Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Önskar tips på hönsraser som värper riktigt bra  (läst 42852 gånger)

Bubblaren

  • Inlägg: 605
  • På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
SV: Önskar tips på hönsraser som värper riktigt bra
« Svar #20 skrivet: 13 aug-10 kl 08:13 »
Så det finns ingen hönsras som helt enkelt lägger prickiga ägg?

Har mest tänkt mig rasrena höns då de verkar lättare att sälja.

Maran har verkligen fin färg på äggen men de lägger väl sådär mycket ägg.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Fixarfia

  • Inlägg: 12
    • Bohuslän
SV: Önskar tips på hönsraser som värper riktigt bra
« Svar #21 skrivet: 13 aug-10 kl 12:09 »
Bubblaren! Du får helt enkelt satsa på fiskmås om du måste ha prickiga ägg!  :P


Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Önskar tips på hönsraser som värper riktigt bra
« Svar #22 skrivet: 13 aug-10 kl 13:10 »
Det är inte helt ovanligt att Isbar lägger prickigt och även Maraner emellan varven..... och Maraner lägger helt OK méd ägg tycker jag och precis som Erica skriver är det bästa att ha 2 av varje.... de tyr sig till varandra. De fyra nämnda raserna är dock ganska jämna i storlek och tuffhet, så de funkar ganska bra tillsammans.

.....vad som kan sägas om Blomme och Maraner är att de är ganska sega att komma igång med sin värpning (så Erica får nog vänta ett tag till) , men det väger ju Leghornen upp, som i sin tur är riktigt racerhönor ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Terra77

  • Inlägg: 128
    • -
SV: Önskar tips på hönsraser som värper riktigt bra
« Svar #23 skrivet: 15 aug-10 kl 01:46 »
Va??? Hjälp, visste ej att de ville vara två av samma ras...ja som har 6 Australorper o en liten Orpington vid namn Ettan....Hon går mest hela dagarna o väntar på att få bli utsläppt till trädgården, där går hon sedan efter mig...kanske jag har lika fluffig o fin baksida som hon...haha..neee..men, jaha, någon som har en Orpington till salu???
37årig vårdare/keramiker boende i Halland.
Mor till 2 flickor 17 o 10 år
Gula+pärlgrå dv.kocchin, Isbar, Orpington, Blandisar o 3 katter. Trädgårdsland o massa syrener!

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Önskar tips på hönsraser som värper riktigt bra
« Svar #24 skrivet: 15 aug-10 kl 10:44 »
 :-* :-* :-* ..... man lär sig något nytt hela tiden.... det är det som är det roliga med hönstycker jag ;) ..... tyvärr har jag ingen Orpington till salu, men det är det säkert nån annan som har :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

jag71

  • Inlägg: 590
  • varma höns
    • Skåne
SV: Önskar tips på hönsraser som värper riktigt bra
« Svar #25 skrivet: 15 aug-10 kl 11:47 »
Jag har orpington till salu om några veckor. De harjust passerat två veckors strecket. Så om det är tuppar eller hönor vet jag inte ännu. :)
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Terra77

  • Inlägg: 128
    • -
SV: Önskar tips på hönsraser som värper riktigt bra
« Svar #26 skrivet: 15 aug-10 kl 12:40 »
Tack...måste hitta nytt boende åt de jag redan har o sedan ska jag handla in ett stucke Orpington!! Skickar ut en köpes annons när det e dax!
37årig vårdare/keramiker boende i Halland.
Mor till 2 flickor 17 o 10 år
Gula+pärlgrå dv.kocchin, Isbar, Orpington, Blandisar o 3 katter. Trädgårdsland o massa syrener!

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Önskar tips på hönsraser som värper riktigt bra
« Svar #27 skrivet: 15 aug-10 kl 13:22 »
Så det finns ingen hönsras som helt enkelt lägger prickiga ägg?

Har mest tänkt mig rasrena höns då de verkar lättare att sälja.

Maran har verkligen fin färg på äggen men de lägger väl sådär mycket ägg.

mina maraner värper bättre än min isbar.. har fått endel pricka ägg från isbar, men är nog från individ till individ..

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Önskar tips på hönsraser som värper riktigt bra
« Svar #28 skrivet: 15 aug-10 kl 13:24 »
Så har jag också uppfattat det, flera raser kan lägga prickiga ägg, men det är individuellt, och samma individ kan också lägga omväxlande prickiga och prickfria ägg. Men jag har inte så stor erfarenhet av detta ännu, så jag kan ha fel.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

vispan81

  • Inlägg: 59
    • -
SV: Önskar tips på hönsraser som värper riktigt bra
« Svar #29 skrivet: 16 aug-10 kl 14:59 »
Vi har en tupp och två hönor av Brahma.
Skaffade mest dessa för jag velat ha höns hela mitt liv. plötsligt sitter ja här hur ofta som helst och läser på och blir klokare och klokare inbillar ja mig ;)
Har även lånat en frigolitkläckare och fått några ägg, verkar dessvärre som det inte gått så bra, ger det några dagar till.
Någon som har ägg att sälja/skänka om vi vill testa en ny omgång i kläckaren?
Är inte ute efter att bli storfarmare utan mest lite höns och ägg så blir ja, barnen och maken nöjda :)
ps. Inga glada äggläggare dessa och undrar vad ja kan göra för att hjälpa till på traven, om det finns nåt att göra villsäga. Mat de får är snäckskal, pullfoder och vete/havre + rester från hushållet.
Bor i Skåne, perstorp.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Önskar tips på hönsraser som värper riktigt bra
« Svar #30 skrivet: 16 aug-10 kl 15:08 »
Brahmor lägger inte jättemånga ägg. Hur gamla är de? Fodret låter helt ok, det är det som många hönsägare ger.

Om du vill ha fler brahmor så har jag två hönor och en tupp till salu, mina andra höns är mindre, och därför är det svårt att ha kvar dessa. Jag bor mellan Oderljunga och Örkelljunga, så det är inte så långt borta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

329 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser