Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Önskar tips på hönsraser som värper riktigt bra  (läst 44464 gånger)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
Önskar tips på hönsraser som värper riktigt bra
« skrivet: 09 aug-10 kl 12:23 »
Jag har skaffat lite olika hönsraser nu under året efter många års längtan. Har valt efter vilka jag tyckt varit vackra och som fått goda rekommendationer för att de är en trevlig ras. Men för att få in lite intäkter än bara kostnader vill jag sälja lite mer ägg. Ska jag då satsa på som jag förstått är värphybrider som till exempel brun Derco? Lohman är väl också något liknande? Som enligt en hönsägare skulle äta mindre men värpa lika mycket som Derco. Tycker inte att de raserna ser så fina ut men kanske en vanesak... Men sen har jag läst att Isbar värper mycket och de såg fina ut. I hönsrasboken ska Australatorps och Leghorn värpa mkt med...

Tacksam för råd om hönsraser som värper mycket och samtidigt är trevliga och fina. Roligt om äggen är lite annorlunda med.

Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Önskar tips på hönsraser som värper riktigt bra
« Svar #1 skrivet: 09 aug-10 kl 12:27 »
Appenzeller spetshättad säger jag! :D De är både vackra och värper bra! Stora kritvita ägg! Isbar som du nämnt är också duktiga värpare. De lägger gröna stora ägg.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Brokullen

• Dalsland
« Svar #2 skrivet: 09 aug-10 kl 12:28 »
Kan rekomendera skånsk Blome,riktigt trevliga hönor som värper bra.Mina lägger lika många ägg som mina Bovans som är en hybrid men inte lika trevliga till sättet.
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #3 skrivet: 09 aug-10 kl 12:59 »
Legbar och Tyska Sperber värper kanon.  ;)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 09 aug-10 kl 13:28 »
Japp Isbar värper bra men oxå silkes tyckte jag o dom är vackra som bara den .
Brun Bovan hade jag o den la som f*n o var jätte trevlig gosehöna.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

johe71

« Svar #5 skrivet: 09 aug-10 kl 13:31 »
en bra hybrid värper, under rätt förutsättningar, 330-340 ägg per år.
blomme värper, enligt den listan, 140 ägg per år

Kan rekomendera skånsk Blome,riktigt trevliga hönor som värper bra.Mina lägger lika många ägg som mina Bovans som är en hybrid men inte lika trevliga till sättet.

vilket visar att det är minst lika viktigt med miljö som med gener :)

för att en hybrid ska komma upp i 300+ ägg per år så ska det vara rätt förutsättningar, ljusprogrammet måste vara rätt (dvs man får inte ge dem något dagsljus, utan dagslängden ska noga styras av med timer, dagarna ska hela tiden bli lite lite längre... annars tar hybriderna, precis som "vanliga" höns en paus när dagarna blir kortare), maten måste vara rätt anpassad (tittar man på hemsidorna hos de som producerar hybrider så har de väldigt exakta anvisningar hur fodret ska anpassas efter hönans ålder för att ge maximal avkastning)...

precis som Linkoso så skulle jag rekommendera Appenzeller, citat från en sida på nätet "Appenzeller spetshättad var från början en produktionsras. Den ansågs som en mycket bra värpras och en bra värpras är den fortfarande, även rasens värpförmåga nu är sämre jämfört med tidigare. Som ekonomisk ras för äggproduktion i större skala slogs den dock ut på 1960-talet, genom framavlandet av de så kallade värphybriderna."

De är relativt små (1,4-1,6kg) och underhållsbehovet av foder blir givetvis mindre för en liten höna än för en stor höna (och alltså billigare per ägg), men trots sin "litenhet" så värper de ägg på 50-55 gram, de har också (enligt litteraturen) sämre utvecklad ruvlust (och när de inte vill ruva så lägger de ägg... och det är ju bra för äggproduktionen och kostnaden per ägg :))

fokuserar man på äggproduktion så är det även av intresse att föryngra flocken, för en höna värper färre ägg per år ju äldre hon blir (det är en av anledningarna till att stora producenter rensar ur hela sin flock när det är dags för dem att rugga)

och givetvis är fodersammansättningen viktigt så att hönan för i sig allt den behöver, och då framför allt de två aminosyrorna metionin och lysin, som har stor påverkan på äggproduktionen.

att välja en ras framför en hybrid har också sina fördelar, hybrider (precis som F1-grönsaker) är inte "sortäkta", dvs man får inte med säkerhet samma egenskaper hos avkomman som hos föräldrarna. Väljer man en ras så kan man kläcka fram avkommor själv (endera genom ruvning eller maskin, väljer man en ras med liten ruvlust är maskin ett vettigt alternativ)
« Senast ändrad: 29 aug-13 kl 19:16 av Sirpa »

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 09 aug-10 kl 13:56 »
att välja en ras framför en hybrid har också sina fördelar, hybrider (precis som F1-grönsaker) är inte "sortäkta", dvs man får inte med säkerhet samma egenskaper hos avkomman som hos föräldrarna. Väljer man en ras så kan man kläcka fram avkommor själv (endera genom ruvning eller maskin, väljer man en ras med liten ruvlust är maskin ett vettigt alternativ)
En annan fördel med en ras är att det är lättare att sälja avelsägg och kycklingar, vilket förbättrar ekonomin på djurhållningen. Om man inte vill och har möjlighet att hålla hönsen i stall som regleras optimalt och att ge specialfoder till hönsen, så kan renrasig höns tom vara bättre än hybriderna, givet att de får samma förutsättningar.

Hönor som är frigående kan hitta mycket mat själva, de får en gulare och smakrikare gula och jag och många andra tycker att det är ett trevligare sätt att hålla höns på.

Om man inte vill ha kläckmaskin, men vill låta en höna ruva fram några kycklingar om året, så kan man välja att ha en eller två hönor av en ruvvillig ras, och resten av den rasen som lägger många ägg, men som kanske inte är särskilt ruvvillig. Väljer man raser med olika äggfärg kan man ändå få fram rasrena djur, om man bara har tupp av den rasen. De ruvvilliga hönornas ägg äter man upp, och så ger man dem ägg av den andra rasen att ruva.

Silveruddsraserna, som är utvecklade i Sverige, är väldigt bra. Själv har jag Isbar och Fiftyfive Flowery (brukar förkortas FFF). Lägger många ägg (även om mina är kläckta under försommaren, så just mina har inte börjat lägga än), är duktiga fodersökare, aktiva och lite avvaktande till kontakt med människor, men inte överdrivet flaxiga eller stirriga. Vackra fåglar, men de är rätt små, så man får inte ut mycket kött när man slaktar överskottstuppar.

Det finns flera kombinationsraser, som både värper bra och blir ganska stora, så att man kan få en ordentlig middag på dem. De äter ju lite mer än de lättare raserna, men flera är väl anpassade till självhushållning och hittar mat själva ute, de växer och lägger ägg ok på mindre foder och man kan använda mer spannmål, än vissa stora raser och broilers, som kräver mer koncentrerat foder för att växa bra.

Jag kan inte så mycket om dessa raser, men det finns flera trådar om dem. Australorp tycker jag verkar trevligt, funderar på att ha dem i framtiden.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Vurre

« Svar #7 skrivet: 09 aug-10 kl 17:48 »
Ska du sälja ägg är värphybrider det bästa. Jag har bland annat hybrider och satan så de värper! Små är de, så mycket mat av hönan blir det inte när man stoppar henne i grytan men goda ändå och som sagt, de kan det där med att värpa. Även om du inte driver dem vetenskapligt är de överlägsna äggläggare. Jag köper mina som unghöns, ca 17 veckor, för 40 kr styck ex moms.
snus? vad är priset på en pris?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 09 aug-10 kl 22:40 »
Johan P säljer isbar, han bor typ utanför Höör om jag minns rätt, eller om det var Hörby (?).

Jag har isbarägg i kläckaren, kläcks många så kommer jag att sälja några. Bor i nv Skåne, och brukar åka på lite träffar och bytardagar.

Isbar kan väl bli ganska tama, mina protesterar inte mot att bli kliade, verkar njuta av det. Men jag får fånga dem för att kunna göra det, de kommer inte själva fram.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Bubblaren

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 09 aug-10 kl 22:58 »
Leenilorac: Vad bra. Du får gärna höra av dig om du tänker sälja. Ska bara behandla klart mina första höns som jag var så tacksam över att jag fick. Men sen insåg jag att alla hade benkvalster och fotbölder. Så nu är det behandling av ben och föttter här ett tag framöver och sen storrengöring av hönshuset.

Vurro: Glömde ju ditt inlägg. Du menar att dina hybrider värper mer än rashöns ändå trots att du inte driver dem. Men hur håller du dem? Går de ute? Ger du dem något lite extra ljus? Låter du dem rugga och vila?

Vurre

« Svar #10 skrivet: 10 aug-10 kl 12:23 »
Tack för alla svar! Lite att tänka på. Så då menar ni att värphybriderna inte ska vara frigående och styras ordentligt med timer för att värpa så mycket som de kan göra. Jag vill inte ha hönor instängda utan här går de fritt på dagarna och kan leva naturligt. Så om det stämmer att hybrider bara värper mer än produktiva äggläggande rashöns om de hålls inne och stressas på utan ruggning för att få resultat så är det ingen idé att jag skaffar dem.

Vurro: Glömde ju ditt inlägg. Du menar att dina hybrider värper mer än rashöns ändå trots att du inte driver dem. Men hur håller du dem? Går de ute? Ger du dem något lite extra ljus? Låter du dem rugga och vila?

Alla mina höns, oavsett ras, lever ungefär likadant. Visst går de ute, en del helt fritt, andra tidvis instängda i en stor utegård. Jag har inget ljusprogram eller uppvärmning men jag har lyse på vinternmornar så att de ska se att äta tillräckligt för att må bra. Värphybriderna får rugga en eller två gånger innan jag äter upp dem eller ger bort dem till nån annan som är sugen på kokhöns. De får spannmål att äta, förutom vad de själva petar i sig och på vintern får de ärter och lite rapskaka. De går ut året runt. Och ja, hybriderna värper helt suveränt även utan ljusprogram och specialkost och ca tre eller fyra gånger mer än lantrashönsen som jag har för kul även om det är betydligt glesare på vintern.

snus? vad är priset på en pris?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 10 aug-10 kl 12:42 »
Men nu var det ju inte lantrashönsen som Bubblaren jämförde värphybriderna med, utan isbar eller appenzeller.

Jag har läst om dem som får ut mer ägg av tex isbar, som ju är framtagen för att vara en mycket bra värpare, än av värphybriden. Särskilt räknat på flera år, om man nu inte vill byta ut sina höns varje eller vart annat år. Och särskilt om man räknar på att man kan ta mer betalt både för matägg och avelsägg, om man hittar rätt kundkrets.

Lantraserna är inte framtagna för att ge så många ägg som möjligt, de är selekterade på att klara sig på lite köpt/odlat foder och mycket som de hittar själva, för att klara kyla, vara uppmärksamma på rovdjur, och faktiskt, att klara inavel. Det var det man utsatte dem för på gårdarna förr.

Men silveruddsraserna är framavlade för att kombinera det bästa ur olika raser, de är härdiga, goda fodersökare, lägger många ägg (de har värphybrider i stamtavlan), är uppmärksamma på rovdjur (mina i alla fall).

Dessutom blir avkomman av samma ras, vilket den inte blir från värphybriderna, om man vill ha samma egenskaper på sina nya höns när de gamla är pensionerade (på ett eller annat sätt, vid lägre eller högre ålder), så får man köpa nya. Rasrena höns kan man hålla i flera generationer, och bara köpa in en ny tupp någon gång i bland för att få in nytt blod. Bra ur smittskyddssynpunkt, ekonomiskt, och spännande att driva fram egna kycklingar.

Man väljer olika, men själv har jag valt att ha några olika raser (även om jag inte är helt klar över vilka raserna kommer att vara i framtiden, jag ändrar mig ibland...), och tror att jag på så sätt kan få ut bäst ekonomiskt resultat efter mina förutsättningar. Jag har iofs inte tänkt ha så stor äggproduktion, kanske 20-30 hönor när allt är på plats, så jag ska inte sälja jättemånga matägg, mer avelsägg och kycklingar/ungdjur, samt äta själv och sälja till vänner och bekanta.

Men även om man ska sälja många matägg, så tror jag att det finns en poäng att satsa på rashöns. Dels för att man kan sälja avelsägg och livdjur, dels för att man kan välja annorlunda ägg. Och det tror jag att det finns en marknad för. Vill folk ha billiga matägg handlar de i matbutiken, vill de ha vackra, goda och extra nyttiga ägg från frigående höns och betala extra för det, så tror jag att de uppskattar att äggen är lite annorlunda också. Annan färg, storlek, ev prickiga osv väcker folks nyfikenhet, och blir till ett samtalsämne vid middagsbjudningen. Och då har man fått gratis marknadsföring.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #12 skrivet: 10 aug-10 kl 14:19 »
Av de höns jag har är min erfarenhet att:

- brun lohmann lägger massor av ägg första åren men det har gått ner rejält sen, så utslaget på flera år är det inte så bra

- vit leghorn lägger bra med ägg

- skånsk blomme lägger nästan bäst, av mina iaf

- australorp lägger rätt ok med ägg också, där är dessutom eventuella tuppar mycket mat på om man får kycklingar

(off topic, men intressant om man vill ha ruvhöna dessutom, av mina hönor har australorp ruvat samt blandning mellan leghorn och blomme...)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Ronny

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 11 aug-10 kl 00:16 »
Alla mina höns, oavsett ras, lever ungefär likadant. Visst går de ute, en del helt fritt, andra tidvis instängda i en stor utegård. Jag har inget ljusprogram eller uppvärmning men jag har lyse på vinternmornar så att de ska se att äta tillräckligt för att må bra. Värphybriderna får rugga en eller två gånger innan jag äter upp dem eller ger bort dem till nån annan som är sugen på kokhöns. De får spannmål att äta, förutom vad de själva petar i sig och på vintern får de ärter och lite rapskaka. De går ut året runt. Och ja, hybriderna värper helt suveränt även utan ljusprogram och specialkost och ca tre eller fyra gånger mer än lantrashönsen som jag har för kul även om det är betydligt glesare på vintern.

En normalt hållen lantrashöna eller kombinationsrashöna som inte ruvat värper kanske 150-200 ägg/år och en värphybrid aldrig mer än 1 ägg om dagen (åtminstone inte om man slår ut det på ett år), hur hårt de än drivs. Det blir inte 3-4 gånger mer.

I rättvisans namn ska sägas att den värpstatistik (ca 140 ägg/år) som tas fram för lantrashönsen är ett genomsnitt över alla åldrar. Inte riktigt jämförbart med värphybriderna som sällan blir så gamla. En höna värper ju bäst det första eller de två första åren, sen blir det inte så många ägg.

Den ras som värper flest ägg i genomsnitt är helt klart vit leghorn. De allra flesta värphybrider och värpraser (tex de s.k. silveruddsraserna) baseras på just vit leghorn. Möjligen kan vissa värplinjer/stammar av RIR komma i närheten.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Bubblaren

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 11 aug-10 kl 14:00 »
Tack för jättegoda råd och utvecklande svar!  :D
Genom det förstår jag att hybriderna inte är min grej.

Håller absolut med ieenilorac om efterfrågan på ägg från höns som får gå fritt och att de ser annorlunda ut. Så fort jag berättar att jag har höns så frågar de om jag säljer ägg. Och de återkommer igen och säger att det var så goda! Bara känslan att äta ägg från höns där folk vet var de kommer ifrån tror jag känns bra. 

Apropå annorlunda ägg så undrar jag just vilka det är som värper prickiga ägg? Det hade varit läckert att sälja. Och vilka är det mer som är silveruddsraser? Isbar, Fiftyfive Flowery.. Någon mer? Är alla lika produktiva och lika till sättet?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 11 aug-10 kl 14:36 »
Apropå annorlunda ägg så undrar jag just vilka det är som värper prickiga ägg? Det hade varit läckert att sälja.
Har en korsningshöna svart maran/sussex som värper stora bruna ägg med mörkbruna prickar, dock värper de andra 3 av samma korsning helt vanliga bruna ägg utan prickar. Har köpt dem av en forummedlem för 2 år sen.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Bubblisa

• Det man ger får man tusenfaldt åter
« Svar #16 skrivet: 11 aug-10 kl 19:31 »
Jag kan gissa att du vill ha rasrena höns, Eller?
Har haft Skånska blommehönor och varit nöjd med att flertalet av dem producerar, men dock endast sommartid. Har nu mera en korsning med blomme o silkeshöns, vilket visat sig toppen, eftersom de värper hela året och de ger medelstora bruna ägg, samt att de är relativt ruv villiga :). Får fina kycklingar varje år, och de är allt från vita till helt gulbruna. Tofsar på huvud och fötter. trevliga att ha o göra med  :D.
har just fått fem små kycklingar, och funderar att ta en paus med hönseriet då jag inte riktigt hinner med. Får för många ägg!!
Lisa

Jennyt

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 11 aug-10 kl 20:27 »
Om du har: Vit leghorn, Skånsk Blomme, Isbar och Maran.... så har du en riktigt fin äggkartong (vit, beige, grön och mörkbrun) du har oxå hönor som är trevliga och värper bra..... om du inte har kläckare så bör du skaffa ett par goda ruvhönor oxå, gjärna i samma storlek som de övriga hönsen och gjärna som lägger ägg i avikande färg ..... av dessa kan du nog få fram sisådär 10-15 nya höns per år..... de brukar oftast börja värpa kring lucia..... samtidigt som de gamla ruggar..... då har du dessutom ägg året runt.....

Lycka till :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Fixarfia

• Bohuslän
« Svar #18 skrivet: 12 aug-10 kl 23:42 »
Jennyt! Låter som en utmärkt idé!  ;D
Måste man ha flera av varje ras eller funkar det att ha en utav varje? Om man vill vara en "samlare"...

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #19 skrivet: 13 aug-10 kl 07:33 »
Jag har en liten hushållsflock o i den går:2 vita "industrihönor" 2 1-årga Blomme, 2 blommehönskycklingar o 2 Isbar hönskycklingar, de fyra sistnämnda är kläckta i början av april så snart får jag nog ägg från dem. De håller oss (4 i fam) med ägg o det blir över. Det ser jättefint ut i kartongerna med blandade färger o finare blir det när Isbaren kommer igång. Så man behöver inte ha alla i samma ras, men gärna två av varje för de tyr sig till varandra inom rasen fast de är kläckta samtidigt.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser