Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ålder för att tidigast skilja påfågelkycklingar från mamman?  (läst 1157 gånger)

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
I år har vi fått lite fler påfåglar än vi räknat med. Den äldre honan kom fram med fyra fina kycklingar i början av sommaren, vilket gjorde oss glada då hon bara en klarats i livet tidigare två år hon ruvat.

Men så kom även hennes tvååriga dotter fram med fyra till för några veckor sedan, vilket vi inte alls räknat med.

Vi vet ju att kycklingarna håller sig till mamman ett år om de får. Vårt problem är att elva påfåglar har vi inte riktigt plats för under vintern.

En kull skulle vi nog kunna trycka in, men inte båda om de ska leva ett ok någorlunda stressfritt liv.

Vi står då inför alternativen att sälja kycklingarna från den tidigare kullen under senhösten då de är ca 4,5 mån gamla, eller försöka sälja den yngre hönan MED sina kycklingar. (Eller äta upp dem vilket inte känns så kul.)

Vad tror ni om det hela?

Bos Maria

  • Inlägg: 199
  • Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
Jag antar att du kommit på någon lösning eftersom det var ett tag sedan inlägget. Jag är själv alldeles ny på påfåglar, men känner spontant att jag nog försökt sälja höna med ungar. Är nyfiken på hur du löste det.
 :)
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
Jag har försökt sälja den yngre hönan med ungar, men inte lyckats. Däremot har jag sålt två från den äldre kullen, de är nästan lika stora som sin mamma nu och bara två av dem får plats under hennes vingar ändå, så vi bestämde att det var bättre att de fick flytta hemifrån i förtid än hamna i grytan vilket riskerar att bli fallet med de andra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser