Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som har Bertes dinkelmjöl hemma?  (läst 2395 gånger)

Anso1971

• Dalarna
Någon som har Bertes dinkelmjöl hemma?
« skrivet: 24 maj-06 kl 22:07 »
Var på COOP idag och såg ett recept på baksidan av ett dinkelmjölpaket, och tänkte att jag skulle baka detta. Köpte jäst men INTE mjöl eftersom jag hade det hemma redan. Väl hemma ser jag att det receptet inte finns på mitt mjölpaket. Det var ett dinkelbröd som skulle jäsa över natten och sedan blanda i ytterligare mjöl mm dagen därpå. Vill ha receptet NU!
Någon som kan hjälpa mig?
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Anso1971

• Dalarna
Re:Någon som har Bertes dinkelmjöl hemma?
« Svar #1 skrivet: 24 maj-06 kl 22:18 »
Har redan hittat (de hade en hemsida ju...så praktiskt!)
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 24 maj-06 kl 23:12 »
Kan vi andra också få se? ;)

Anso1971

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 27 maj-06 kl 23:37 »
Här:
http://www.berteqvarn.se/

Klicka på "från sådd till kaka" och välj sedan recept. Finns massor.

Jag hade frukostgäster i tordags och ville bjuda på dinkelbröd. Men jag vet inte vad den lilla klunsen deg som jäst över natten egentligen tillförde. Nästa gång skippar jag nog den varianten.

Men det var gott.

Bjöd även på kladdkaka:

50 gram smör smältes och blandas med ½ dl rapsolja.
2 ägg och 1½ dl strösocker vispas pösigt, 1½ dl råsocker tillsättes. Vispa en kort stund till och blanda med smör/olja.

Blanda 2½ dl dinkelmjöl (jag kör alltid Berte Qvarns fullkorn) med 4 msk kakao och 1 tsk vaniljsocker.

Rör ner mjölblandningen i äggsmeten.

Häll ner smeten i en smord och bröad form, antingen en lite lägre tex pajform, som kan ställas direkt på bordet och som tål att man skär bitar med en kniv, eller en form med löstagbar kant. (ca 21 cm i diameter)

Grädda 20 min 200 grader. Grädda hellre lite för kort tid än för lång, kakan SKA vara kladdig.

Till detta serverade jag i torsdags svenska jordgubbar i skivor och vispad grädde.

Vi är ett gäng mammor som träffas varje torsdag morgon och äter frukost ihop vid 9-tiden. Mycket trevligt! Det bli alltid lång frukost med mycket gott pålägg, och nästan alltid efterrätt....Vi brukar sitta vid bordet i ett par timmar och äta och prata.

Jag tänkte sluta äta kaffebröd men...det går inte så bra. Jag tröstar mig med att min hemmagjorda dinkelkaka med råsocker åtminstone är ett bättre alternativ än ballerinakakor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1664 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser