Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utfällningar från metallock?  (läst 1952 gånger)

klura

Utfällningar från metallock?
« skrivet: 09 aug-10 kl 20:06 »
Hej!

Jag har en fråga ang metallock.

De lock jag har (sprillans nya från en biodlarfirma) är inte helt behandlade på insidan, utan innehållet kommer komma i kontakt med metallen. Bör jag använda dessa lock till inläggningar, sylt, marmelad etc, eller är det olämpligt?

Vad tror ni?

Har googlat men inte hittat något, så jag är tacksam för svar.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Utfällningar från metallock?
« Svar #1 skrivet: 09 aug-10 kl 20:25 »
Riktigt sura inläggningar kan nog göra att det rostar kraftigt, men i rimliga mängder ska inte det vara farligt. Det lär ju inte vara bly i locken  ;).

Jag har ibland fått lite rost i burkar med mjölksyrat, om burkarna varit lite gamla (dvs inte innehållet, utan själva burken, återanvänder MÅNGA gånger). Upplevde inga smakförändringar, och jag lever än...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

klura

« Svar #2 skrivet: 09 aug-10 kl 20:59 »
Hoppas du har rätt! :D

Vet inte vad det är för metall i locken, men de är lätta och det går att fästa en magnet på dem.

Jag kommer bara ha sura saker i burkarna, ättiksinläggningar typ, och marmelad.

Hursomhelst känns det trist att sväva i ovisshet, hade tänkt sälja lite div hopkok och då vill jag vara helt säker om det är ok.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 09 aug-10 kl 22:13 »
Men ring till dem du köpte burkarna av, de måste ju veta, eller kunna hänvisa till tillverkare.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 09 aug-10 kl 22:35 »
Om en magnet fäster på dem så är det säkerligen stål. Om det är rostfritt (de flesta rostfria stål är omagnetiska, men det finns undantag) så är det definitivt ingen fara. Rör det sig om vanlig stålplåt så har den säkert någon slags ytbehandling. Om den är förzinkad, så är det inte bra att låta den komma i kontakt med sura matvaror eftersom det fälls ut ohälsosamma zinkföreningar. Är den däremot förtennad så går det bra.

gurra_58

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 10 aug-10 kl 13:45 »
Det går alldeles utmärkt att använda dom gamla locken om dom i övrigt är hela.Vi har tillverkat
livsmedel i många år och vet att du även kan återanvända använda lock ett par gånger om gängorna är hela

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser