Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om Maran  (läst 1907 gånger)

hursomhelst

• Småland
Frågor om Maran
« skrivet: 09 aug-10 kl 23:55 »
Är lite intresserad av maran.

Lägger alla maraner dessa RIKTGT bruna äggem, tegelbrun/röda??

Hur är dom till att värpa?

Nåt annat ni vill berätta om rasen??

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Frågor om Maran
« Svar #1 skrivet: 10 aug-10 kl 00:12 »
Vissa maraner lägger mörka och vissa lite ljusare..
Speciellt den gökfärgade lägger rätt så ljusa, fast finns även dem med mörka.
Mina värpte ca 1 ägg varje dag i våras.

Vad jag har upplevt och vad andra har berättat är att dem gökfärgade marantupparna lätt kan bli aggressiva... fast kanske bara har haft otur..
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

hursomhelst

• Småland
« Svar #2 skrivet: 10 aug-10 kl 00:25 »
Ja några ilskna jäkla tuppar vill vi INTE ha...

Men skulle vara kul å ha några höns som lägger bruna fina stora och många ägg  ;D

Iaf ha ett par maranhönor som kan lägga sådana underbart vackra ägg till mig...

Nån som har ett par sådana värpfärdiga över????

Nina K

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 10 aug-10 kl 01:03 »
Svart kopparmaran lägger mörka röda ägg (tegelfärgade  ;) ). Vi har både Koppar och gökfärgade maraner och maranblandisar. Våra gökfärgade lägger mörka bruna ägg. Endel får lite prickiga. Båda lägger ett ägg var dag i stort sätt, om de inte är sura.

Maran tuppar är inget mot en stridshöns tupp tycker jag. Hur många gånger jag nästan blev nockad och riven av de vi hadde innan de hamna i grytan. Våran maranblandis tupp är jättelungn och flyger inte iväg så fort vi kommer nära. Han är även bra med hönona, inte våldsam.

Vi lägger mycket tid på tuppar när de är små/unga för att få dem lungna och lätthanterliga. Jag skulle rekomendera att man skaffar en ung tupp, lägga lite tid på att få honom van vid att bli rörd och hanterad. Oavsett ras så kan i stort sett vilken tupp som hels bli en psykopat >:D Jag rekomendera maraner, tycker båda är bra värpare och skön ras.
« Senast ändrad: 10 aug-10 kl 01:08 av Nina K »

rackarns

• Närke
« Svar #4 skrivet: 10 aug-10 kl 09:48 »
Vill bara säga att min Marantupp är den goaste i hela lagårn. Han är så himla snäll och tam och kommer alltid fram och ska vara med vad man än hålls med. Har inte haft någon tidigare marantupp heller som varit aggro.
Fast då har jag bara haft svart/koppar och inte gökfärgade i och för sig.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #5 skrivet: 10 aug-10 kl 16:35 »
Vi lägger mycket tid på tuppar när de är små/unga för att få dem lungna och lätthanterliga. Jag skulle rekomendera att man skaffar en ung tupp, lägga lite tid på att få honom van vid att bli rörd och hanterad. Oavsett ras så kan i stort sett vilken tupp som hels bli en psykopat >:D Jag rekomendera maraner, tycker båda är bra värpare och skön ras.
Jag gjorde samma sak, hade två marantuppar (gökfärgade) som vi tog hand om sen unga (den ena som kyckling), väljde dem vid händer, att man lyfte dem,klappade dem m.m  och båda två vart aggressiva, dock så vart den ena mycket värre än den andra....

Ska finnas någon tråd här på forumet om aggressiva tuppar, där står det några inlägg om gökfärgad maran..
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 2 användare
Tiomilaskogen, enetkarin

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser