Jag bor i Falun. Detta var kanske sista frostnatten. Förra våren var sista frost 8 juni.
kan själv

Suresh

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 27 jun-06 kl 16:02 »
Burr...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #19 skrivet: 27 jun-06 kl 19:16 »
Burr...

Kan man lugnt säga...frost i slutet av Juni??
Härnere har vi haft så mycket som 28 grader varmt de sista veckorna..hua för att bo så långt norrut :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

612 gäster, 3 användare
Bokohammare, beekeepern, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser