Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fallfrukt  (läst 4040 gånger)

carinalil

• Småland
    • Kackelsidan
Fallfrukt
« skrivet: 09 aug-10 kl 22:18 »
Har en fundering ang fallfrukt- det trillar ner massor med äpplen som är halvmogna och jag slängde in lite till domö- tyckte de blev lösa i magen av det så det har jag slutat med- hur gör ni med fallfrukt som är frisk- inget ruttet eller skämt såklart...om ni ger- hur mkt och av vad? äpple? päron? plommon?
Stora höns: Orpington: gul,Skånska blommehöns
Fransk Vädurskaniner

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Fallfrukt
« Svar #1 skrivet: 09 aug-10 kl 22:35 »
Mina är frigående där det finns flera fruktträd och bärbuskar, äpple, päron, körsbär, fläder, krusbär, vinbär. De äter av alla, men inte jättemycket. Har inte märkt av några dåliga magar. Där är iofs inte så mycket fallfrukt än.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

carinalil

• Småland
    • Kackelsidan
« Svar #2 skrivet: 10 aug-10 kl 16:42 »
det blit nog annorlunda när man slänger in i en hönsgård-vi har en kull halvvuxna rävungar med hona som bor 500m från hönsgården så jag kan inte ha de lösa ute tyvärr...
Fransk Vädurskaniner

MrsB

• Småland
« Svar #3 skrivet: 10 aug-10 kl 18:34 »
Har gett mina höns fallfrukt av äpple i många år. Inte av dessa äpplen som trillar ner nu utan när de är nästan mogna och mogna. De äter med förtjusning och blir aldrig dåliga i magen. Däremot päron försöker jag begränsa eftersom de blir lite lösare i magen än normalt. Men för det mesta äter de bara lite itaget utom när säsongen börjar för mogen fallfrukt ;D då kan de sätta i sig enorma mängder. Vinbär som är lite övermogna för att frysa in gillar de också utan att bli dåliga i magen. Gissar att om de äter omogna äpplen (så kallat kart) så blir nog inte magen så glad

carinalil

• Småland
    • Kackelsidan
« Svar #4 skrivet: 11 aug-10 kl 08:55 »
nej det har du rätt i- de jag gav hönsen var gröna och omogna..okej då får de vänta tills de blir mogna :-)
Fransk Vädurskaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 3 användare
Själv är bäste dräng, addebadde, Soffpotatis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser