Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plommonträd-kraftig gren gått av  (läst 6719 gånger)

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
Plommonträd-kraftig gren gått av
« skrivet: 09 aug-10 kl 00:34 »
Vårt plommonträd har spruckit upp i en gammal skada och grenen är nästan helt av. I gamla skade"såret" är det svart ev murket eller nästan och resten av sprickan som nu är ett "gap"  är det friskt trä.
Ena delen som är på denna grenen är den mest centrala grenen och toppen så nu undrar jag hur gör man med detta?
Ska jag ta bort det dåliga träet i "gapet" och på den grendelen som är kvar eller ska jag såga bort även den grenen som den trasiga satt ihop med?
Kan någon annan gren"ta över" centrumgrenens "jobb"?
Tacksam för svar!
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Plommonträd-kraftig gren gått av
« Svar #1 skrivet: 09 aug-10 kl 14:30 »
Ja, om toppskottet/huvudskottet gått av så brukar ett annat skott börja växa mer rakt upp och bli huvudskott.

Hur du ska beskära är svårt att säga utan bilder, men det låter som att själva huvudskottet sitter kvar, men har fått en skada på sidan, där en stor gren fläkts av? I sådana fall hade jag nod valt att putsa rent såret så gott det går, och låta trädet läka så gott det kan. Det är rätt tid på året nu i alla fall.

Om skadan är så stor att det troligen inte kommer att läka ihop, eller om hållfastheten på huvudskottet allvarligt försämrats, så skulle jag ta bort huvudskottet nedanför skadan, strax ovanför en gren som kan bli huvudskott istället. Lämna inte för lång stubbe, då blir det lätt röta, men ta heller inte för nära den gren som ska bli överst, för då kan den torka ut innan trädet hinner läka såret. Ca 5 cm kan vara lagom, och lägg snittet snett, med övre delen vid grenen och den lägre delen på motsatt sida, så att regn rinner av. CA 15 -20 % lutning kan vara lagom.

Träd är ganska tåliga, och även om plommon är lite känsligare för skador än tex äpple, så kommer ditt träd antagligen att klara sig bra oavsett vilken av ovanstående metoder du väljer.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 11 aug-10 kl 23:53 »
 :D Tack!
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

trashtotreasure

• -
« Svar #3 skrivet: 05 okt-14 kl 10:26 »
Så bra, där fick även jag lite tips om hur jag ska ta hand om mitt skadade plommonträd. Å visst verkar det som att det är tåligt, har fått mycket ny tillväxt, kanske just pga skadan. :o

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser