Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka arter för utsläpp?  (läst 2782 gånger)

Denspens

• Blekinge
Vilka arter för utsläpp?
« skrivet: 09 aug-10 kl 04:21 »
Hej! satt och kollade på en hemsida idag med olika fåglar som finns i sverige och skulle vilja bli "uppfödare" och släppa ut någon fågel art i mina marker... och då undrar jag vilka fåglar som är lagliga att föda upp och släppa ut?
Fjällpipare?
Rapphöns?
Fasan?
Orre?
Tjäder?
Kornknarr?
Skogsduvor?
Rörhöns?
Sothöns?
Gräsand?
M.M vilka av dessa är lagliga att föda upp och släppa ut, och finns det några man får släppa ut som inte finns skrivet på listan?

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Vilka arter för utsläpp?
« Svar #1 skrivet: 09 aug-10 kl 04:24 »
Rapphöns,gräsand och jaktfasan är dem jag vet...
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 09 aug-10 kl 09:15 »
Det krävs tillstånd, och de är ganska restriktiva.   Gräsänder och fasaner är nog lättast.
Hänger även på hur stora områden och var.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Denspens

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 10 aug-10 kl 19:10 »
Har kollat andra forum och där står det att man får släppa ut i sina egna marker utan att ha tillstånd? om fallet ej är så, vart söker man tillstånd?

Kan man släppa ut ett andpar and med ungar eller endast vuxna??

Läste på ett annat forum att man kan låta en höna kläcka några fasaner och seda ta hand om dem, och man har hönan löst med fasanerna på gården och när fasanerna blir större och är redo att flytta ut i naturen så går dem själva, funkar detta?

Vid vilken ålder är den annars lämpligt att släppa ut rapphöns,gräsänder och fasaner?
« Senast ändrad: 10 aug-10 kl 19:23 av Denspens »

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 12 aug-10 kl 10:05 »
hur är det med vaktlar.. någon som vet?

Min granne kläckte upp jaktfasan för att släppa ut på en väns mark.. Problemet var att 1. kläckningen går ingde vidare med fasaner (jag brukade få minst 90% kläck i min maskin och nu blev det helt plötsligt bara en fjutta 30% men befruktningen var bra!) 2. de är rätt känsliga och dör lätt 3. det tar 2 år för dom att bli könsmogna (kanske inte är så viktigt men..)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 12 aug-10 kl 13:15 »
hur är det med vaktlar.. någon som vet?

Japanska vaktlar är inte tillåtna iaf. :P Då de kan blanda sig med våran europeska vaktel.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 12 aug-10 kl 14:16 »
Japanska vaktlar är inte tillåtna iaf. :P Då de kan blanda sig med våran europeska vaktel.
Klarar dem japanska ens våran vinter i det vilda? Såg på en hemsida att det fanns några vilda vaktlar, några bla i en hamn... men vet ej om dem dog på vintern :P
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 12 aug-10 kl 14:27 »
Kylan klarar de utan problem av. Det är väll maten isf. De är väll flyttfåglar? Kanske hittar några europeiska kompisar att hänga med någonstans? ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #8 skrivet: 12 aug-10 kl 14:31 »
Kylan klarar de utan problem av. Det är väll maten isf. De är väll flyttfåglar? Kanske hittar några europeiska kompisar att hänga med någonstans? ::)
vaktlar flytter väll inte?
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #9 skrivet: 12 aug-10 kl 14:48 »

Pratar vi japanska nu? dem kan väl inte vara flyttfåglar? o.o kan ju knappt flyga ordentigt? o.o men alltså kan man ha dem i en voljär med väggar på några ställen som vindskydd året om? om man ger dem mat alltså XP

I varbergshamn finns det vaktlar :D
« Senast ändrad: 12 aug-10 kl 14:53 av ╚ⓥⓐⓡⓖⓖⓡⓐⓥ╝ ♂ »

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #10 skrivet: 12 aug-10 kl 16:54 »
Pratar vi japanska nu? dem kan väl inte vara flyttfåglar? o.o kan ju knappt flyga ordentigt? o.o men alltså kan man ha dem i en voljär med väggar på några ställen som vindskydd året om? om man ger dem mat alltså XP

I varbergshamn finns det vaktlar :D

Men gud så coolt! Det ser ut som en viltfärgad japantupp >.<
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Dela detta:

* Inloggade just nu

816 gäster, 6 användare (1 dolda)
Anders Flix, sayerbýr, Nataks, LimJans, enSAM

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser